Raport z badania PwC CFO Compass Survey 2021
W dzisiejszej rzeczywistości strategia funkcji finansowej, skoncentrowanej na raportowaniu danych finansowych, głównie historycznych, których wartość dewaluuje wraz z upływem czasu, jest niewystarczająca.
Rewolucja cyfrowa zmieniła sposób, w jaki działają obecnie organizacje. Mimo to wyniki badania CFO Compass Survey 2021 wskazały, iż w Polsce tylko 14% spółek ma dojrzałą funkcję finansową, a wśród nich - nawet Ci najlepsi mają do nadrobienia lukę w poszczególnych kategoriach objętych badaniem.
Tylko pod kierownictwem odpowiedniego lidera i w nowoczesnej strukturze organizacyjnej opartej m.in. na filarze Partnerstwa Biznesowego dział finansowy ma możliwość dokonania transformacji.
Poznaj kluczowe wnioski z badania, profil dojrzałej funkcji finansowej i propozycję działań, które pozwolą na dołączenie do grona liderów finansowych gotowych na wyzwania nowej rzeczywistości.
Etapy rozwoju funkcji finansowej – od działu skoncentrowanego na dostarczaniu historycznych danych finansowych do prawdziwego partnera biznesu, wspierającego realizację strategii biznesowej w dynamicznym środowisku, w odpowiedzi na rosnące oczekiwania organizacji.
W dzisiejszej erze technologii i danych CEO szukają informacji w czasie rzeczywistym, które pomogą im podejmować lepsze decyzje. Aby podejmować takie decyzje, muszą mieć dokładne informacje na temat czynników napędzających biznes (zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych). Dlatego konieczne jest, aby finanse wiedziały, co wpływa na liczby, aby umożliwić zespołowi finansowemu lepsze opowiedzenie historii o strategicznych wynikach organizacji. Sama znajomość liczb nie wystarczy. Potrzebny jest szerszy obraz, wiedza i zrozumienie, w jaki sposób różne funkcje organizacji współpracują ze sobą, aby zapewnić pomyślną realizację strategii.
Potrzebny jest szerszy obraz, wiedza i zrozumienie, w jaki sposób różne funkcje organizacji współpracują ze sobą, aby zapewnić pomyślną realizację strategii.
Działy finansowe powinny współpracować z biznesem w zakresie “szytym na miarę”, tzn.:
Posiadać dedykowany zespół w obszarze kontrolingu na potrzeby danego procesu;
Przygotowywać bieżące i elastyczne raporty oraz analizy na potrzeby wdrażania inicjatyw budujących wartość i efektywność;
Prowadzić bieżącą komunikację wniosków opartych na prognozach i wielowymiarowych analizach scenariuszowych;
Zapewniać wsparcie procesów operacyjnych i strategicznych, wymagających podejmowania decyzji na bazie analiz, np. polityka cenowa, procesy zakupowe, inicjatywy efektywnościowe, opiniowanie umów.
Scenariusze prognoz i planów
Raportowanie KPI operacyjnych
Sygnalizacja ryzyk i szans
Ocena projektów inwestycyjnych
Ocena efektywności procesów biznesowych
"Bez cyfrowych narzędzi do automatyzacji zespoły finansowe mają za mało czasu na myślenie o strategii biznesowej i innych działaniach tworzących wartość. Wyzwaniem dla finansów jest wyjście poza zbieranie i przetwarzanie danych, w kierunku rozpoczęcia faktycznego ich wykorzystywania. Dzięki maszynom i automacji można zbierać i przetwarzać dane znacznie efektywniej i wydajniej. Przy czym działy finansowe wciąż mają do zaoferowania biznesowi to, czego maszyny nie mogą - dlatego my finansiści nasze wysiłki musimy skupić na zapewnieniu integralności danych i wykorzystaniu ich w nowy i innowacyjny sposób. 98% CFOs biorących udział w badaniu podczas rekrutacji poszukuje dziś osób z doświadczeniem w wykorzystywaniu nowych technologii i automatyzacji procesów finansowych. Jeśli finansiści chcą, aby ich praca nadal była istotna w cyfrowym świecie, muszą zmienić swój tradycyjny, skoncentrowany na liczbach zestaw umiejętności. Dostrzega to ponad 80% badanych, którzy już dziś planują szkolenia pracowników, aby zminimalizować lukę między umiejętnościami cyfrowymi funkcji finansowej a cyfrowymi ambicjami firmy. W obecnych realiach wysokiej konkurencyjności sama wiedza finansowa już nie wystarcza.”
Procesy i planowanie wciąż trwają zbyt długo.
Wyniki raportu wskazują, że nadal u prawie 1/3 CFO wyzwaniem jest proces zamknięcia miesiąca, który zajmuje ponad 10 dni. Warto przeanalizować przyczyny takiej sytuacji i rozważyć na przykład przegląd procesu tworzenia rezerw i rozliczeń międzyokresowych.
