Testowanie oprogramowania

Bądź pewien wdrażanych rozwiązań, przetestuj je

Testowanie oprogramowania to 80% mniej błędów wykrytych po wdrożeniu

Integralną częścią strategii rozwoju wielu firm jest szeroko zakrojona informatyzacja przedsięwzięć. Te działania jednak wiążą się z pewnymi ryzykami. Systemy zawierające liczne usterki narażają firmę na straty finansowe i wizerunkowe.

Obecnie tylko jedno na cztery wdrożenia kończy się sukcesem, czyli wdrożeniem bezawaryjnego systemu. Jak to osiągnąć? Przede wszystkim za pomocą poprawnego testowania oprogramowania.

Dobrze przetestowany system to:

  • nawet 80% mniej krytycznych błędów wykrytych po wdrożeniu;
  • do 30% redukcji kosztów wdrożenia danej funkcjonalności dzięki identyfikacji błędów przez zespół testowy na wczesnych etapach projektu;
  • 24/7 podstawowa weryfikacja środowiska za pomocą automatyzacji testów;
  • nawet 70% mniej czasu poświęcanego na manualne testy regresji zapewnia automatyzacja procesu testowania.

 

Sprawdź nasze rozwiązania


Zarządzanie zespołem testowym

Czy wiesz, że ponad połowa projektów, które przekroczyły budżet, miała niekontrolowane przestoje zespołu testowego?

Proces testowy skomplikowanych systemów informatycznych wymaga stałej kontroli, którą można zapewnić efektywnym zarządzaniem mocami przerobowymi zespołu. Zmniejsza to ryzyko przekroczenia budżetu, a jednocześnie redukuje prawdopodobieństwo wystąpienia poważnych usterek w oprogramowaniu.

Dlaczego zarządzanie zespołem testowym jest tak ważne?

Odpowiednio zarządzany zespół testerów jest w stanie zredukować nawet o 30% koszt wdrożenia danej funkcjonalności dzięki identyfikacji błędów na wczesnych etapach projektu.

Jak możemy pomóc?

Nasi menedżerowie przeszli pełną ścieżkę kariery: od testera, poprzez analityka czy architekta testów, po kierownika. Pozwala im to na szersze spojrzenie i szybkie wyłapanie kontekstu, w którym dany projekt funkcjonuje. Ich doświadczenie sprawia, że szybko zaproponują usprawnienia w procesie testowym, dostarczą strategię testów oraz skorygują działania zespołu testowego. Szybko również zorientują się w kompetencjach zespołu, co pozwoli efektywniej przydzielać zadania.


Testy funkcjonalne oprogramowania

Czy wiesz, że około połowy wdrożeń systemów informatycznych to wariacje na temat systemów e-commerce, e-banking, CRM i ERP?

Obecnie większość aktywności na rynku IT skupia się na adaptacji rozwiązań systemów klasy CRM i ERP, często zintegrowanych z różnymi systemami, np. platformami sprzedaży elektronicznej, systemami billingowymi czy kadrowymi. Zasada ich działania jest niezmienna. Są one oparte o podobne rozwiązania (np. Salesforce, Microsoft, SAP), ale kluczową różnicą są rodzaj biznesu oraz procesy, które obsługują.

Dlaczego testy funkcjonalne są tak ważne?

Oprócz wielu zbieżności, cechą wyróżniającą dany system jest branża, do obsługi której jest on dedykowany. Należy dogłębnie poznać rodzaj biznesu, aby poprawnie przetestować oprogramowanie go wspierające.

Jak możemy pomóc?

Nasi eksperci prowadzili projekty w różnorodnych metodykach (np. zwinnych, typu waterfall itp.) i środowiskach. Znają problemy ogólnodostępnych rozwiązań, a przez to szybciej są w stanie odpowiedzieć na potrzeby odbiorcy oprogramowania. W większości przypadków będą uczyć się Twojego biznesu, a nie narzędzia, które go wspiera. Mają bogate doświadczenie w realizacji projektów dla firm z różnych sektorów: telekomunikacyjnego, ubezpieczeniowego, publicznego, edukacyjnego, przemysłowego, usługowego oraz finansowego. W przypadku systemów pisanych od podstaw mogą szybko przeanalizować projekt i przejść do codziennych zadań.


