Sektor mediów i rozrywki nieustannie ewoluuje
W 2016 roku wartość rynku tej ostatniej wyniosła w Polsce 838 mln dolarów, jednak w najbliższych latach obszar ten będzie się rozwijał w dwucyfrowym tempie i w 2021 roku jego wartość sięgnie 1,5 mld dolarów. Siłą napędową wzrostu będzie przede wszystkim reklama na urządzeniach mobilnych.
Bardzo dynamiczne będzie rósł także segment e-sportu. Pomiędzy 2012 i 2021 rokiem wartość 10 kluczowych rynków zwiększy się ponad 20-krotnie. To imponujące tempo spowoduje, że na koniec naszej prognozy będą one warte łącznie 874 mln dolarów.
E-sport jest silnie zglobalizowany, dzięki dostępowi do internetu kraj zamieszkania graczy i widzów nie ma znaczenia. Generuje to ogromne możliwości dla sponsorów i organizatorów, mogących kierować przekaz do silnie zaangażowanej grupy z różnych zakątków świata.
Rynek reklamy internetowej w Polsce w latach 2016-2021 (w mln USD)
Pomijając niszowe obszary, takie jak na przykład e-sport, w ciągu najbliższych pięciu lat wydatki na reklamę internetową będą nadal rosły w najszybszym tempie, ponad dwukrotnie przekraczając tempo wzrostu całego rynku reklamowego. Będzie to oczywiście skorelowane z rosnącą rolą internetu, za pośrednictwem którego konsumujemy coraz więcej treści medialnych i rozrywkowych. Siłą napędową rozwoju pozostanie również dynamicznie rosnący segment reklam na urządzenia mobilne.
Istnieje jednak kilka ograniczeń takich jak: rosnąca dominacja dwóch podmiotów stwarzająca coraz większe bariery wejścia na rynek, obawy co do ochrony prywatności użytkowników, czy wreszcie masowe stosowanie technologii blokujących emisję reklam w sieci. To wszystko sprawia, że tempo migracji przychodów reklamowych będzie nadal wolniejsze niż przenoszenie uwagi konsumentów z mediów tradycyjnych do internetu. Tym większego znaczenie nabiera więc przejrzystość rozliczeń i precyzyjne badania viewability czyli parametru określającego jaki procent odsłon reklamy znalazł się w polu widzenia użytkownika.
Paweł Wesołowski, partner w PwC, lider zespołu ds. telekomunikacji, mediów i technologii w Polsce
Wskaźnik ten będzie jednak zróżnicowany w przypadku poszczególnych krajów. Na rynkach wysoko rozwiniętych takich jak Belgia, Finlandia, Niemcy czy Japonia obserwować będziemy wzrosty znacząco poniżej średniej. Najdynamiczniejsze zwyżki będą w regionach, gdzie wydatki na media i rozrywkę są obecnie niewielkie licząc per capita.