Otwarte innowacje na pograniczu przemysłów kreatywnych, nauki i biznesu

Kreatywność obok innowacyjności stanowi fundament rozwoju gospodarczego opartego na autentycznej przedsiębiorczości. Zarówno tej biznesowej, jak i w sferze społecznej, kulturowej i naukowej.

Mamy przyjemność przedstawić raport dotyczący procesów, w których kompetencje kreatywne łączą się z biznesem i nauką wspierając najbardziej przyszłościowe sektory gospodarki 

Wiele uwagi poświęca się w ostatnich latach zjawisku rozwoju startupów, przedsiębiorczości korporacyjnej oraz innowacjom wywodzącym się ze środowisk naukowych. Naszym zdaniem podobną uwagę powinno się poświęcić mechanizmom współpracy firm z branż kreatywnych z innymi, przyszłościowo i globalnie zorientowanymi sektorami gospodarki.

W zasadzie każda firma czy gospodarka, jeśli na poważnie myśli o rozwijaniu przyszłościowych kompetencji, powinna być zaangażowana w projekty o charakterze „moonshot”. Nie musi to być od razu „misja na Marsa” - jednak stawianie na ambicję i wizjonerstwo, nawet na poziomie lokalnym, powinno być częścią organizacyjnego DNA.

Łukasz Alwast – Project Lead FISH LADDER / PLATIGE IMAGE

W naszym raporcie podejmujemy zagadnienia:

  • otwartych innowacji (czyli tego jak organizacje otwierając się na współpracę pomiędzy różnymi sektorami i dyscyplinami stają się przez to bardziej innowacyjne)
  • laboratoriów B+R (czyli modeli i narzędzi pozwalających organizacjom angażować się w różne formy prac badawczo-rozwojowych)
  • korporacyjnych funduszy inwesycyjnych (CVC) (czyli jak mechanizmy inwestycyjne pomagają rozwijać firmom nowe obszary kompetencji oraz linie biznesowe)
  • przemysłów kreatywnych (i tego jak kompetencje kreatywne stają się niezbędne dla rozwoju nowoczesnego biznesu oraz instytucji otoczenia publicznego)
  • projektów moonshoot (kategorii najbardziej ambitnych i przyszłościowo zorientowanych projektów „zmieniających świat”)
  • kulturotechu (produktom, usługom i przeżyciom wyrastającym z współoddziaływania kultury, technologii i nauki).

Wehikuły CVC (Corporate Venture Capital) są jedną z najbardziej zorientowanych na przyszłość form przedsiębiorczości organizacyjnej. Oprócz samego mechanizmu inwestycyjnego pozwalają również rozwijać nową kulturę organizacyjną, często niezbędną dla odpowiednio szybkiego rozwoju przedsięwzięcia.

Beata Cichocka-Tylman, dyrektor w PwC, Innowacje i B+R
Obserwuj nas