Nie bójmy się zmian

O roli liderów HR w dynamicznym, cyfrowym świecie biznesu

Nie bójmy się zmian

O roli liderów HR w dynamicznym, cyfrowym świecie biznesu

Odpowiedzialność liderki i lidera HR jest wielowymiarowa. Łączy w sobie spojrzenie na człowieka, jego potrzeby, cele, jak również rozumienie sytuacji firmy, rynku. Jak odnaleźć się w zmieniającym się świecie?

Rozwój – to zagadnienie, o którym coraz częściej dyskutuje się na różnych płaszczyznach. W natłoku wielu zadań i nieograniczonych możliwości, zarówno planowanie, jak i dbanie o niego staje się sporym wyzwaniem. Ciekawe jest więc to, jak doskonalą się osoby, które zachęcają do nabywania i pogłębiana umiejętności innych członków organizacji. Odpowiedzi na to pytanie jest oczywiście wiele. Dlatego, wraz z ekspertami, liderami HR, postaramy się podzielić dobrymi praktykami dotyczącymi tego, jak mądrze planować swój rozwój w dziale szeroko pojętych zasobów ludzkich oraz jakie kompetencje i umiejętności są kluczowe na tej ścieżce kariery.

Zacznij od tego, co cię interesuje

Od czego zacząć? Z tym pytaniem zwykle mierzą się osoby na początku swojej ścieżki kariery w danej dziedzinie. Zdaniem Teresy, Senior Manager HR w PwC, absolwentki kursu Business Coaching Diploma, swoją zawodową podróż warto rozpocząć od odpowiedzenia sobie na pytanie: co mnie interesuje. Ścieżek i zespołów w samym HR jest wiele, warto więc zastanowić się, jakie mamy talenty, predyspozycje, preferencje oraz w co chcemy zainwestować swój czas. Czy jest mi bliżej do bycia ekspertem w jednej dziedzinie? Czy może wolę budować umiejętności komunikacyjne i strategiczne w środowisku uwzględniającym potrzeby zarówno pracowników, jak i biznesu? Czego byśmy nie wybrali, jak podkreśla Teresa, należy pamiętać o wierze w siebie i w swoje możliwości. Sprawdzenie, czy coś nam odpowiada w praktyce jest ważnym aspektem budowania swojej ścieżki rozwoju. A otwartość, odwaga i gotowość na zmianę to cechy niezwykle ważne w kontekście dzisiejszego biznesu. Jednak tym, co jest niezmiennie najważniejsze jest człowiek.

Praca w HR to przede wszystkim praca z ludźmi

Dotykając tematu pracy w dziale HR, trudno nie zgodzić się z tym, że to przede wszystkim praca z drugim człowiekiem. Kluczowe jest więc rozwijanie umiejętności budowania relacji opartych na zaufaniu. Z dużą pomocą przychodzą tutaj kompetencje coachingowe: zarówno w kontekście „mindsetu”, jak i prowadzenia dialogu. Zdaniem Joli, Employee Experience & HR Transformation Leadera w PwC, bardzo ważne jest podejście do ludzi pełne empatii i zrozumienia dla ich różnorodności, a rozmowa opierająca się na zasadach coachingu pozwala wydobyć drzemiący w nich potencjał. Co więcej: pamiętajmy, że czas pandemii również stwarza dodatkowe wyzwania. Bardziej niż kiedykolwiek liczy się uważność i bycie w rzeczywistym kontakcie z drugą osobą. Umiejętności budowania więzi, nici porozumienia oraz zaufania pozwala na szczerą rozmowę i dotarcie do tego czego pracownicy realnie potrzebują, czego się obawiają, co wywołuje w nich opór. Umiejętność zbudowania takiej relacji jest ważna w zarządzaniu ludźmi w tak zmiennych, niepewnych czasach.

Zorientowanie na biznes 

Oczywiste wydaje się, że to umiejętności miękkie są niezmiennie bazą, nierozłączną podwaliną pracy menedżerów w dziale HR. Czy na pewno są one jednak dziś wystarczające? Przyjrzyjmy się bliżej. Budując relację z pracownikami, należy również mieć na uwadze tworzenie relacji z biznesem. „Mindset” biznesowy to szczególnie istotna kwestia dla osób na stanowiskach liderskich w HR, dla HR Biznes Partnerów. Ale co to oznacza w praktyce? Zdaniem Piotra, CEE Performance Pillar Lidera w PwC, wykładowcy kwalifikacji CIPD, podejmując się działań w obszarze HR należy mieć na uwadze ich efekt biznesowy, przełożenie na efektywność. W przeciwnym razie prowadzone działania mogą być niespójne z celami firmy. A przecież rolą lidera HR jest współtworzenie jej strategii. 

Twarde dane

Żyjemy w czasach „digital”, czwartej rewolucji przemysłowej, którą charakteryzuje cyfryzacja i automatyzacja. Sztuczna inteligencja i nowoczesne technologie pozwalają zarówno zbierać, przetwarzać oraz analizować dane. Jak więc zgodnie potwierdzają Piotr oraz Ula, Senior HR BP w PwC, aby być na bieżąco i odpowiadać na oczekiwania biznesu, liderzy HR powinni rozumieć język cyfr, poznawać nowe narzędzia i posługiwać się umiejętnościami analitycznymi, by odpowiednio interpretować dane i być partnerem w podejmowaniu ważnych decyzji strategicznych.

Co obowiązuje dziś, jutro może być nieaktualne

W tym wszystkim należy pamiętać o jedynej stałej: zmianie. Jednym z głównych wyzwań zdaniem Agaty, Senior Manager zajmującej się rozwojem liderów w PwC, jest dziś zarządzanie zmianą. Tempo transformacji w biznesie jest znaczące, a umiejętność przyjęcia oraz adaptacji zmiany – kluczowa. Dlatego ważna w podejściu liderów HR jest ciekawość: człowieka, biznesu i zmieniającego się świata. 

Wielowymiarowość HR-u 

Jaka jest więc rola lidera HR? Z pewnością wielowymiarowa, „matriksowa”, a wykonywana praca – holistyczna. Łączy w sobie zarówno spojrzenie na człowieka, jego potrzeby, cele indywidualne, umiejętności, jak również rozumienie sytuacji firmy, rynku, celów biznesowych i możliwości digitalizacji. Istotne są zarówno kompetencje miękkie, dzięki którym buduje się relacje bazujące na zaufaniu, jak i zdolności analityczne, pozwalające na wyciąganie wniosków i doradztwo strategiczne. Istotna jest umiejętność dostrzegania szerszego obrazu sytuacji, dlatego warto korzystać z własnych, różnorodnych doświadczeń, jak i czerpać z dobrych praktyk innych profesjonalistów. Podsumowując zebrane doświadczenia można stwierdzić, że w dzisiejszym dynamicznym świecie warto śledzić trendy, a w dobie przesycenia informacyjnego zaufać sprawdzonym markom. Pamiętajmy jednocześnie, że wybór ścieżki rozwoju, którego dokonamy dziś, nie musi nas definiować na całe życie. Zmiany są nieuniknione, więc bądźmy na nie gotowi, przyjmijmy je z otwartością i ciekawością. Najważniejsza jest chęć ciągłego uczenia się, a każdy krok w rozwoju poszerza nasze horyzonty. Powodzenia! 

Katarzyna Szac-Krzyżanowska, Elżbieta Kąkol
Akademia PwC

Artykuł ukazał się w "Przewodnik po HR przyszłości", Strona Kadry , Styczeń 2022

 

Publikacje | Akademia PwC

 
 
Obserwuj nas