Fraud Assessment and Intelligence Tool (FAIT)

Skuteczne sprawdzanie kontrahenta

FAIT pozwoli Ci na zautomatyzowane sprawdzanie kontrahentów pod kątem ryzyk podatkowych, finansowych, reputacyjnych i operacyjnych

Przedsiębiorca powinien sprawdzić kontrahenta, czy nie jest oszustem podatkowym

Ustawodawca wymaga od przedsiębiorców należytego sprawdzania kontrahentów. Na ten moment Ministerstwo Finansów stawia przed firmami warunki weryfikacji ich kontrahentów, choć nie jest to katalog zamknięty. Niedopełnienie obowiązku sprawdzenia kontrahenta wiąże się z negatywnymi konsekwencjami, wśród których m.in.:

  • ryzyko operacyjne – utrata wizerunku rzetelnego partnera handlowego;
  • ryzyko podatkowe – brak możliwości odliczenia podatku VAT;
  • ryzyko reputacyjne – uwikłanie w łańcuch transakcji mających na celu wyłudzenie podatku (karuzelę VAT);
  • ryzyko finansowe – wypowiedzenie linii kredytowych przez banki, a w skrajnych przypadkach nawet bankructwo.

19,4 mld PLN

wynosi VAT wynikający z fikcyjnych faktur wystawionych w 2016 r.*

*Źródło: Ministerstwo Finansów

loading-player

Playback of this video is not currently available

Jak sprawdzić wiarygodność firmy?

Sprawdzanie kontrahenta zazwyczaj jest dosyć złożonym i czasochłonnym procesem, szczególnie jeśli masz dokonać oceny kilkuset dostawców lub klientów

Zapewne korzystasz z różnych zewnętrznych źródeł danych (Internet, prasa, rejestry, urzędy, informacja gospodarcza itp.), co nie ułatwia weryfikacji czy określenia stopnia ryzyka współpracy z poszczególnymi partnerami biznesowymi.

Automatyzacja procesu sprawdzania kontrahenta za pomocą FAIT zaoszczędzi Twój czas oraz zwiększy efektywność. FAIT to dedykowany panel z możliwością modyfikacji kryteriów i wag wg specyfiki Twojej firmy. Z tym narzędziem uzyskasz dostosowane do Twoich potrzeb wyniki i rzetelne analizy w formie interaktywnych wizualizacji.

wskazać „spółki-słupy”, potencjalnie zaangażowane w nadużycia podatkowe

ustalić dostawców w znacznym stopniu uzależnionych od Twojej firmy

określić ryzyka wynikające z położenia geograficznego

zidentyfikować m.in. niesolidnych odbiorców lub dystrybutorów, w tym zagrożonych ryzykiem upadłości

Skontaktuj się z nami

Wojciech Szulc

Dyrektor, PwC Polska

Tel.: +48 502 184 669

Jakub Kur

Menedżer, PwC Polska

Tel.: +48 519 507 106

Obserwuj nas