Niemal natychmiast pojawia się fundamentalne pytanie - jaki poziom ryzyka jest w stanie zaakceptować firma dążąc do maksymalizacji tworzonej wartości? W jakich obszarach jest ono akceptowalne?
Tworzenie struktur do zarządzania ryzykiem
Ryzyko w wybranych sektorach
kliknij, aby powiększyć
Tylko prawidłowe i trwałe połączenie zarządzania ryzykiem ze strategią spółki spowoduje, że cały proces będzie efektywny i wspomoże osiąganie celów.
Każdy dział powinien brać udział w mitygowaniu ryzyka, co stanowi pierwszą linię w obronie przed zagrożeniami. Przeniesienie całej odpowiedzialności na wyspecjalizowane komórki zarządzające ryzykiem może spowodować zbyt dużą zachowawczość w rozwoju przedsiębiorstwa.
Należy jasno zdefiniować granice ryzyka, akceptowane przez organizację biznesową, co jest pochodną jej odporności na ryzyko i zdolności adaptacyjnych. Definiując aprobowany poziom ryzyka niezwykle ważne jest zakomunikowanie go wewnątrz organizacji, gdyż pomoże to menedżerom sprawniej podejmować decyzje.
Zintegrowane systemy analityczne umożliwiają zbieranie danych na temat pracy poszczególnych komórek biznesowych i z wyprzedzaniem pozwalają przewidzieć potencjalne zakłócenia.
Większość firm świetnie sobie radzi z analizą wskaźników KPI, gdyż bazują one na danych historycznych i obrazują zdarzenia z przeszłości. Badanie KRI jest trudniejsze, odnoszą się one bowiem do zdarzeń, które dopiero mogą się wydarzyć. Jedne i drugie są niezbędne dla sprawnego zarządzania.
W niektórych firmach rola CRO jest łączona z funkcją szefa audytu wewnętrznego. Niezależnie jednak od nazewnictwa, ważne jest, aby osoba odpowiedzialna za zarządzanie ryzykiem zasiadała w gronie kształtującym strategię biznesową. W wielu przypadkach jest to zagwarantowane dzięki włączeniu jej do ścisłego kierownictwa organizacji.
Platformy informatyczne mogą pomóc organizacjom w okresie dynamicznego wzrostu znacząco ograniczyć ryzyka związane z bezpieczeństwem działalności. Organizacje biznesowe o wysokich zdolnościach adaptacyjnych mogą wykorzystać platformy do dynamicznego kształtowania procesów. Zautomatyzowane procesy połączone z analityką danych mogą wspomóc wykrywanie i przewidywanie możliwości wystąpienia incydentów.
Dobrze skonstruowane porozumienia z dostawcami usług pozwalają na zwiększenie dostępności zasobów, wtedy kiedy są rzeczywiście potrzebne. Wzmacnia to odporność i zdolności adaptacyjne.
Wszystkie trzy elementy muszą być dobrze skoordynowane, aby firma była w długiej perspektywie bardziej odporna na ryzyko. Odporność na ryzyko pozwala z kolei na rozwój zdolności adaptacyjnych.
Zarządzanie ryzykiem nie służy jedynie do trzymania firmy z dala od zagrożeń. Może ono z powodzeniem wspomagać działy biznesowe i wspierać je w poszukiwaniu możliwości efektywnego działania na rynku i sprawnym omijaniu pojawiających się trudności.
Partner, Cybersecurity & Privacy CEE Leader, PwC Central and Eastern Europe
Tel.: +48 502 184 157