Skip to content Skip to footer

Loading Results

PwC Retail Platform

PwC Retail Platform zawiera tworzone przez ekspertów PwC Polska unikalne treści dotyczące szeroko rozumianej transformacji biznesu w kontekście najnowszych trendów rynkowych oraz zmieniającego się otoczenia.

Dostrzegając potrzebę podejścia kompleksowego do zagadnień biznesowych materiały ukazują dane zagadnienie z trzech różnych perspektyw: konsumenta, organizacji i operacji oraz regulacji. Celem naszej platformy jest dostarczenie osobom z rynku FMCG i handlu detalicznego porcji wartościowych informacji pomocnych w codziennej pracy.

Odcinek 6: Lojalność konsumencka

W odcinku 6 nasi eksperci wskazują jak skutecznie budować zaangażowanie klienta poprzez program lojalnościowy oraz jaka jest jego rola w omnikanałowej organizacji. Piszą również o aktualnych regulacjach dotyczących danych użytkowników oraz zmianach w marketingu bezpośrednim.

Przeczytaj

{{filterContent.facetedTitle}}

Komentarze z rynku:

odcinek 6 odcinek 5 odcinek 4 odcinek 3 odcinek 2 odcinek 1
pwc

Obserwujemy dynamiczny rozwój w obszarze technologii produkcji oraz technologii cyfrowej. Przyczyn tego zjawiska jest wiele, ale wiodące są te ekonomiczne. Działa tutaj pewnego rodzaju sprzężenie zwrotne: rozwój technologii poprawia efektywność biznesu, który kalkulując efekt inwestuje śmielej w rozwój kolejnych projektów.

Zmiana ta widoczna jest w wielu obszarach biznesu, od łańcucha dostaw po relacje z klientami. Im bardziej biznes jest oparty o produkcję lub o usługi w świecie cyfrowym tym większe korzyści może czerpać z rozwoju technologii. W przypadku procesów produkcji zmiana najczęściej kojarzona jest z automatyzacją procesów. W zakresie usług cyfrowych natomiast kojarzona jest m.in. z transformacją cyfrową opartą na strategii “data driven” czy wykorzystaniem sztucznej inteligencji - wszystko by jak najefektywniej spełniać potrzeby klientów.

Przyglądając się tym zmianom można dostrzec drugi samonapędzający się mechanizm; im więcej zautomatyzowanych lub cyfrowych procesów, tym więcej wygenerowanych danych, a tym samym większe szanse na rozwój zaawansowanej analityki, usprawniającej w kolejnym kroku dalszy proces automatyzacji, ale też i efektywnych decyzji biznesowych. Z kolei rozwinięta analityka napędza dalszy postęp.

Mamy więc drugi mocny motor obserwowanej rewolucji technologicznej. Pierwszy był ekonomiczny, drugi jest zaś bardziej substancjalny. Przyczyn progresu jest oczywiście znacznie więcej, ale wydaje się, że powyższy zarys już pokazuje, że otacza nas realna przemiana o zasięgu globalnym, która wymaga zdecydowanego, ukierunkowanego i szybkiego działania w świecie biznesu. Czytaj dalej ›

Tomasz Pluta,
Google

pwc

Pandemia zdecydowanie przyspieszyła zmiany w branży retail, która jeszcze bardziej musi podążać za zmianą zachowań klientów. Obserwujemy zmiany w komunikacji online, ale przede wszystkim w obsłudze i systemie zakupowym. Z naszych doświadczeń jasno wynika, że rozwiązania biometryczne są nie do uniknięcia ze względu na wygodę i bezpieczeństwo zarówno dla klienta, jak i dla merchanta. Ten trend jest już widoczny także przy okazji zakładania konta w banku na selfi, czy też akceptacji umów. Pilotażowo działa już płatność okiem, a to dopiero początek.

Ostatni raport organizacji płatniczej VISA pokazuje, że aż 62 proc. polskich konsumentów gotowych jest korzystać podczas zakupów z uwierzytelnienia biometrycznego zamiast posługiwania się hasłami. 73 proc. uważa te rozwiązania za szybsze i wygodniejsze w obecnym stosowaniu. Sprawdzamy, to z powodzeniem w praktyce, bo odchodzenie od gotówki sprzyja rozwojowi naszego biometrycznego systemu płatniczego. PayEye właśnie w okresie pandemii, pod koniec czerwca 2020 r. wdrożył pierwszą na świecie płatność okiem, opartą na biometrii tęczówki oka. Już nie jest problemem brak karty płatniczej, rozładowany telefon albo brak gotówki w kieszeni. 

