Branża ubezpieczeniowa w cyfrowej rzeczywistości

Nowa, cyfrowa rzeczywistość redefiniuje rolę firm ubezpieczeniowych, które na naszych oczach z reaktywnych płatników roszczeń przekształcają się w prewencyjnych doradców do spraw ryzyka, wynika z raportu PwC „Insurance 2020 and beyond: Necessity is the mother of reinvention”.

W 2010 r. firma PwC zaczęła przeprowadzać analizę scenariuszy w zakresie trendów kształtujących branżę ubezpieczeniową oraz prognoz dla branży do 2020 r., wykorzystując rozmowy z ponad tysiącem członków kadry kierowniczej na całym świecie. Raport „Insurance 2020 and beyond: Necessity is the mother of reinvention” porównuje aktualnie zachodzące zmiany z przewidywaniami ekspertów PwC sprzed kilku lat, omawia trendy, które będą kształtować globalną branżę ubezpieczeń oraz pokazuje, jak przedsiębiorstwa mogą dostosować swoje strategie, aby efektywnie wykorzystać zachodzące na rynku zmiany.

Autorzy raportu zwracają uwagę, że branża ubezpieczeniowa znajduje się obecnie w przełomowym momencie, zmagając się ze zmiennymi zachowaniami klientów, wyzwaniami dotyczącymi nowych technologii oraz nowymi modelami dystrybucyjnymi i biznesowymi. 60% liderów branży, którzy wzięli udział w badaniu na potrzeby raportu PwC, widzi więcej możliwości dla rozwoju swojego biznesu niż 3 lata temu, ale też 61% z nich dostrzega więcej zagrożeń. 70% respondentów jako główne zagrożenie wskazało tempo zmian technologicznych.

Połączenie analizy dużych zbiorów danych (big data analytics), nowoczesnych technologii i sieci komunikacyjnych pozwala ubezpieczycielom przewidywać ryzyko i wymagania klientów z dużo większą precyzją niż kiedykolwiek przedtem. Efektem tych zmian może być zdecydowane przesunięcie modelu wartości ubezpieczycieli z reaktywnych płatników roszczeń na prewencyjnych doradców ds. ryzyka.

Wielu ubezpieczycieli, także tych którzy dopiero wchodzą na rynek, opracowuje nowe modele biznesowe, w głównej mierze oparte na danych, a wiec takie, które od wielu lat z powodzeniem funkcjonują w branży telekomunikacyjnej czy technologicznej. Według autorów raportu PwC tempo zmian na rynku ubezpieczeń przyspieszy w nadchodzących latach wraz z rozpowszechnianiem innowacji w różnych obszarach, od zautomatyzowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS) po crowdsourcingowe modele oceny i transferu ryzyka.

Rewolucja technologiczna diametralnie zmienia także branżę ubezpieczeniową, na której obowiązują obecnie zupełnie inne zasady gry niż jeszcze kilka lat temu. W naszych rękach znalazły się bowiem narzędzia, które pozwalają na dokładne przewidywanie zdarzeń, a nie tylko ich opisywanie i diagnozowanie. Oczekiwania klientów już teraz idą w kierunku doradztwa w zakresie prewencji ryzyka. Firmy ubezpieczeniowe muszą odnaleźć się w tym modelu i zadbać o jego rentowność.”

Artur Pikula, partner w PwC, lider zespołu ds. ubezpieczeń w regionie Europy Środkowo-Wschodniej

"W obliczu szybkich zmian technologicznych, gdzie w ciągu ostatnich dwóch lat wytworzyliśmy ok. 90% wszystkich dostępnych na świecie danych, prawdziwym wyzwaniem jest oddzielenie 'szumu' od 'sygnału'. Big data analytics służy właśnie temu, a wartościowa informacja w świecie chaosu ma znaczenie strategiczne dla sukcesu każdej firmy, niezależnie od branży."

Łukasz Dziekan, lider zespołu data analytics w PwC

Skontaktuj się z nami

Jakub Kurasz

Jakub Kurasz

Dyrektor, Lider ds. Komunikacji, PwC Polska

Tel.: +48 601 289 381

Piotr Kołomycki

Piotr Kołomycki

Ekspert ds. PR, PwC Polska

Tel.: +48 519 506 606

Obserwuj nas