Dodatkowo, wyzwaniem dla co 5 CFO jest uzgodnienie danych statutowych i zarządczych, wykonywane ręcznie w arkuszach kalkulacyjnych. Dostosowanie raportowania zarządczego do potrzeb biznesu jest praktycznie niemożliwe jeśli funkcja finansowa nadal w większości poświęca czas na czynności związane z manualnymi korektami i analizą opartą o arkusze kalkulacyjne.
Jeśli chodzi o proces planowania rocznego to wśród większości badanych organizacji zajmuje on od 31 do 120 dni. Tylko wśród nielicznej grupy (16%) wynosi on mniej niż 30 dni. Wynika to głównie z ogólnego poziomu dojrzałości finansowej badanych przedsiębiorstw oraz wyzwań przed jakimi stoją CFO, na przykład w kontekście skrócenia czasu niezbędnego na zamknięcie miesiąca. Przy odpowiednio zaprojektowanym procesie oraz wsparciu narzędzi IT proces ten według najlepszych praktyk rynkowych nie powinien zająć więcej niż 4 tygodnie.
Niski poziom zaawansowania korzystania z usług chmurowych.
Jak wskazują wyniki naszego badania 24% CFO nie korzysta jeszcze w ogóle z rozwiązań chmurowych. Nadal w mniejszości (37%) pozostają Ci, którzy korzystają z oprogramowania w chmurze na zasadach usługi (SaaS). Większość (67%) wykorzystuje chmurę jako infrastrukturę do przechowywania i wymiany plików.
Należy jednak zauważyć, że obecnie rozwiązania chmurowe cieszą się coraz większą popularnością, ponieważ stają się również bardziej dostępne i wyznaczają kierunek rozwoju nowoczesnych rozwiązań IT dla finansów. Większość dostawców technologii swoje najnowsze narzędzia oferuje już w chmurze lub planuje w najbliższym czasie migrację i brak utrzymywania wsparcia dla poprzednich wersji systemów.
Transformacja modelu pracy.
Z jednej strony, już od kilku lat można odnotować wyraźny trend centralizacji, outsourcingu i automatyzacji
zadań prostych i powtarzalnych. Z drugiej, świat biznesu staje się coraz bardziej skomplikowany, pełen
współzależności i powiązań.
Zmiana roli i percepcji pracowników pociąga za sobą konieczność przemodelowania kompetencji. Tylko 20%
badanych wskazało, że pracownicy z obszaru finansów znają oraz korzystają w pełni lub w zaawansowanym
stopniu z funkcjonalności nowych technologii służących automatyzacji procesów.
Co interesujące 81% CFO planuje zapełnić lukę kompetencyjną programami rozwojowymi lub szkoleniem
obecnych pracowników, a 21% celami ustanowionymi w ramach obowiązujących systemów motywacyjnych, a więc
działaniami dostępnymi i osiągalnymi, ale wymagającymi odpowiednich działań czy wewnętrznych projektów w ramach
organizacji.
25 listopada podczas konferencji online, poświęconej prezentacji wyników badania PwC CFO Compass Survey 2021, nasi eksperci przybliżyli i omówili kwestie związane z wyzwaniami z jakimi mierzą się współcześni dyrektorzy finansowi, perspektywami stojącymi przed organizacjami i kluczowymi danymi z raportu. Zachęcamy do obejrzenia.
Jak motywować pracowników do poszerzania wiedzy w aspektach technologicznych? Jakie mamy doświadczenia we wdrażaniu rozwiązań chmurowych dla działów finansowych? Jak wygląda przełożenie inwestycji w aspekty związane z ESG na postrzeganie spółek przez inwestorów i budowanie wartości? Na te i inne pytania eksperci PwC odpowiadali w sesji Q&A podczas konferencji “Finanse Przyszłości”. Zainteresowanych zachęcamy do obejrzenia.
Smart BI Platform, Anaplan czy system ERP SAP zbudowane z wykorzystaniem nowych technologii (chmura, IoT, ML) to gotowe rozwiązania wspierające pracę z danymi, analizę, wnioskowanie, planowanie i prognozowanie. Jakie jeszcze korzyści płyną z wykorzystania nowych technologii i jak dzięki nim budować przewagę konkurencyjną? Tego dowiecie się z materiału.
Badanie CFO Compass Survey przeprowadzono w II oraz III kwartale 2021 r. wśród ponad 50 CFO spółek o średnich obrotach 1,6 mld złotych oraz zatrudniających średnio 1500 osób, prowadzących działalność w Polsce w ponad 10 sektorach, m.in.: handel detaliczny (20%), produkcja (15%), przemysł spożywczy (9%), technologie (9%), nieruchomości (8%), usługi profesjonalne (8%) i inne.
CFO Compass to platforma, która łączy bazę wiedzy, ekspertów i szeroką ofertę wsparcia dedykowanego dla CFOs. Współpracujemy z blisko 1000 CFO dużych i średnich przedsiębiorstw ze wszystkich branż, pomagając im w cyfrowej transformacji ich organizacji, aby zoptymalizować procesy back-office i poprawić efektywność kosztową przy zachowaniu zgodności z przepisami oraz umiejętnym podejściem do zarządzania ryzykiem.
Partner zarządzający, Lider Clients & Markets, PwC Polska
Tel.: +48 502 184 117