Kierunek biometria dla branży retail jest więc naturalny i to z kilku powodów. Pandemia sprawiła, że klienci szukają wygodnego i bezpiecznego systemu płatniczego. Podobne oczekiwania chociażby ze względu na zachowanie reżimu sanitarnego mają również merchanci. Nie chcą narażać własnego personelu na zbędne dodatkowe kontakty, jak i klientów. Do tego dochodzi oszczędność czasu, ponieważ cały proces transakcji można ewidentnie przyspieszyć. Płatność przy kasach trwa zdecydowanie szybciej niż kartą, czy gotówką, bo nie liczy się tylko sam moment zbliżenia karty, czy też wręczenia gotówki. Klienci niemal za każdym razem szukają karty w kieszeniach lub torebkach, dotyczy to również telefonu, czy pieniędzy. PayEye sprawia, że w zasadzie nic nie musimy szukać, wystarczy podejść i zapłacić okiem. Klient i sprzedawca oszczędzają wiele cennych minut, co szczególnie jest ważne przy niepełnej obsadzie kas. 

Biometria ma jeszcze ten walor, że wspiera silne uwierzytelnianie użytkowników i już dziś widać, że rozwiązania te oprócz płatności można wykorzystać znacznie szerzej – w naszym codziennym życiu np. jako forma dostępu do pomieszczeń lub magazynów, potwierdzania umów, decyzji, czy też identyfikacji osób. Światowa agencja badawcza „Markets and Markets” szacuje wzrost przychodów z globalnego rynku technologii biometrycznych z 36,6 mld USD obecnie, do blisko 69 mld USD w 2025 r. Ten rynek dopiero się tworzy, ale rośnie w ogromnym tempie. Kto prześpi ten trend zrobi przysługę konkurencji.

Krystian Kulczycki,
PayEye


pwc

Czasy, kiedy wystarczyło mówić o wdrażaniu rozwiązań AI w biznesie, dawno minęły. Ze względu na szybki rozwój handlu elektronicznego w okresie pandemii obecnie status ten zmienił się z „nice to have” na „must have”. Detaliści, którzy szybko dostosowują się do tej nowej post-covidowej rzeczywistości i już wdrażają rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, nadal mogą uzyskać przewagę konkurencyjną. Jednak najistotniejsze jest to, że zwiększają tym samym swoje szanse na skuteczne konkurowanie z firmami takimi jak Amazon czy Zalando. Firmy te już kilka lat temu wdrożyły najbardziej zaawansowane technologie sztucznej inteligencji, co teraz pozwala im sukcesywnie zwiększać przewagę nad firmami, które nie zainwestowały wystarczająco dużo w tym obszarze. W raporcie  “Humans + bots: Tension and opportunity” MIT opisuje „jak najlepsze światowe marki łączą umiejętności ludzkie i sztuczną inteligencję w celu budowania bliskich relacji z klientami i napędzania wzrostu”, co potwierdza, że korzyści płynące z rozmieszczania asystentów w handlu detalicznym są już znaczące. „Juniper szacuje, że do 2023 r. chatboty wdrożone w sektorze handlu detalicznego na całym świecie pozwolą zaoszczędzić branży 11,5 miliardów dolarów kosztów i wygenerują ponad 112 miliardów dolarów przychodów ze sprzedaży. ” 

Misją Yosh.AI jest wzmocnienie pozycji sprzedawców detalicznych poprzez dostarczenie najnowocześniejszych rozwiązań AI w handlu konwersacyjnym jak również rozpoznawaniu obrazu. Te dwa obszary sztucznej inteligencji rewolucjonizują zakupy online, zapewniając nie tylko znacznie przyjemniejsze wrażenia dla klientów, ale także wyższe współczynniki konwersji dla sprzedawców detalicznych. Efektywność i zwrot z inwestycji w te rozwiązania są stale potwierdzane przez klientów Yosh.AI, czego dowodem jest wdrażanie ich na całym świecie. Czytaj dalej

