Nowe pokolenie - nowe spojrzenie na biznes

Dwadzieścia lat temu polski biznes prywatny stawiał dopiero pierwsze kroki. Popyt w szybkim tempie zaczął wyprzedać podaż, a klienci zgłaszali zapotrzebowanie praktycznie na każdy rodzaj produktów. Nie inaczej było w Gnieźnie, gdzie na początku lat dziewięćdziesiątych powstała firma Altom. Jej geneza była dość prosta, założyciel Waldemar Żurowski, w okresie transformacji chciał wyposażyć swoją kuchnię i mieszkanie w artykuły gospodarstwa domowego. Szybko się przekonał, że nastręcza to wielu trudności.

Te wydarzenia skłoniły go do uruchomienia hurtowni z nieelektrycznym artykułami gospodarstwa domowego, w przeciągu kilku lat Altom stał się jednym z liderów w tym segmencie. Jego oferta nie zamykała się już jedynie na polskie marki, ale również można w niej było znaleźć wysokiej jakości produkty europejskich i światowych producentów.

W tym roku firma obchodzi swoje 25-lecie istnienia i stoi u progu zmiany pokoleniowej. Sukcesorka, Paulina Żurowska-Wrzesińska jest od wielu lat jest związana z rodzinnym biznesem. Od najmłodszych lat śledziła poczynania swojego ojca, obserwowała kierunki rozwoju firmy i plany na przyszłość. W 2015 roku zdecydowała się by w przeciągu kilku lat całkowicie przejąć kontrolę nad firmą. Już w tej chwili wyznaczyła swoje priorytety i pracuje nad ich realizacją. Szanując dziedzictwo firmy i osiągnięcia ojca rozumie, że rynek stale ewoluuje i że kluczowe znaczenie ma rozbudowa kanałów elektronicznych. Dzięki doświadczeniu oraz wiedzy o swojej organizacji rozpoczęła realizację projektów mających umożliwić rozwój w nowych obszarach. Inicjatywa sukcesorki, jest w pełni wspierana przez nestora Waldemara Żurowskiego, świadomego potencjału tego kanału sprzedaży.

W ostatnim ćwierćwieczu rynek uległ głębokim przemianom. Przedsiębiorstwo, pragnące utrzymać się w czołówce, musiało stale dostosowywać swój model biznesowy do otoczenia. Firma Altom od początku swojego istnienia zajmowała się handlem hurtowym, kilka lat temu, na zmianę modelu działania wpłynął dynamiczny rozwój Internetu. Pierwsze sklepy internetowe, były zbudowane w dość prosty sposób. Nikt nie myślał wówczas o marketingu internetowym, płatnych kampaniach, pozycjonowaniu czy content marketingu. Głównym celem było posiadanie strony www, katalogu produktów i firmy logistycznej mogącej w miarę sprawnie realizować zamówienia.

Nowe spojrzenie

W 2005 roku Altom uruchomił swój sklep w sieci, w jego ofercie znalazły się naczynia, porcelana, szkło i naczynia o nazwie Pieknowdomu.pl. Krok ten był dość odważny, gdyż niewielu konkurentów decydowało się sprzedawać tego rodzaju produkty w Internecie ze względu na obawę przed ich uszkodzeniem w transporcie. Dziś e-commerce to dla firmy Altom jeden ze strategicznych kanałów sprzedaży, który jest cały czas intensywnie rozwijany. Jego struktura funkcjonuje w oparciu o trzy działy: hurtowy, dropshipping oraz sklep detaliczny.  Taki podział ma zapewnić stabilność rozwoju a także uporządkowanie i odpowiedni podział kompetencji w firmie.

W przeciągu najbliższego roku firma przewiduje szereg działań, mających na celu zmianę sposobu komunikacji z klientami poprzez Internet. Zadanie nie należy do łatwych, spółce zależy zarówno na sprzedaży hurtowej, dystrybucji produktów w innych sklepach internetowych jak i na wzmocnieniu własnej marki - pieknowdomu.pl. W zeszłym roku opracowana została kompleksowa strategia, Obecnie trwają prace nad wyborem nowych narzędzi do stworzenia internetowej hurtowni, przystępnej dla prowadzących podobną działalność w formacie tradycyjnym. Dzięki takiemu rozwiązaniu, klient nie musi już czekać na wizytę przedstawiciela handlowego w celu złożenia zamówienia, wszystko odbywa się on-line, 24 godziny na dobę a zamówiony towar, najpóźniej w przeciągu dwóch dni trafia do zamawiającego.

Równie istotnym rozwiązaniem jest dropshipping – adresowany do właścicieli sklepów internetowych. Dzięki odpowiednim systemom informatycznym, nowi partnerzy, nie muszą fizycznie kupować produktów, magazynować ich i wysyłać do odbiorców, wszystko odbywa się „wirtualnie”. Przy pomocy specjalistów, asortyment z firmy Altom jest oferowany w sklepie partnera zaś w momencie złożenia zamówienia, towar wysyłany jest bezpośrednio do klienta z magazynów centralnych firmy. Dzięki takiemu rozwiązaniu partner zyskuje możliwość poszerzenia oferty i nie obawiając się o logistykę otrzymuje możliwość szybkiej realizacji zamówienia.

Ostatnim elementem działu e-commerce – jest internetowy sklep detaliczny, pieknowdomu.pl. Sklep istnieje od kilku lat, w tym roku firma postanowiła wzmocnić rozpoznawalność swojej marki w Internecie. Wiąże się to z wieloma działaniami, – od technologicznych przez marketingowe czy zmiany organizacyjne. Witryna w najbliższym czasie zostanie przebudowana, praktycznie w całości. Klient oczekuje od sklepu internetowego, w którym chce zrobić zakupy, czegoś więcej niż tylko samego produktu i atrakcyjnej ceny. Jest w stanie zapłacić więcej za oferowaną mu wartość dodaną, w tym właśnie kierunku zmierza Altom.