Zarządzanie kapitałem ludzkim coraz większym wyzwaniem dla firm z sektora finansowego

Średni czas rekrutacji w bankach w Polsce w ostatnich 5 latach wydłużył się o ponad 25%, a koszt rekrutacji jednej osoby z zewnątrz organizacji wzrósł o 30%.

Jak wynika z raportu PwC „Zarządzanie kapitałem ludzkim w sektorze finansowym” w krajowym sektorze usług finansowych mamy obecnie – bardziej niż w innych branżach – do czynienia z rynkiem pracownika, co stanowi ogromne wyzwanie dla firm.

Krajowy wskaźnik zwrotu z inwestycji w kapitał ludzki w 2015 r. wyniósł 2,60, co oznacza że z każdej złotówki zainwestowanej w płace i świadczenia, pracodawcy otrzymali przeciętnie 2,60 zł zwrotu. Dla porównania w Europie Zachodniej wskaźnik ten wygląda znacznie gorzej i wynosi ok. 1,50.

„Branża bankowa przechodzi w Polsce duże zmiany, które będą miały, a w niektórych przypadkach już mają, istotny wpływ na procesy personalne. Z jednej strony mamy do czynienia z ciągłą konsolidacją sektora bankowego oraz z coraz powszechniejszą praktyką wydzielania powtarzalnych funkcji operacyjnych do centrów usług wspólnych (a także otwieraniem w Polsce takich centrów przez firmy zagraniczne), co przekłada się na zmianę modeli funkcjonowania organizacji oraz modyfikuje potrzeby w zakresie rekrutacji pracowników. Z drugiej strony – postęp technologiczny i powiązany z nim rozwój działalności tzw. fin-techów powoduje, że w dzisiejszej rzeczywistości banki walczą o przyciągnięcie i zatrzymanie pracowników o specjalistycznych kompetencjach, np. w obszarze analizy i interpretacji danych.”

Łukasz Bystrzyński, partner w PwC, lider zespołu doradztwa dla sektora finansowego

Wyzwaniem jest zarówno rekrutacja, jak też późniejsze zatrzymanie pracownika w organizacji. W 2015 r. poziom dobrowolnych odejść w sektorze finansowym wyniósł ok. 10% i przewyższył poziom zwolnień z inicjatywy pracodawcy, który osiągnął w analogicznym okresie 7,6%. W najmłodszej grupie stażowej osób zatrudnionych krócej niż 12 miesięcy wskaźnik odejść wyniósł aż 34%. Dodatkowo, w ciągu ostatnich 5 lat czas rekrutacji pracowników wydłużył się o ponad 25%, a koszt rekrutacji wzrósł o 30%.

Zdaniem autorów raportu PwC w kolejnych latach możemy spodziewać się zwiększonych inwestycji w działania mające na celu budowanie na rynku wizerunku firmy, jako atrakcyjnego pracodawcy. Employer branding, mało popularny jeszcze kilka lat temu, stał się dziś jedną z ważniejszych pozycji w budżetach działów personalnych. Jak wynika z raportu PwC przeciętnie tego typu koszty stanowiły w 2015 r. aż 32% wszystkich wydatków na rekrutację w firmach finansowych w Polsce.

Nowa rola działów HR w sektorze finansowym

Działy personalne w instytucjach finansowych to już od pewnego czasu nie tylko „kadry i płace” spełniające jedynie podstawowe funkcje operacyjne. Dziś przed pracownikami HR stają coraz częściej zadania o charakterze strategicznym, wynikające ze zmian demograficznych i kulturowych w społeczeństwie.

Jednocześnie mamy do czynienia z coraz większą ilością pracy, związanej z zapewnieniem zgodności działalności z regulacjami prawnymi i normami, wynikającej z wymogów nałożonych przez regulatorów w zakresie wynagradzania pracowników czy też oceny adekwatności. To wszystko przekłada się na rosnące koszty działów HR w sektorze finansowym, które w 2015 roku wynosiły przeciętnie 2,5 tys. zł na jeden etat w firmie. Obszar personalny rozrasta się o nowe, bardziej strategiczne funkcje, takie jak analityka (kontroling personalny), która jest niezwykle istotnym narzędziem w efektywnym zarządzaniu zasobami ludzkimi. Odpowiednio zdefiniowane wskaźniki mogą pomóc organizacjom w podejmowaniu decyzji dotyczących swojego kapitału pracowniczego w taki sam sposób, w jaki podejmuje się decyzje biznesowe, czyli w oparciu o fakty i dane. 

„Z naszych obserwacji wynika, że polskie instytucje finansowe są na dobrej drodze rozwoju analityki personalnej i jako jeden z nielicznych sektorów w Polsce konsekwentnie i aktywnie wykorzystują wskaźniki ilościowe w codziennej pracy. Niestety, bardzo często przeszkodę stanowi brak solidnego zaplecza technologicznego, przede wszystkim jednego narzędzia, które pozwoliłoby na agregację danych ze wszystkich funkcji HR, umożliwiając bardziej zaawansowaną analizę danych wykraczających jednocześnie poza podstawowy przegląd stanu obecnego czy trendów historycznych”.

Robert Kujoth, menedżer w zespole transformacji i zarządzania zmianą w PwC

7 priorytetów zarządzania kapitałem ludzkim w sektorze finansowym

Obserwując zmiany zachodzące na rynku pracy oraz w branży usług finansowych, eksperci PwC wyznaczyli 7 priorytetów w obszarze zarządzania kapitałem ludzkim. Ich realizacja może w znaczący sposób wspomóc procesy rekrutacji i utrzymywania pracowników, a także zwiększyć skuteczność i efektywność pracy działów personalnych.

  1. Odbudowa pozytywnego wizerunku i zaufania do firmy oraz przedefiniowanie marki spółki jako pracodawcy, aby skutecznie przyciągać i utrzymywać najlepszych pracowników.
  2. Rozwój dynamicznych modeli planowania zatrudnienia, umożliwiających właściwą alokację zróżnicowanych pracowników.
  3. Wykorzystanie nowoczesnych technologii w komunikacji z kandydatami do pracy w celu ich lepszego dopasowania do potrzeb firmy oraz usprawnienia procesów rekrutacyjnych.
  4. Zaangażowanie w kształtowanie akademickich ścieżek kształcenia oraz modernizacja procesów rozwoju i szkoleń pracowników firmy.
  5. Zwiększenie efektywności pracy poprzez wprowadzenie rozwiązań digitalowych.
  6. Wykorzystanie analityki HR w biznesowych procesach decyzyjnych.
  7. Stworzenie systemu pracy i wynagradzania wspierających realizację celów strategicznych firmy.

Skontaktuj się z nami

Jakub Kurasz

Jakub Kurasz

Dyrektor, Lider ds. Komunikacji, PwC Polska

Tel.: +48 601 289 381

Piotr Kołomycki

Piotr Kołomycki

Ekspert ds. PR, PwC Polska

Tel.: +48 519 506 606

Obserwuj nas