Katarzyna Dorsey,
Yosh.AI

pwc

Zależy nam na osiągnięciu odpowiedniej równowagi między e-commercem a offlinem, który staje się coraz bardziej zdigitalizowany. Będziemy dalej rozwijać nasz unikalny model omnichannel, w którym offline ma się przenikać z online. Sklepy stacjonarne CCC coraz częściej stają się źródłem pozyskiwania klienta e-commerce. Kontynuujemy proces ich cyfryzacji: około 200 lokalizacji zostało już wyposażonych w tablety do zakupów internetowych - obecnie już 15% obrotów ccc.eu w Polsce pochodzi właśnie z tabletów. Planowane jest dalsze rozwinięcie tego rozwiązania w Polsce i zagranicą. Tu ważną rolę odgrywa nasza kadra sklepowa. Nawet najlepsza technologia niewspierana przez człowieka, nie będzie funkcjonować tak efektywnie jak przy połączeniu pracy pracownika - doradcy i ambasadora CCC – oraz odpowiedniego narzędzia. W przygotowaniu są także m.in. kasy samoobsługowe oraz kioski internetowe. Testujemy też wysyłki e-commerce ze sklepów, z zamiarem pełnego uruchomienia tej funkcjonalności na przełomie Q1/Q2 2021 roku. To wszystko pokazuje realną zmianę w zachowaniu klientów i wagę wprowadzania cyfrowych rozwiązań do sklepów stacjonarnych. Przy okazji, zapraszamy do sklepów eobuwie.pl, których mamy już blisko 30 w całej Polsce oraz do nowego sklepu Modivo, które właśnie takie przenikanie się światów prezentują doskonale. To wszystko dowodzi, że sklepy dalej będą istnieć, ale zmieni się ich rola.

Wojciech Górniak,
CCC

pwc

Konsumenci szukają obecnie różnych form na robienie zakupów, a e-commerce daje coraz więcej rozwiązań. To co klienci doceniają na naszej platformie, to nie tylko możliwość zrobienia zakupów spożywczych online wraz z dowozem do domu, ale przede wszystkim wybór sklepu, z którego ma być skompletowane zamówienie. Fakt, że skupiamy największe sieci sklepów ma w tym wypadku niebagatelne znaczenie. 

Jednak to co doceniane jest chyba najbardziej to możliwość kontaktu z osobą, która kompletuje zamówienie. W przypadku gdy nie jest dostępny wybrany przez klienta produkt ma on możliwość decyzji czy woli zamiennik, a jeśli tak to który, czy chciałby jednak zrezygnować. Dzięki temu konsument ma czynny udział w wyborze produktów i doskonale wie jakie produkty finalnie otrzyma. Całość odbywa się bezkontaktowo i bezgotówkowo, abyśmy szczególnie w tym trudnym czasie pandemii mogli wszyscy dbać o swoje zdrowie i bezpieczeństwo. 

Nasza platforma to także nowoczesny kanał komunikacji dla marek. Klienci mogą zostać poinformowani zarówno o promocjach, jak i nowościach czy akcjach niestandardowych danej marki. Każda decyzja zakupowa jest zapamiętywana, co przekłada się na dostęp do analityki zachowań oraz skuteczności działań reklamowych i promocyjnych. Zaufali nam już tacy giganci jak Żywiec Zdrój, Pepsico czy Kompania Piwowarska, a szereg innych marek testuje obecnie możliwości platformy. 

Everli to też możliwość dla właścicieli sklepów dodatkowego, coraz popularniejszego w obecnych czasach kanału dystrybucji, a wszystko to, bez konieczności stawiania kosztownej infrastruktury technologicznej i logistycznej. Zarówno w sklepach stacjonarnych jak i w sklepie online mogą odbywać się te same działania reklamowe czy promocje. Partnerzy mają możliwość sprzedaży swoich produktów w 17 miastach Polski, w którym platforma jest obecna, a to pozwala na szybkie skalowanie biznesu w kanale e-commerce. W ciągu kilku ostatnich miesięcy odnotowaliśmy większą liczbę nowych rejestracji, niż przez 3 lata działalności, a średni wzrost klientów sięgał 1000%. 

Myśląc o ciągłym rozwoju planujemy w najbliższym czasie ekspansję międzynarodową. Jesteśmy już od lat z sukcesem obecni we Włoszech, gdzie współpracujemy z ok. 30 sieciami handlowymi oraz stale pozyskując nowych partnerów. To jednak dla nas dopiero początek naszego rozwoju zagranicą. E-commerce bowiem rośnie w siłę.

