Naturalnym kierunkiem jest oczywiście ich działalność podstawowa, ale korzyści mogą uzyskiwać wychodząc poza utarte modele biznesowe. Dlatego rozbudowują swoją ofertę, świadcząc usługi, które wiążą się z obszarem energetyki, ale dotychczas były zarezerwowane dla graczy z innych sektorów. Badając tę tematykę, w naszym raporcie przedstawiliśmy trzy możliwe obszary ekspansji firm z sektora. Są to: współpraca w ramach fotowoltaiki, współdzielenie samochodów oraz inteligentne oświetlenie uliczne.
Z pomocą w konkurowaniu o klienta przemysłowego przychodzi przedsiębiorstwom energetycznym nowy system aukcyjny. Ma on na celu wspieranie rozwoju inwestycji w energetykę rozproszoną na terenie kraju oraz spełnienie celów klimatycznych OZE w 2020 roku. Stwarza on również szansę dla firm z sektora energetycznego na skuteczniejsze dotarcie do klientów przemysłowych poprzez innowacyjny sposób sprzedaży energii elektrycznej.
Celem współpracy z odbiorcami przemysłowymi jest przygotowanie projektu farmy fotowoltaicznej na terenie zakładu przedsiębiorstwa przemysłowego oraz wspólny udział w aukcji. Wkładem we wspólne przedsięwzięcie ze strony energetyki może być wiedza ekspercka, wybór wykonawcy oraz nadzór energetyczny na inwestycją. Z kolei partner przemysłowy może wnieść grunt, na której będzie można zainstalować farmę.
Kolejnym elementem mogącym stanowić trwałe, dodatkowe źródło przychodów spółek energetycznych jest wykorzystanie samochodów elektrycznych w formule car sharing, czyli krótkoterminowego wynajmu pojazdów, głównie miejskich. Car sharing jest nowoczesnym i ekologicznym podejściem do idei miejskiej komunikacji samochodowej, a jego formuła zbliżona jest do funkcjonujących w kilku miastach w Polsce rowerów miejskich. Jednak, w tym przypadku (zakładając wykorzystanie samochodów elektrycznych), pojazdy zamiast do stojaków, przypinane są do stacji ładowania. Z perspektywy przedsiębiorstw energetycznych, car sharing może być postrzegany, jako naturalne rozszerzenie oferty ładowania pojazdów elektrycznych.
Obszarem o dużym potencjale jest także segment oświetlenia ulicznego. W jego ramach przedsiębiorstwa opracowały ofertę skierowaną między innymi do właścicieli infrastruktury i budynków czy jednostek samorządu terytorialnego. Zakres usług dotyczy przede wszystkim zapewnienia odpowiedniego oświetlenia na terenie wskazanym przez klienta i/lub jego serwisu oraz modernizacji infrastruktury oświetleniowej. Zgodnie z danymi publikowanymi przez GUS, roczne koszty utrzymania i eksploatacji systemów oświetlenia ulicznego w Polsce sięgają 2 miliardów złotych - w budżetach jednostek samorządu terytorialnego stanowią to około 2% wydatków. Z tego powodu samorządy poszukują nowych sposobów wypełnienia obowiązków nakładanych na nie przez przepisy i partnerów biznesowych którzy, w różnych formach współpracy, pomogą zmodernizować systemy oświetleniowe, lub zapewnią oświetlenie przestrzeni publicznej. Słupy oświetleniowe mogą być też wykorzystywane jako nośniki rozmaitych urządzeń, służące podmiotom z różnych branż.