W raporcie wykorzystaliśmy wyniki badania PwC Global Fintech Survey 2017 (ang. Redrawing the lines: FinTech’s growing influence on Financial Services), w którym wzięło udział 1308 ankietowanych z 71 krajów. Respondentami byli przedstawiciele kadry kierowniczej banków i fintech-ów, a także pośredników płatności oraz spółek ubezpieczeniowych. Najliczniejszą grupę stanowili prezesi organizacji (21%) oraz dyrektorzy departamentów (15%).
„Współpracy pomiędzy bankami i fintech-ami nie powinniśmy postrzegać w kontekście konkurencji, ale jako możliwość szybkiego rozwoju nowych produktów bez potrzeby dużych nakładów inwestycyjnych (...)"
Monika Kania, prezes, Xchanger
Według ankietowanych, priorytety polskiego sektora bankowego to przede wszystkim wzmacnianie relacji biznesowych z klientami (aplikacje mobilne, wykorzystanie data analytics), cyberbezpieczeństwo oraz efektywność operacyjna (robotyka).
Blockchain to nadal temat nierozpoznany i nie jest on priorytetem dla banków. W tym roku, spośród polskich ankietowanych, aż 35% zadeklarowało, że nie zna opisywanej technologii zupełnie, 17% stwierdziło, że posiada bazową wiedzę na jej temat. Na świecie wartości te wyniosły odpowiednio 17% i 23%.
Sukces banków zależy od skupienia wszystkich produktów i procesów wokół potrzeb klienta i jego doświadczeń (ang. customer journey). Ankietowani w Polsce i na świecie wskazali, że największy wzrost odnotują kanały mobilne, przede wszystkim strony internetowe oraz aplikacje mobilne.
Dynamiczne przekształcenia zachodzące w sektorze finansowym mają istotny wpływ na procesy personalne. Zmienia się model funkcjonowania organizacji oraz potrzeby w zakresie rekrutacji pracowników. Nowe technologie to zmiana kompetencji pracowników w wielu obszarach bankowości. Banki walczą o przyciągnięcie i zatrzymanie pracowników o specyficznych, nowych kompetencjach takich jak: analityka danych big data, realizacja działań w internecie czy robotyka.
Dyrektywa PSD2 będzie kluczowym katalizatorem do dalszego otwarcia sektora bankowego na udział fintech-ów, które upatrują sukces swoich modeli biznesowych właśnie w nowych regulacjach. Jako taka nie zapewni rozwoju polskich fintech-ów, będzie jednak wspierała warunki do rozwoju rozwiązań fintech-owych.
Banki nie powinny traktować fintech-ów jak zagrożenie, raczej jak akcelerator własnego rozwoju. Istnieje szeroki potencjał współpracy banków i fintech-ów w budowie wspólnych innowacyjnych rozwiązań digitalowych – skorzystać mogą na tym banki, fintech-y i, co ważne, klienci.