Magdalena Rzepka,
Everli

pwc

E-commerce jest najszybciej rozwijającym się kanałem sprzedaży i  w obecnych czasach wymaga trochę szerszego spojrzenia. To nie tylko e-commerce, ale coraz częściej m-commerce - obserwując zachowania konsumentów, szczególnie młodych, można zauważyć zwiększony udział transakcji za pomocą telefonu czy tabletu. Na pewno ten sposób dotarcia do konsumentów ma ogromny potencjał. To właśnie przy m-commerce kluczowe okazuje się pozycjonowanie produktu, które obecnie staje się jednym z istotnych wyzwań dla sprzedających. W związku z tym, że ekran telefonu czy tabletu jest mniejszy, z ograniczoną liczbą rekordów to znalezienie się na pierwszej bądź drugiej stronie w wyszukiwarce staje się coraz trudniejsze. Nie bez znaczenia jest również odpowiednie przedstawienie produktu w internecie. To czy jest on dobrze opisany, czy załączone są zdjęcia z różnej perspektywy i w dobrej jakości oraz czy użyte są słowa klucze ma przełożenie na zainteresowanie konkretnej grupy klientów szukającej tego właśnie produktu. Rosnąca świadomość konsumentów powoduje, że poszukują coraz więcej szczegółowych informacji, które pozwolą im zdecydować, który produkt spełni ich oczekiwania.

Tak naprawdę to co jest przyszłością i do czego wszyscy dążymy to podejście omnichannel, w ramach którego integrowane są wszystkie kanały sprzedaży, zarówno offline jak i online. Kluczowym staje się również utrzymywanie relacji z konsumentem, tak aby móc jak najlepiej odpowiedzieć na jego potrzeby. Jest to również bardzo ważne w obliczu pandemii, która zmieniła nasze zachowania zakupowe. Te najbardziej wyraziste zmiany spowodowane były restrykcjami oraz obawami związanymi z naszym bezpieczeństwem czy wreszcie z dostępnością towarów. Na początku pierwszej fali można było zauważyć duże zainteresowanie wybranymi grupami produktów, w tym również dla zwierząt domowych. Większa była wartość koszyka przy zmniejszonej liczbie wizyt w sklepie.

W czasie lockdownu zaobserwowaliśmy również, że więcej osób podjęło decyzję o adopcji psa lub kota. Istnieją setki badań, które opisują korzyści, jakich doświadczamy dzięki obecności zwierząt w naszych domach. Lepsze samopoczucie, łatwiejsze radzenie sobie ze stresem, większa pewność siebie, mniejsze prawdopodobieństwo nadwagi czy wreszcie sprawny układ krążenia. Zatem oprócz oczywistego wpływu na nasze zdrowie psychiczne i fizyczne posiadanie zwierząt domowych jest dodatkowo pretekstem do wyjścia na spacer co ma niebagatelne znaczenie przy zachowaniu work-life balance.

Andrzej Rusek,
Mars

pwc

Rok 2020 postawił przed nami wiele wyzwań - czy to prywatnych, czy biznesowych. E-commerce również nie został mu obojętny. Wiele mówi się o rekordowych wzrostach, jakie odnotowała branża. Owszem, nie da się temu zaprzeczyć. Warto jednak zwrócić uwagę, że ostatnie miesiące wymagały od takich firm, jak Allegro, ogromu pracy, elastyczności oraz inwestycji, aby nadążyć za wszystkimi potrzebami i zmianami, które pojawiały się z dnia na dzień.

Przechodząc do konkretnych trendów - te, które tak bardzo nasiliły się w minionym roku, były już przez nas obserwowane wcześniej. Jednak ze względu na bieżące wydarzenia, zdecydowanie przyspieszyły. Lockdown wymusił przeniesienie zakupów z offline'u do online'u. Wygrały bezpieczeństwo oraz wygoda, a także dostępność 24/7. Czytaj dalej

Dagmara Brzezińska,
Allegro

 
pwc

W ubiegłym roku stałym tematem naszych dyskusji była przyspieszona transformacja cyfrowa i mocne wejście w e-commerce biznesów każdej wielkości, wymuszone przez pandemię. Wiele firm zostało wręcz “katapultowanych” 5 lat w przyszłość. Dotyczy to zarówno procesu sprzedaży, reklamy, jak i komunikacji między pracownikami, czy z klientami.

Wynika to ze zmiany zachowań konsumentów, którzy od początku pandemii spędzają w sieci znacznie więcej czasu. Widać to chociażby w statystykach Facebooka. W szczycie pandemii liczba informacji wysyłanych za pośrednictwem naszych komunikatorów wzrosła o ponad 50 proc. Czytaj dalej

Ewa Tumanow,
Facebook

pwc

Rok 2020 w sektorze handlu detalicznego był okazją do zmierzenia się z największym kryzysem w dziejach polskiej powojennej gospodarki rynkowej. Wszystkie dotychczasowe spowolnienia gospodarcze i kryzysy miały miejsce w warunkach rynkowych spadków popytu, a nie administracyjnego zamykania biznesu. Trzeba powiedzieć wprost, że nikt nie był na ten scenariusz przygotowany: ani rządy państw, ani firmy handlowe, ani podmioty będące właścicielami galerii handlowych, ani sektor bankowy, który zasila wszystkie strony w płynność i finansuje nasze inwestycje.

