PwC Global | Przyszłość rynku konsumenckiego
Pandemia COVID-19 trwa od ponad roku i nadal stwarza poważne wyzwania dla różnych branż i sektorów. Na początku wiele trendów przyspieszyło, ponieważ ludzie szybko dostosowywali swoje zachowania do wymagań reżimu sanitarnego. Konsumenci, z których wielu już wcześniej chętnie korzystało z e-handlu, w jeszcze większej liczbie przenieśli się do internetu. Coraz częściej wykorzystują oni platformy online do zakupów dóbr i usług korzystając przy tym z bezpiecznej formy odbioru zamówienia np. dostawy do domu lub paczkomatu.
W pierwszym półroczu kryzysu związanego z pandemią COVID-19 stało się również jasne, że widoczna już wcześniej tendencja dokonywania zakupów bardziej świadomych społecznie i ekologicznych nabiera coraz większego znaczenia. Konsumenci w swoich wyborach w coraz większym stopniu kierują się nie tylko własnym dobrem ale też wyrażają troskę o całe społeczeństwo, a nawet planetę. Obecnie, wiele miesięcy po tym, jak te i inne zachowania konsumentów utrwaliły się, możemy zobaczyć jak będzie kształtować się rynek konsumenta przyszłości.
Raport PwC Global The future of consumer markets wskazuje pięć głównych trendów konsumenckich oraz pokazuje jak przezwyciężyć niepewność i przekuć wyzwania w nowe możliwości.
Krzysztof Badowski, Lider zespołu dóbr konsumenckich i handlu detalicznego w CEE / CIS, Partner PwC Polska
Zmiany wywołane pandemią COVID-19 jeszcze się nie skończyły, a długoterminowe efekty jeszcze przed nami. Aby dobrze przygotować się do nowej, zmiennej rzeczywistości warto zastanowić się nad kilkoma poniższymi wskazówkami.
Przyspiesz działania mające na celu budowanie zaufania wśród klientów i pracowników.
W razie potrzeby skoryguj kierunek strategiczny.
Oceń portfel swoich marek z nowej perspektywy.
Popraw sposób doświadczania konsumenta w procesie realizacji zamówienia dzięki uzupełniającym się partnerstwom i innym działaniom.
Rozwiń swoją koncepcję sklepu tradycyjnego, aby zapewnić klientom jak najlepsze doświadczenia.
Określ priorytetowe działania w dziedzinie ESG.
Zainwestuj w technologię, która pozwoli wyeliminować niedociągnięcia.
Popraw elastyczność i odporność łańcucha dostaw dzięki transformacji cyfrowej.
Uaktualnij swoją strategię kanałów dotarcia do konsumenta.