Zbigniew Inglot, Prezes firmy Inglot

Z Przemyśla na Broadway: rozwijanie globalnej marki w Polsce

Długą drogę trzeba pokonać z południowej Polski do jasnych świateł Broadwayu i wybiegów na Fashion Week, ale rodzinnej firmie z Przemyśla nie tylko udało się pokonać ten dystans, ale też zrobić to w wielkim stylu. Firmę Inglot Cosmetics założył 33 lata temu Wojciech Inglot, wspierany w wysiłkach przez siostrę, Elżbietę. Później dołączył do nich drugi brat, Zbigniew. Firma stała się czołowym producentem kosmetyków kolorowych. Wykorzystując dogłębną wiedzę z zakresu chemii, fizyki i pigmentacji, stworzyła ogromną gamę intensywnych kolorów i stała się ulubieńcem branży mody i rozrywki. W ofercie firmy Inglot znajduje się ponad 1500 kosmetyków kolorowych do oczu, ust, twarzy i paznokci, a także autorski „Freedom System” umożliwiający klientom dobranie własnej wyjątkowej palety odcieni.

Markę Inglot można teraz spotkać na wszystkich liczących się wydarzeniach show-biznesu — od planów filmowych i studiów telewizyjnych po kulisy Broadwayu. Firma jednak nigdy nie straciła kontaktu ze swoimi korzeniami i wciąż szczyci się swoją obecnością w Przemyślu. Nawet ogromny billboard reklamowy znajdujący się na nowojorskim Times Square jest faktycznie zarządzany z centrali w Polsce. Jak mówi Zbigniew Inglot, „Jesteśmy stąd i tu jesteśmy dużym pracodawcą. To ogromna odpowiedzialność. Tu powstaje większość naszych produktów — nasz zakład w Przemyślu wytwarza 95% naszych kosmetyków.” Kolejnym wielkim krokiem będzie rozbudowa centrum badawczo-rozwojowego. Wierna swoim korzeniom firma Inglot przeznacza znaczące środki na naukowy rozwój nowych produktów, często we współpracy z uczelniami. „Oddychający” lakier do paznokci O2M został opracowany przez Wojciecha Inglota i przebadany we współpracy z Akademią Górniczo-Hutniczą. Rewolucyjna oddychająca formuła, stworzona specjalnie z myślą o zdrowiu, szybko stała się światowym sukcesem i pomogła firmie zaistnieć również w luksusowych centrach handlowych na Bliskim Wschodzie.

Do kadry zarządzającej dołącza właśnie drugie pokolenie, jednak role w zespole pozostają jasno określone: Elżbieta Inglot koncentruje się na działaniach operacyjnych oraz opracowywaniu nowych produktów, a po nagłej śmierci założyciela firmy w 2013 r. Zbigniew Inglot przejął pełną odpowiedzialność za strategię, inwestycje i międzynarodową ekspansję. Od czasu uruchomienia pierwszego sklepu w Kanadzie w 2006 r. firma Inglot otworzyła sklepy — własne lub franczyzowe — w blisko 80 krajach. To około 650 butików w jednych z najbardziej prestiżowych miejsc na świecie.  Sklepy Inglot można spotkać również w takich domach towarowych jak Macy’s w USA, Edgars w Republice Południowej Afryki, Falabella w Chile, Peru i Kolumbii. „Obecnie na całym świecie otwieramy średnio dwa nowe sklepy tygodniowo. Moglibyśmy rozwijać się szybciej, ale nie możemy pozwolić sobie na błędy. Nie istnieje coś takiego, jak uniwersalny sklep. Każdorazowo wkładamy w tworzenie nowych przestrzeni dużo wysiłku. Nawet meble produkujemy sami, a nasi pracownicy z Przemyśla podróżują do wszystkich nowych lokalizacji i montują całość.”

Handel elektroniczny nie jest jeszcze w pełni rozwinięty, ale w przyszłości tak się stanie: „Początkowo sądziliśmy, że nie musimy prowadzić sprzedaży w Internecie, zwłaszcza w Polsce, biorąc pod uwagę naszą silną obecność detaliczną. Teraz jednak wiemy, że był to błąd, i staramy się to nadrobić. Mamy szczęście, że kosmetyki są kategorią świetnie sprzedającą się online, a produkty są małe i łatwe w wysyłce.” Według edycji 2016 badania Total Retail przeprowadzonego przez PwC 65% osób kupujących kosmetyki co najmniej część z nich nabyło w ciągu ostatniego roku przez Internet.

Co więc kryje przyszłość? „Zastanawiamy się nad wejściem w świat kremów i mleczek do twarzy — tzw. białych kosmetyków. Mogłyby one stanowić dla nas niesamowity rynek. Jeśli chodzi o markę, to moim marzeniem jest, aby stała się ona najbardziej rozpoznawalną polską marką detaliczną na świecie.” Biorąc pod uwagę, że jedna z witryn poświęconych urodzie nazywa Inglot „wymarzoną marką miłośników makijażu”, wygląda na to, że firma jest na dobrej drodze.