Sytuacja kryzysowa pozwoliła na weryfikację tego na ile rząd faktycznie może wspierać gospodarkę i pomagać w utrzymaniu miejsc pracy, ale również dała okazję do oceny istniejących relacji między podmiotami w biznesie oraz z klientami. Czytaj dalej

Paweł Dziekoński,
Kazar

 
pwc

Minione 12 miesięcy to okres, który chcielibyśmy szybko zapomnieć, lecz na długo zapamiętamy! Ogólnoświatowa pandemia spowodowała, że rok 2020 wstrząsnął światem – zarówno w kontekście społecznym, ekonomicznym, ale też środowiskowym. Przyniósł ogromne wyzwania, którym wszyscy zmuszeni byliśmy stawić czoła. 

Wśród inicjatyw i zdarzeń z roku 2020, które na zawsze wpisały się w historię działań PepsiCo w Polsce znalazł się nagrodzony w niezależnym międzynarodowym zestawieniu „Program wsparcia lokalnych społeczności” w okresie zamknięcia spowodowanego pandemią w pierwszej połowie roku. Wówczas aktywnie wsparliśmy przedstawicieli zawodów medycznych i seniorów, niezależnie oraz wspólnie z partnerami z branży gastronomicznej. Przekazując im własne produkty, a także dostarczając ciepłe posiłki. Czytaj dalej

Michał Jaszczyk,
PepsiCo

 
pwc

Rok 2020 postawił przed branżą handlową szereg wyzwań w związku pandemią COVID-19. Handel musiał zmierzyć się z ograniczeniami w działalności (m.in.: limity klientów przebywających jednocześnie w sklepie, godziny dla seniorów) oraz czasowym lockdownem, którym objęte zostały galerie handlowe i sklepy z artykułami przemysłowymi. 

W trosce o zdrowie pracowników i konsumentów sieci handlowe wdrożyły w swoich placówkach maksymalne środki bezpieczeństwa, co wiązało się z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów na poziomie 400 mln zł oraz zmianami w systemie organizacji pracy sklepów i centrów dystrybucji. Branża handlowa dołożyła wszelkich starań, aby – w tych nadzwyczaj trudnych warunkach – utrzymać ciągłość łańcucha dostaw i tym samym zapewnić zaopatrzenie w żywność i niezbędne artykuły milionom polskich rodzin. Tradycyjny handel wykazał się dużą elastycznością w dostosowaniu się do nowych zwyczajów zakupowych konsumentów. Czytaj dalej

Renata Juszkiewicz,
POHiD

W 2020 r. roku mimo trudności związanych z pandemią zdecydowaliśmy się zrobić przegląd naszej działalności i przygotowaliśmy plan działań do roku 2025. Jednym z elementów pracy nad strategia była analiza czynników, które odróżniają nas od innych operatorów krajowych i europejskich. Najważniejsze odkrycie odnaleźliśmy na wyciągnięcie ręki, było praktycznie przed naszymi oczami.  Zauważyliśmy, że na rynku polskim jest dwóch dużych operatorów, z których jeden pozycjonuje się jako „lider kosztowy” a drugi jako „lider produktu” w zakresie kompleksowości i jakości, co dla nas stworzyło potencjał rozwoju jako „lidera dopasowania”. 

Równocześnie, w ramach przeglądu zewnętrznego stwierdziliśmy, że różnorodne wymagania klientów, które spełniamy (dotychczas postrzegane przez nas trochę w wymiarze utrapienia), mogą być źródłem naszej przewagi konkurencyjnej. Dotychczas kierowaliśmy się popularnym założeniem, że logistyka z natury lubi standaryzację. W procesie budowy strategii odkryliśmy jednak, że naszą podstawową przewagą jest umiejętność godzenia różnych potrzeb i interesów (branż, temperatur, wymagań, lokalizacji, przepływów) klientów, które w pewnej skali, dobrze zarządzone, mogą się równoważyć i uzupełniać. Czytaj dalej

Łukasz Tomalik,
Green Factory Logistics

 

Przyszłością logistyki są zarówno ekologia jak i wręcz natychmiastowe odpowiadanie na potrzeby klientów. To wymaga ciągłej analizy ścieżek, jakimi podążają nasi klienci oraz szybkiego wyciągania wniosków. Nie ma zatem współczesnej logistyki bez silnego wsparcia data analytics i wypracowanych narzędzi do automatyzacji procesów.

