Komunikacja marki w czasach pandemii. Czas na storydoing

14/04/20

Czy marka ma znaczenie w czasach pandemii?

Katastrofa epidemiologiczna zaskoczyła wszystkich, zmieniając naszą codzienność. Zweryfikowała dotychczasowy styl i sposób działania oraz starannie przygotowane plany wszystkich podmiotów rynkowych, w tym rzecz jasna, marketerów. 

Wielu z nas zadaje sobie pytanie, czy w tej nowej sytuacji marki są ważne dla konsumentów, jak powinny się komunikować i wreszcie jak mogą przygotować się na czas po pandemii, który – jak wszyscy mamy nadzieję – w końcu nadejdzie.

Jak budować markę w czasach koronawirusa?

Najbliższe miesiące, to dla firm okres wytężonej pracy z marką i nad marką, który pozwoli zweryfikować:

  • sens i wiarygodność jej misji, która powinna definiować również poza komercyjny cel jej istnienia

  • poziom jej empatii, czyli umiejętność wsłuchiwania się w głos konsumentów i rozumienia ich oczekiwań

  • elastyczność, czyli gotowość i umiejętność przeprowadzania zmian  

Czy to czas na zmiany planów?

Dzisiaj większość marek, zapomina o wzajemnej konkurencji i łączy siły we wspólnej walce z zagrożeniem naszego zdrowia, podejmując sporo pożytecznych inicjatyw. To nie lockdown dla marek, ale czas, kiedy ich narracje i deklarowane wartości (storytelling) mogą zmienić się w prawdziwe doświadczenia klientów i realne wsparcie (storydoing, a może nawet storygiving). 

Obecne wydarzenia, mogą stać się dla marek przesłanką dla zmiany ich koncepcji pozycjonowania, strategii komunikacji, a nawet modelu biznesowego.

Czy marki będą nam jeszcze potrzebne?

Marki są i będą narzędziem do realizacji celów biznesowych. Jednak by były w tym skuteczne muszą nie tylko oferować doskonały produkt, który zaspokaja potrzeby, ale powinny również być aktualne kulturowo, co pozwoli im prowadzić angażujący dialog ze swoimi konsumentami i w konsekwencji budować relacje i przywiązanie.  

Skoro zmienia się kontekst, w którym żyjemy, skoro spodziewamy się zmiany w obszarze wartości, to możemy założyć, że w najbliższej przyszłości marki będą potrzebowały „nowego otwarcia”, aby móc towarzyszyć swoim konsumentom w budowaniu „nowej normalności”.

Jak powinny się komunikować marki?

Dla firm i marek to czas sprawdzianu, na ile prawdziwy jest i ile jest wart ich Brand Purpose? Dla marek, które go do tej pory nie zdefiniowały, to dowód, na to, że warto go wyznaczyć?

Aktualne narracje kulturowe

„Niech przetrwa to, co naprawdę potrzebne i wartościowe” 

„Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie”

„Razem możemy więcej – razem, chociaż fizycznie osobno”

Istotne wartości

  • bezpieczeństwo

  • prawda

  • empatia

  • wspólnota

  • odpowiedzialność 

  • bycie pożytecznym

  • uważność

rodzi się „nowa sprawczość” - nowe rozumienie, tego co oznacza wpływ na rzeczywistość

Branding

Etap 1 - Budowanie wsparcia i wspólnoty

realna pomoc - wzmacnianie wartości marki poprzez storydoing / storygiving; marka dzieli się tym, czego ludzie potrzebują (zwrot z inwestycji przyjdzie później) - wszelkie formy wsparcia służb medycznych, ale także oferowanie wiedzy, inspiracji, rozrywki, ale również poczucia dumy i nadziei

Etap 2 - Wzmacnianie wartości i więzi

kryzys jako szansa na odnowę, odrodzenie, powrót „do tego co ważne”; rewizja strategii pozycjonowania w oparciu o nowe wartości marki, które wzmacniają swoich konsumentów w budowaniu „nowej normalności”

Publikacja ma jedynie charakter informacyjny i nie stanowi porady prawnej w rozumieniu polskich przepisów. Nie powinni Państwo opierać swoich działań/decyzji na treści informacji zawartych w tej publikacji bez uprzedniego uzyskania profesjonalnej porady.

  

COVID-19: Wyzwania związane z komunikacją marki

W odcinku 12 z serii Gość prof. Witolda Orłowskiego, profesor rozmawia z Martą Marczak na temat wyzwań związanych z komunikacją marki w trakcie pandemii COVID19

loading-player

Playback of this video is not currently available

Skontaktuj się z nami

Marta Marczak

Marta Marczak

Dyrektor, PwC Polska

Tel.: +48 519 50 7452

Obserwuj nas