Data Analytics

Nowy wymiar decyzji

Kiedy Unilever za miliard dolarów kupił Dolar Shave Club, nie chodziło o przejęcie producenta maszynek do golenia, ale właśnie o analitykę danych

Dzięki sprzedaży maszynek nabywanych od koreańskiego dostawcy do 3 milionów subskrybentów, Dolar Shave Club miał wiedzę dotyczącą praktycznie każdego aspektu swojego biznesu e-commerce. Bez względu na to, czy chodzi o usprawnienie mailingu, czy lepsze adresowanie promocji, dane odgrywają tu największą rolę. Ten przykład pokazuje tylko jedną z wielu możliwości jakie niesie za sobą analityka danych. Powrzechna łączność, dzięki której dane o klientach i odbiorze naszych produktów i usług mogą być na bieżąco przetwarzane umożliwia precyzyjne podejmowanie decyzji i planowanie.

W przeprowadzonym przez PwC Global Data and Analytics Survey 2016 respondenci z 16 krajów i regionów wskazali analizę danych jako czynnik, który w perspektywie kilku lat umożliwi szybsze podejmowanie decyzji biznesowych. Na razie jednak w dalszym ciągu większość firm podejmuje decyzje kierując się doświadczeniem i intuicją.

Trudno obecnie wycenić wartość danych, którymi dysponują firmy

Jest to spowodowane nieustannym opracowywaniem kolejnych sposobów ich eksploracji, a także nowymi pomysłami na ich wykorzystanie. W tej sytuacji firmy, często gromadzą dane swoich użytkowników, nawet, jeżeli nie mają wobec nich jasno określonych celów. Sprzyja temu cyfrowa łączność, bo przecież komunikacja za pomocą urządzeń mobilnych to także większa ilość danych generowanych przez użytkownika bez względu na miejsce, czy czas. Dodając do tego fakt, że pamięć masowa do ich przechowywania jest relatywnie tania, nie przewidujemy nagłej zmiany tej tendencji. Wręcz przeciwnie, dopiero dziś tak naprawdę, mamy możliwość właściwie wykorzystać ten potencjał.

GEOanalytics - zobacz swój biznes

W odróżnieniu od tradycyjnego business intelligence, nowoczesna analityka danych skupia się na dostarczaniu treści dotyczących bieżących i przyszłych wydarzeń.

Busines intelligence tłumaczyło co organizacja zrobiła, data analytics ma dostarczyć odpowiedź na pytanie, co organizacja ma zrobić i jakie to pociągnie za sobą konsekwencje.

Firmy kierujące się analityką danych (ang. data driven organizations) podejmują decyzje w sposób, który eliminuje wiele problemów dotyczących dynamiki procesów rynkowych oraz zrozumienia reguł biznesowych. Wykorzystują algorytmy, które tłumaczą rzeczywistość gospodarczą, unikając przy tym błędnych założeń początkowych, takich jak na przykład prawidła obowiązujące na rynku kilka, kilkanaście lat temu. Analiza organizacji pozwala także zrozumieć jej realne, bieżące procesy, a także prognozować przyszłe.

Jednocześnie warto zwrócić uwagę na granularność modelowania danych. Dostrzegamy tendencję do odchodzenia od budowania mało spersonalizowanych, ogólnych modeli. Coraz częściej pojawiają się systemy, które „uczą się” każdego użytkownika (na przykład klienta czy produktu) w sposób indywidualny. Dobrym przykładem może być rynek detaliczny, gdzie sklepy wielkopowierzchniowe, dysponując swoimi zbiorami danych, mogą modelować marżę nie tylko na grupy ale nawet na indywidualne produkty, uwzględniając wiele czynników, takich jak otoczenie konkurencyjne sklepu, miesiąc sprzedaży, sezon, rodzaj promocji, profile behawioralne najczęstszych nabywców, a nawet pogodę. Wszystkie te procesy zachodzą w sposób zautomatyzowany, a obliczenia dokonywane są na bieżąco.

Czy firmy są świadome rewolucji związanej z przetwarzaniem danych? Jak pokazuje CEO Survey (PwC, 2016) szefowie firm wierzą w wartość danych.

Ponad 2/3 prezesów wskazuje na technologie przetwarzania danych jako klucz do angażowania klientów. Jako drugi, prawie równie dobry plan, wskazują zarządzanie relacjami. Co istotne jest to w zasadzie również oparte o analizę danych, tym razem w postaci inteligentnych, samouczących się systemów zarządzania klientami. Ponad połowa wciąż pokłada swoje nadzieje w mediach społecznościowych. W tym wypadku również generowane i przetwarzane są dane. Interakcje z klientami nie są przypadkowymi, a starannie planowanymi i wyliczanymi akcjami marketingowymi.


Zobacz także

Platforma Klient 360°

Personalizacja oferty i przewidywanie wartości klienta na podstawie danych

Data Analytics

Co zyskujesz korzystając z rozwiązań Data Analytics?

Skontaktuj się z nami

Piotr Łuba

Partner, PwC Polska

Tel.: +48 502 184 679

Mariusz Śpiewak

Partner zarządzający, Doradztwo biznesowe, PwC Polska

Tel.: +48 502 184 260

Obserwuj nas