Co drugi ankietowany internauta nie posiada w sieci profilu zawodowego, 39% posiada profil, ale nie aktualizuje go regularnie. Siedmiu na dziesięciu zapytanych byłoby skłonnych udostępnić swoje dane platformom przeznaczonym do pracy, poszukiwania pracy czy rekrutacji. Dla ponad 50% główną barierą jest ochrona danych osobowych. Dane z raportu potwierdzają trudność wejścia na rynek pracy młodego pokolenia, z drugiej strony, brak aktywności wśród profesjonalistów może potwierdzać rozpoczynający się „rynek pracownika”.
Nowoczesne technologie mają wpływ na miejsce i sposób pracy. Polacy są już bardzo świadomi istnienia rozwiązań z zakresu cyfrowego miejsca pracy - ok. 60% respondentów zna rozwiązania technologiczne umożliwiające pracę zdalną, czy zdalną komunikację z miejscem pracy (np. WebEx czy Skype for Business). Korzysta z nich jednakże na razie ok 32% (praca zdalna) oraz 27% (zdalna komunikacja). Do używania znanych respondentom platform ułatwiających pracę najczęściej skłoniłaby badanych potrzeba lub konieczność (ok. ¼ z tych respondentów, którzy znają ale nie używają danych narzędzi). Powodu niskiego stopnia używania narzędzi należy szukać w tym prostym fakcie, że tylko niewielki odsetek firm daje pracownikom możliwość autentycznie zdalnej pracy lub elastycznych godzin pracy (rozumianych szerzej niż „do pracy przychodzimy między 8.30 a 9.30”) . Co ciekawe – wymiar demograficzny wśród respondentów miał niewielki wpływ na odpowiedzi. Kobiety wykazują się nieco większą znajomością i stopniem używania narzędzi technologicznych (średnio o 4-6 punktów procentowych więcej niż mężczyźni). Co szczególnie ciekawe i – być może – zaskakujące, różne grupy wiekowe wykazują się niewielkimi różnicami w stopniu znajomości i używalności narzędzi do pracy zdalnej. W przypadku platform umożliwiających zdalną komunikację z miejscem pracy mamy do czynienia z sytuacją, gdzie grupa wiekowa 55+, ma wyraźnie większy (o 20 punktów procentowych) poziom znajomości i używalności tych technologii od pozostałych grup wiekowych.
Digitalizacja to nie tylko wykorzystanie cyfrowych narzędzi w pracy i komunikacji. To także nowe możliwości analizy danych pozwalające na tworzenie elastycznych i intuicyjnych systemów wynagrodzeń oraz wdrażania rozwiązań grywalizacyjnych wspierających efektywność zespołów. Pomimo deklarowanej potrzeby korzystania z nowoczesnych, zaawansowanych technologicznie rozwiązań, tylko 52% CEO’s potwierdziło wprowadzenie nowoczesnych technologii w miejscu pracy. Oznacza to – dla firm, które zdecydują się na implementację nowych technologii – możliwość zbudowania znaczącej przewagi konkurencyjnej również w pozyskaniu kandydatów, dla których „innowacyjność” firmy jest jednym z podstawowych kryteriów wyboru pracodawcy.