Co dziś dzieje się w biznesie? Wzrost mimo ciągłych ryzyk – wyniki badania wśród 1366 prezesów na całym świecie

Maleje grono prezesów i dyrektorów generalnych przekonanych, że tempo światowego wzrostu gospodarczego ulegnie poprawie w ciągu najbliższych 12 miesięcy –  takiego zdania jest jedynie 14% zarządzających uczestniczących w osiemnastym badaniu firmy doradczej PwC „Global CEO Survey” w Polsce wobec 37% na świecie

Jednocześnie jednak pomimo zmniejszenia optymizmu co do sytuacji gospodarczej, stabilne pozostaje  przekonanie prezesów o zdolności do osiągnięcia wzrostu przychodów we własnych firmach -  o takich perspektywach  przekonanych jest aż 39% zarządzających na świecie i 45% w Polsce.

W tegorocznym badaniu znaczące jest także, że 17% prezesów i dyrektorów generalnych na świecie uważa, że globalny wzrost ekonomiczny ulegnie obniżeniu – to ponad dwukrotnie więcej niż przed rokiem (7%).  Także w Polsce obserwujemy bardziej sceptyczną ocenę szans na poprawę sytuacji w gospodarce globalnej  -  prawie ¼ ankietowanych zaczęła podzielać pogląd, że globalny wzrost gospodarczy  w ciągu najbliższych 12 miesięcy będzie następował wolniej niż obecnie, podczas gdy w zeszłorocznym badaniu taka opinia nie była reprezentowana. 

„W tym roku widzimy dwa równoległe trendy – z jednej strony obserwujemy dużą ostrożność w ocenie perspektyw rozwoju gospodarki światowej, a z drugiej silne przekonanie o zdolności własnego biznesu do generowania przychodów i zaufanie, że wyzwania równoważone są przez szanse biznesowe.”

Adam Krasoń, prezes PwC w Polsce

„Postrzeganie szans biznesowych jest w tym roku bardzo mocno związane z niestabilnością geopolityczną w poszczególnych regionach wskazywaną przez zarządzających na całym świecie.”

prof. Witold Orłowski, główny doradca ekonomiczny PwC

Przykładowo w zeszłorocznym badaniu prezesi i dyrektorzy generalni w Rosji wykazywali najwyższy poziom optymizmu, podczas gdy w tym roku ich nastroje są najbardziej pesymistyczne. Mniejszy optymizm widać także obecnie w krajach produkujących ropę naftową co ma związek z gwałtownym spadkiem cen tego surowca.

Strategie wzrostu

Prezesi i dyrektorzy generalni uznali Stany Zjednoczone za ich najważniejszy rynek wzrostu w ciągu najbliższych 12 miesięcy, pozycjonując je przed Chinami po raz pierwszy od czasu, gdy zadaliśmy to pytanie po raz pierwszy pięć lat temu. W sumie 38% prezesów i dyrektorów generalnych wymienia Stany Zjednoczone jako jeden z trzech najważniejszych zagranicznych rynków wzrostu, w porównaniu z  34% wskazań dla Chin, 19% dla Niemiec, 11% dla Wielkiej Brytanii oraz 10% dla Brazylii.

Największe wyzwania dla prezesów i dyrektorów generalnych

Prezesi wciąż widzą prawie tyle samo szans biznesowych co 3 lata temu – za szansami optuje 61% zarządzających globalnie, podczas gdy więcej zagrożeń widzi obecnie 59% respondentów. Co ciekawe, mimo bardziej pesymistycznej oceny sytuacji gospodarczo-politycznej, polscy prezesi podobnie widzą szanse na rozwój biznesu i aż 59 % uważa, że szans jest teraz więcej niż trzy lata temu.

Na pierwszych miejscach na liście wyzwań prezesi w Polsce i na świecie jednomyślnie  umieszczają kwestię wzrostu obciążeń podatkowych ( 77% wskazań w Polsce i 72% na świecie) oraz nadmiernych regulacji  – wskazywaną przez 77% zarządzających w Polsce i 72% na świecie (miejsce 3cie), a także wzrost deficytu i zadłużenia odpowiednio 68% i 70% wskazań (miejsce czwarte). W tym roku na liście pojawiły się także wysoko nowe zagrożenia takie jak niepewność geopolityczna (pierwsze miejsce w Polsce i na świecie) czy niestabilność społeczna (piąte miejsce w Polsce i na świecie).

Ankietowani w Polsce i na świecie znacząco różnią się natomiast w ocenie wyzwań biznesowych – w Polsce na pierwszym miejscu pojawia się obawa związana z wysokimi kosztami energii oraz cyberbezpieczeństwem z 68% wskazań, podczas gdy na świecie pierwsze miejsce zajmuje dostępność kluczowych umiejętności (73%) oraz na drugim miejscu cyberzagrożenie (61%). Na trzecim miejscu w Polsce i na świecie wśród kluczowych wyzwań prezesi wymieniają zmianę zachowań konsumentów.