Wyzwaniem czasu jest, aby rozwiązania logistyczne były możliwie najmniej uciążliwe dla  środowiska. Nasza sieć Paczkomatów wpisuje się w ten trend. Dzięki nim redukujemy szkodliwe emisje w miastach o 60 proc., a na wsiach nawet o 90 proc. w porównaniu do tradycyjnych przesyłek kurierskich. Oczywiście nie bez znaczenia pozostaje jeszcze sprawa odbioru przesyłki przez klienta tak, aby nie generowała ona dodatkowego ruchu samochodów. Czytaj dalej

Rafał Brzoska,
InPost

pwc

Dedykowana usługa dla przesyłek BHU (ang. Big Heavy Ugly) to rozwiązanie, które nabiera znaczenia na rynku. Czynnikami jej rozwoju są dynamiczny wzrost sprzedaży e-commerce i rosnące rozdrobnienie przepływów między przedsiębiorstwami (trend wzrostu udziału produkcji w "małych partiach").

BHU to paczki, które nazywamy niestandardowymi. 

Big – gdy przekraczają standardowe gabaryty.  

Heavy – gdy waga przekracza zgodną z regulacjami normę 31.5 kg.

Ugly – tzw. paczki "brzydkie", z którymi mamy do czynienia gdy z uwagi na kształt albo zawartość mogą zaburzyć sortowanie i niemożliwa jest więc ich obsługa w standardowym procesie kurierskim. Są to np. płyny, których wyciek czy wylanie może spowodować zatrzymanie procesu. To jednak nie tylko zwykłe płyny, ale też pojemniki zawierające tzw. ADR LQ, czyli niskie zawartości towarów niebezpiecznych. Mogą to być też alkohole - zarówno przemysłowe, jak i spożywcze. Do tzw. “Uglies” zalicza się też przesyłki o nietypowych kształtach. 

Firmy kurierskie z reguły specjalizują się w obsłudze paczek o standardowych kształtach i wadze, więc sortery i stoły sortownicze dopasowane są zwykle do regularnych opakowań. Zdarzają się jednak również takie paczki, z których np. wystaje jakiś element lub ich kształt powoduje utrudnienie dla standardowego procesu obsługi przez sorter i takie paczki również mieszczą się w kategorii “Uglies”. Czytaj dalej

Piotr Gola,
DB Schenker

Czasy, w których jedyną miarą skuteczności przedsiębiorstwa był wypracowany zysk, już minęły. Dziś kluczowe stają się kwestie w jaki sposób, jakim kosztem i z jaką wartością dodaną uda się ten zysk osiągnąć. Widmo ekologicznej katastrofy i zmiany społeczne, które na nowo definiują relacje firm z klientami sprawiają, że w sposób fundamentalny zmienia się podejście do rozwoju gospodarczego. Zrównoważony rozwój, czyli odpowiedzialne zarządzanie aspektami ESG w prowadzonej działalności, to konieczność i nasz wspólny obowiązek, którego nie da się już odkładać na później.

Dla Banku BNP Paribas CSR (społeczna odpowiedzialność biznesu) i zrównoważony rozwój to elementy DNA. Celem banku jest bycie agentem pozytywnych zmian i liderem w zakresie zrównoważonych finansów. Strategia CSR i Zrównoważonego Rozwoju banku jest ściśle zintegrowana ze strategią biznesową „Fast Forward”. Drogowskazem dla banku, jest przyjęta przez ONZ w 2015 roku Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, która zawiera 17. Celów Zrównoważonego Rozwoju. Czytaj dalej

Maria Krawczyńska,
BNP Paribas

 

Z opublikowanego w ostatnim czasie raportu Morningstar, międzynarodowej agencji badawczej wynika, że na koniec ubiegłego roku wartość aktywów ulokowanych w funduszach uwzględniających kryteria ESG w ujęciu globalnym wynosiła 40,5 bln dolarów. Jednak przełomowe były wydarzenia, do których doszło w Europie w pierwszym kwartale tego roku. Aktywa ulokowane w fundusze typu ETF o charakterze ESG osiągnęły poziom 25,8 mld dolarów i przekroczyły poziom inwestycji w inne rodzaje funduszy ETF, gdzie wartość wpłat wyniosła odpowiednio 22,3 mld dolarów.