Testy niefunkcjonalne oprogramowania

Czy wiesz, że wiele projektów nie spełnia zakładanych wymagań niefunkcjonalnych, ponieważ te nie były tworzone na podstawie realnych założeń?

Istnieją różne rodzaje testów niefunkcjonalnych: testy user experience, testy wydajnościowe, obciążeniowe, testy bezpieczeństwa, testy instalacji itd. Najczęściej są zalecane testy wydajnościowe i ich warianty (przeciążenia, obciążenia, wydajności). Wiąże się to jednak z ryzykiem. Często osoby odpowiedzialne za definiowanie wymagań wydajnościowych wybierają nieosiągalne kryteria. Prowadzi to do słabych wyników testów i najczęściej kończy się zmianą wymagań, ponieważ system nie jest w stanie sprostać tak wygórowanym oczekiwaniom w zakładanym budżecie.

Jak możemy pomóc?

Nasi eksperci pomogą zdefiniować wymagania i kryteria, a następnie przedstawią strategię i wybrane narzędzia. Nasi testerzy ściśle współpracują z architektami, co pozwala na precyzyjne profilowanie systemów celem spełnienia wymagań.


Automatyzacja testów oprogramowania

Czy wiesz, że automatyzacja testów nie służy do wykrywania błędów?

Ponad 65% zarządzających projektami decyduje się na automatyzację testów z nadzieją, że wykryje ona błędy w oprogramowaniu. To bardzo częsty błąd popełniany przy podejmowaniu decyzji dotyczącej rozpoczęcia budowy infrastruktury do automatyzacji testów.

Kolejnym częstym błędem jest dążenie do pokrycia testami automatycznymi interfejsu użytkownika. Są to tzw. testy GUI – jeden z najbardziej czasochłonnych i podatnych na usterki typów testów. Decydując się na ich realizację należy o tym pamiętać i ograniczyć się do niezbędnego minimum celem zapewnienia sobie powtarzalności wyników. Ważne jest zatem rozdzielanie zadań i realizacja części z nich bardziej wydajnymi technikami.

Dlaczego automatyzacja testów jest ważna?

Automatyzacja przeprowadzona z rozmysłem dostarczy świetne ROI (Return Of Investment) i nie nadwyręży budżetu. Pozwoli na szybką weryfikację czy środowisko jest gotowe na kolejne etapy wdrożenia, czy jednak musi wrócić do programistów celem naniesienia poprawek. Jej głównym zadaniem jest potwierdzenie, że system zachowuje się zgodnie z oczekiwaniami, a nie znalezienie błędów.

Jak możemy pomóc?

Nasi specjaliści zaproponują najbardziej korzystne rozwiązanie oraz dostarczą skrypty automatyczne efektywnie sprawdzające funkcjonalność. Wyeliminują zbędne testy GUI i zastąpią je bardziej efektywnymi technikami. Ta analiza jest kluczowa dla uzyskania pożądanej efektywności skryptów automatycznych.

Pomożemy również przy adaptacji procesu testowania celem wpasowania w istniejące środowisko skryptów automatycznych. Wdrożymy testy oparte o standardowe rozwiązania lub stworzymy nowe, dedykowane do danego projektu.

Nasz punkt widzenia

Marketing to strategia, a nie reklama

Marketing to strategia, a nie reklama

CMO 2020, czyli jak marketing może stać się źródłem wzrostu organizacji. Zarządy firm coraz częściej postrzegają budowę pozytywnych doświadczeń klienta (Customer Experience) jako jedną z kluczowych przewag konkurencyjnych, wokół której zamierzają budować strategię na najbliższe lata.

Start adding items to your reading lists:
or
Save this item to:
This item has been saved to your reading list.

Skontaktuj się z nami

Monika Kaczyńska
Dyrektor, PwC Polska
Tel.: +48 572 729 509
Email

Obserwuj nas