Krajobraz konkurencyjny

Prezesi i dyrektorzy generalni deklarują wprowadzenie szeregu strategii biznesowych w celu wzmocnienia ich firm w ciągu najbliższych 12 miesięcy. W sumie na świecie 71% zapowiada obniżenie kosztów, podczas gdy w Polsce ta grupa jest zdecydowanie mniejsza (42%), co może świadczyć o tym iż - po restrukturyzacjach prowadzonych w ostatnich latach - rezerwy kosztowe są obecnie już na wyczerpaniu.  W badaniu globalnym 51% respondentów planuje zawarcie strategicznych sojuszy lub spółek joint venture, podczas gdy na polskim rynku taki zamiar deklaruje jedynie 15 % ankietowanych. Podobnie jedynie 4% zarządzających w Polsce rozważa zlecenie na zewnątrz wykonywania procesów biznesowych lub funkcji, w porównaniu do 31%  globalnie.  

Prezesi i dyrektorzy generalni w celu uzyskania przewagi konkurencyjnej planują współpracę lub już współpracują z dostawcami (52% w Polsce i 70% na świecie), klientami (41% w Polsce i 67% na świecie) oraz ze środowiskiem akademickim (48% w Polsce i 52% na świecie).

„Partnerstwo i strategiczne alianse ułatwia i zmniejsza koszty związane z innowacyjnością. W naszym badaniu widać też jak mocno technologie mogą wpływać na konkurencyjność i zmiany dotychczasowych modeli biznesowych” – dodaje Adam Krasoń.

Najważniejsze przyczyny współpracy obejmują na świecie dostęp do nowych technologii, do nowych klientów, dostęp do talentów i innowacji, podczas gdy w Polsce aspekt dostępu do innowacji występuje bardzo w niewielkim stopniu, a kwestia dostępu do talentów jest ważna jedynie dla 9% (29% w badaniu globalnym).

Jedna trzecia zarządzających na świecie przyznaje, że ich firma ostatnio rozpoczęła lub rozważała rozpoczęcie działalności w jednej lub więcej nowych gałęzi przemysłu w ciągu ostatnich trzech lat, a ponad połowa (56%) jest zdania, że ​​organizacje będą w coraz większym stopniu konkurować w nowych sektorach w ciągu najbliższych trzech lat. Ponadto, uważają, że istotny konkurent wyłania się lub mógłby się wyłonić z następujących sektorów: technologia (32%), dystrybucja detaliczna i hurtowa (19%) oraz komunikacja, rozrywka i media (6%). Tymczasem w Polsce nie ma obawy wyłonienia się poważnego konkurenta ze strony branży technologicznej – na taką możliwość wskazuje jedynie 11% ankietowanych.

Współpraca z rządem

Prezesi i dyrektorzy generalni w Polsce i na świecie uważają, że najwyższym priorytetem dla rządu powinno być utrzymanie konkurencyjnego i efektywnego systemu podatkowego, zapewnienie rozwoju kapitału ludzkiego oraz rozwój innowacyjności. Tymczasem w Polsce menedżerowie najwyżej doceniają (37%) ostatnie wysiłki władz zmierzające  do rozwoju infrastruktury naszgo kraju, a najgorzej skuteczność w budowaniu ekosystemu innowacyjności.

Plany zatrudnienia 

Połowa prezesów i dyrektorów generalnych zarówno w Polsce jak i na świecie deklaruje plany wzrostu zatrudnienia w firmach w ciągu następnych 12 miesięcy, podczas gdy 16% w Polsce i 21%  na świecie przewiduje jego obniżenie. Prezesi i dyrektorzy generalni starają się sprostać wyzwaniu, jakim jest znalezienie odpowiednich ludzi, a zdecydowana większość przyznaje, że szuka szerszego zakresu umiejętności niż kiedyś.

„Posiadanie w swoich szeregach odpowiednio zróżnicowanej grupy utalentowanych pracowników – jak również umiejętność zmieniania i miksowania składu zespołów w zależności od potrzeb biznesowych – jest niezbędna w firmach, które chcą podążać w stronę innowacyjności.”

prof. Witold Orłowski

O badaniu CEO Survey 2015

To 18. edycja globalnego badania CEO Survey. W ostatnim kwartale 2014 roku przeprowadzonych zostało 1366 rozmów z prezesami i dyrektorami firm, z czego 56 w Polsce. 36 proc. ankietowanych przedsiębiorstw to podmioty o przychodach rzędu 1 mld dolarów. W Polsce 32 proc. firm miało sprzedaż na poziomie 0,3-1 miliarda złotych.

Skontaktuj się z nami

Jakub Kurasz

Jakub Kurasz

Dyrektor, Lider ds. Komunikacji, PwC Polska

Tel.: +48 601 289 381

Piotr Kołomycki

Piotr Kołomycki

Ekspert ds. PR, PwC Polska

Tel.: +48 519 506 606

Obserwuj nas