Uważa się, że zainteresowanie inwestycjami ESG jest stymulowane co najmniej trzema podstawowymi czynnikami. Po pierwsze pandemia Covid-19 pokazała, że działanie na rzecz przede wszystkim społeczeństwa niesie wymierne korzyści z perspektywy funkcjonowania firm w zmieniającym się otoczeniu biznesowym. Podmioty, które działają odpowiedzialnie zyskują zarówno w oczach pracowników, jak również klientów. Drugi ważny element  jest związany z zainteresowaniem tego typu inwestycjami przez tzw. milenialsów. To efekt między innymi wkraczania na rynek nowego pokolenia świadomych konsumentów, dla których ważna jest ochrona środowiska naturalnego, bezpieczeństwo i stabilizacja warunków pracy oraz wysokie standardy zarządzania. Po trzecie należy wskazać na to, co kluczowe z punktu widzenia inwestycji: stopa zwrotu osiągana z lokaty kapitału. Z dostępnych danych wynika, że w 2020 roku trzy na cztery zrównoważone fundusze akcyjne pobiły wskaźniki rynkowe, a 25 z 26 funduszy indeksowych typu ESG pokonało fundusze szerokiego rynku. Znamienny jest przykład stopy zwrotu osiągniętej przez indeks MSCI Emerging Markets ESG Leaders w ciągu ostatnich 10 lat. Wskaźnik ten wzrósł o 150%, podczas gdy indeks MSCI Emerging Markets, czyli wszystkich spółek z rynków rozwijających, zyskał w tym samym czasie 59%. Nie ma wątpliwości, że są to czynniki kluczowe, które stanowią ważny wabik dla inwestorów szukających atrakcyjnych form lokaty kapitału. Czytaj dalej


Dr Tomasz K. Wiśniewski,
Giełda Papierów Wartościowych

pwc

Na przestrzeni ostatnich lat wzrasta świadomość i aktywność firm w obszarze zrównoważonego rozwoju. Tendencji tej nie zakłóciła nawet pandemia COVID-19. Paradoksalnie – ekstremalnie negatywne doświadczenia – wzmocniły zainteresowanie podmiotów tym nurtem. 

Pandemia COVID-19 zmieniła wiele sfer życia. Mogłoby się wydawać, że ostatni rok nie sprzyjał myśleniu o realizacji długofalowych strategii czy też projektowaniu przyszłości. Można by też sądzić, że firmy skoncentrowane na doraźnych problemach, utrzymaniu płynności, walce o każde miejsce pracy czy wręcz o przeżycie na rynku – porzucą zainteresowanie realizacją celów zrównoważonego rozwoju (SDGs). Nic bardziej mylnego. Czytaj dalej

Aneta Piątkowska,
Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii

pwc

Idea stawiająca człowieka i jego potrzeby w centrum uwagi od ponad 20 lat przyświeca budowaniu strategii Żabki oraz znajduje odzwierciedlenie w misji, wizji i wartościach naszej organizacji. Dlatego w Żabce z dumą patrzymy nie tylko na wyniki finansowe i ekspansję naszej sieci. Żabka to przede wszystkim ludzie, którzy ją tworzą: nasi pracownicy, współpracownicy i franczyzobiorcy. Realizację strategicznych priorytetów łączymy z braniem odpowiedzialności za to co ważne dla nas i naszych kluczowych interesariuszy. Zgodnie z naszymi filarami strategii koncentrujemy uwagę na zrównoważonym stylu życia, wywieraniu pozytywnego wpływu na otoczenie, odpowiedzialności za naszą organizację i w końcu na tym wszystkim, co związane jest z miejscem, w którym my i przyszłe pokolenia będą mieszkać – zieloną planetą. Obsługując codziennie ok. 2,5 mln klientów, współpracując z blisko 6 tys. franczyzobiorcami oraz kilkoma tysiącami pracowników, mamy moc sprawczą, ale i obowiązek, by codziennymi decyzjami zmieniać świat na lepszy – tworzyć wartość poprzez upraszczanie życia ludziom. Czytaj dalej

Anna Grabowska,
Żabka

W czasach postcovidowych utrzymanie klientów jest ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Jako marka, mogą Państwo wprowadzić swój własny program lojalnościowy angażujący Państwa klientów lub wejść w sojusz z innymi markami i wprowadzić program koalicyjny.

