{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.title}}
{{item.text}}
Mariusz Chudy, Partner, Technology Alliances Leader, PwC CEE
Transformacja zajmuje bardzo ważne miejsce na liście priorytetów liderów biznesu, ponieważ stale zmieniający się świat stymuluje ciągłe dostosowywanie i znajdowanie nowych sposobów zwiększania wartości. Dlatego wszyscy przechodzimy do chmury — prędzej czy później. Żeby zbudować przyszłościowe modele biznesowe, konieczne jest nie tylko podążanie za zmianami, ale przewodzenie transformacji, czerpanie z niej jak największych korzyści. Dlatego przeprowadziliśmy to badanie — żeby pokazać organizacjom perspektywę tego, w którym punkcie jesteśmy obecnie, gdzie powinniśmy szukać korzyści i w jaki sposób myśleć o transformacji chmurowej.
Suplement zawierający wnioski z regiononu EMEA oraz raporty dedykowane konkretnym sektorom: finansowemu, Retail & Consumer oraz sektorowi telekomunikacji, mediów i technologii (TMT).
Chmura stała się kluczowym elementem cyfrowego środowiska operacyjnego, a jej przyjęcie jest częścią procesów transformacji firm.
32% firm deklaruje, że rozpoczęło swoją podróż w kierunku transformacji
w chmurze. Jednak dojrzałość chmury w Polsce oraz Europie Środkowo - Wschodniej jest stosunkowo niska w porównaniu z regionem EMEA i USA. Tylko 7% firm w Polsce (8% w Europie Środkowo-Wschodniej) uważa, że ich dojrzałość w chmurze jest wysoka, co oznacza, że w pełni przenoszą się do chmury i skalują ją w całej firmie. W regionie EMEA odsetek ten wynosi 14%, w Stanach Zjednoczonych — 32%.
Jeśli chodzi o średnią dojrzałość, 31% firm w Polsce przyjęło technologię chmury w wielu obszarach swojej działalności i rozwinęło swój model operacyjny. 4% mniej firm z Europy Środkowo-Wschodniej w porównaniu z Polską deklaruje średnią dojrzałość. W regionie EMEA jest to 40% firm. W Stanach Zjednoczonych stanowią prawie połowę badanych firm. Firmy te korzystają z usług wielu dostawców usług w chmurze lub wykorzystują chmurę do wprowadzania innowacji w swojej działalności.
Łącznie liczby te pokazują, że 38% firm w Polsce wdrożyło chmurę we wszystkich lub większości części swojej działalności, w porównaniu do 35% w CEE, 54% w EMEA oraz 78% w USA.
Magdalena Dziewguć, Country Director,
Google Cloud, Poland
Kluczowym wyzwaniem w zakresie wdrażania chmury w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej jest fakt, że większość liderów biznesu nadal uważa, że “chmura” to projekt IT. Zarządzanie złożonymi projektami informatycznymi nie należy do prostych. Tymczasem nowe modele biznesowe w sektorze cyfrowym są oparte na danych. Budowanie skutecznych strategii rozwoju cyfrowego bez narzędzi chmurowych, które je wspierają jest praktycznie niemożliwe. W Europie Środkowo-Wschodniej niczego nie brakuje - firmy mogą czerpać korzyści z lokalnej, solidnej infrastruktury hiperskalowej, solidnej bazy talentów technicznych i przedsiębiorczego nastawienia biznesowego regionu. [...]
Rosnące znaczenie transformacji chmurowej podkreśla fakt, że firmy, które nie są obecnie w pełni zainteresowane transformacją chmurową planują migrację do chmury w najbliższej przyszłości. Spośród tych, którzy obecnie do chmury zmigrowali tylko część organizacji 44% wskazuje, że w ciągu 2 lat wszystkie operacje zostaną przeniesione do chmury. Tylko 2% mniej firm spodziewa się, że 50% lub więcej ich operacji będzie odbywało się w chmurze.
Dlatego firmy powinny skoncentrować się na dopracowaniu swoich strategii, aby wykorzystać wartość, jaką wdrożenie chmury może wnieść do ich działalności.
Dominika Bettman,
dyrektor generalna Microsoft w Polsce
W niestabilnych czasach biznes musi się cechować dużą elastycznością i potrzebuje do tego niezawodnych narzędzi. Dziś najbardziej godną zaufania technologią jest chmura. Gwarantuje wzmocnienie bezpieczeństwa i odporności każdej organizacji wobec niepewności gospodarczej i geopolitycznej. Chmura jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na wysokowydajną moc obliczeniową oraz szybki i pewny dostęp do usług. [...]
Ponieważ firmy w Polsce są wciąż na wczesnym etapie transformacji w chmurze, modernizacja jest głównym powodem wykorzystania technologii chmurowej dla 41% firm (w Europie Środkowo-Wschodniej to aż 49%, w regionie EMEA 39%, a w Stanach Zjednoczonych jest to tylko jedna czwarta).
Połączenie migracji, modernizacji i cloud-native w celu zmiany biznesu jest wspólne dla 24% firm w Polsce, podczas gdy dla firm z regionu CEE wynosi ono 20%, a EMEA 27%. W USA na takie rozwiązanie wskazuje 38% organizacji.
Przemek Szuder, Dyrektor Generalny Amazon Web Services w Europie Środkowo-Wschodniej
Chmura obliczeniowa to nowa norma, ponieważ firmy każdej wielkości zdały sobie sprawę z jej zalet: skalowalności, optymalizacji kosztów, bezpieczeństwa i możliwości szybkiego wprowadzania innowacyjnych rozwiązań. Jednocześnie chmura zdemokratyzowała dostęp do wielu technologii, które wcześniej były dostępne tylko dla największych klientów – m.in. sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. [...]
Wdrażając technologię chmurową, firmy poszukują znacznych korzyści ze swoich inwestycji. Biorąc jednak pod uwagę niższy poziom dojrzałości chmurowej w Polsce, można wnioskować, że większość ankietowanych menedżerów nie zdaje sobie jeszcze w pełni sprawy z korzyści płynących z inwestycji w chmurę.
35% firm w Polsce wskazuje, że wykorzystuje chmurę do zwiększenia zwinności organizacji oraz szybszego wejścia na rynek. Dla 34% to poprawa cyberbezpieczeństwa oraz szybsze wejście na rynek, 33% firm wskazuje, że przyczynia się to do lepszego podejmowania decyzji.
Cztery wiodące obszary wartości w USA różnią się od tych w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej: lepsze podejmowanie decyzji zajmuje pierwsze miejsce z wynikiem 52%, a poprawa jakości obsługi klienta, oszczędności kosztów i zwiększona produktywność plasują się na kolejnych miejscach z wynikami nieco poniżej 50%.
Metodyka
PwC przeprowadziło ankietę wśród 2209 liderów technologii i biznesu z 20 krajów w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka), w tym 389 respondentów z siedmiu krajów Europy Środkowej i Wschodniej z różnych sektorów przemysłu (produkty przemysłowe, usługi finansowe, energetyka, usługi komunalne i górnictwo, technologia, media i telekomunikacja, handel detaliczny i konsumpcyjny oraz zdrowie).
Wśród przebadanych 2209 liderów znalazło się 168 z Polski.
Badanie miało formę ankiety online (CAWI) i przeprowadzone zostało od lutego do marca 2023 r. W regionie EMEA od kwietnia do czerwca 2023 r. Ankietę przeprowadziło PwC Research - zajmujące się badaniem i analizą rynku.
Starszy menedżer, Marketing, Komunikacja, Rozwój biznesu, Warszawa, PwC Polska
+48 502 18 4555