Koalicyjny program lojalnościowy, zwany również wspólnym programem lojalnościowym polega na wspólnym działaniu wielu niepowiązanych ze sobą marek na zasadzie partnerstwa. Klienci zyskują więcej swobody i szerszą gamę zachęt dzięki temu, że zdobywają punkty od wszystkich marek uczestniczących w programie, a punkty uzyskane od jednej marki mogą realizować u innej (także uczestniczącej w programie).

Koalicyjne programy lojalnościowe tworzone są przez jedną firmę, a następnie rozszerzane na innych uczestników. Właściciel programu odpowiada za zarządzanie nim oraz nadzór nad procesem rozliczania. Marki uczestniczące w programie zachowują pewien zakres swobody, a równocześnie korzystają ze zwiększonego ruchu oraz danych zebranych za pośrednictwem programu. Czytaj dalej

Attila Kecsmar
Antavo

Odzyskujemy właśnie siły po ostatnich wyjątkowo niespokojnych miesiącach i możemy już chyba powiedzieć, że IKEA wyszła z tych zawirowań mocniejsza. W trudnej sytuacji, która dotknęła nas wszystkich, zadbaliśmy o naszych współpracowników i lokalne społeczności, a także całkowicie zmieniliśmy sposób prowadzenia działalności, stając się sprzedawcą w 100% internetowym.

Równocześnie w sierpniu 2020 r. IKEA Family odnotowała wielki sukces – liczba członków naszego klubu na całym świecie osiągnęła 150 milionów. To, że dom stał się dla wielu z nas najważniejszym miejscem, uważamy za wielką szansę, aby jeszcze bardziej inspirować naszych klientów.

IKEA FAMILY jest dla IKEA kopalnią złota. W naszym przypadku jednak złoto oznacza ludzi, bezpośrednie relacje z naszymi klientami i dostęp do danych, którymi zechcą się z nami dzielić (bardzo cenimy prawo naszych klientów do prywatności i dajemy im możliwość łatwego kontrolowania ustawień prywatności).

Wraz z powiększaniem się naszego klubu o nowych klientów wzrasta też liczba wyzwań, z jakimi musimy się zmierzyć. Przez wiele lat zajmowaliśmy się przede wszystkim prowadzeniem sklepów stacjonarnych. Dlatego wypracowanie całościowego podejścia do klienta, zarówno w świecie realnym, jak i wirtualnym, to dla nas duża zmiana. Teraz nie będziemy już prowadzić działalności tylko w sklepach, ale po prostu w Polsce. Czytaj dalej


Jordi Esquinas
IKEA

Zapraszamy do udziału w naszych wydarzeniach i inicjatywach

PwC CFO Compass Survey | Jak zbudować nowoczesny dział finansowy, gotowy na wyzwania nowej rzeczywistości?

Zapraszamy CFO do udziału w badaniu dojrzałości funkcji finansowej w procesach planowania, budżetowania i prognozowania.

Chcę wziąć udział w badaniu

Wypełnienie ankiety zajmie ok. 20 minut. Publikujemy tylko zagregowane wyniki. Uczestnicy badania otrzymają analizę porównawczą własnych odpowiedzi na tle wyników badania oraz zaproszenie do rozmowy z ekspertami PwC o możliwościach rozwoju funkcji finansowej.

Webinarium: E-commerce VAT package - nowy model rozliczeń dla handlu elektronicznego

3 marca 2021, godz. 10:00 - 11:00

Od 1 lipca 2021 roku mają zacząć obowiązywać nowe reguły opodatkowania w handlu elektronicznym wynikające z tzw. E-commerce VAT Package.

Zobacz nagranie z webinarium

Webinarium: Podatek handlowy i Slim VAT - istotne zmiany dla sektora handlowego

Webinarium odbyło się 11 lutego 2021, o godz. 12:00

Od 1 stycznia 2021 obowiązują nowe przepisy w zakresie sprzedaży detalicznej (podatek handlowy) oraz rozliczania podatku od towarów i usług (Slim VAT). 

Zobacz nagranie z webinarium 

Skontaktuj się z nami

Krzysztof Badowski

Krzysztof Badowski

Partner, PwC Polska

Tel.: +48 608 333 277

Agnieszka Ostaszewska

Agnieszka Ostaszewska

Partner, PwC Polska

Tel.: +48 22 746 4348

Mieczysław Gonta

Mieczysław Gonta

Partner, PwC Polska

Tel.: +48 22 746 4907

Obserwuj nas