Microsoft wprowadza chmurę dla handlu detalicznego

Ostatnie dwa lata pokazały, że branża handlu detalicznego wymaga odpowiedniej współpracy, aby spełniać przyszłe potrzeby konsumentów. Wraz ze zróżnicowaniem zachowań i przyzwyczajeń zakupowych konsumentów, ciągłymi ograniczeniami łańcuchów dostaw oraz poważnym niedoborem pracowników, pojawiła się nowa rzeczywistość. Wymaga ona od detalistów przyspieszenia działań cyfrowych, dostosowania łańcuchów dostaw poprzez przewidywanie popytu oraz wsparcia prawdziwych bohaterów tej branży, czyli pracowników pierwszego kontaktu.

Wychodząc naprzeciw tym czynnikom, Microsoft ogłosił ogólną dostępność Cloud for Retail – technologii, która pomoże sprzedawcom detalicznym lepiej wykorzystać potencjał tkwiący w danych, łącząc je z klientami i pracownikami w bezpieczny sposób. 

„Chmura dla handlu detalicznego” Microsoft to chmura branżowa, która pomoże detalistom sprostać nowej erze cyfrowych konsumentów. Są to specjalnie skonstruowane rozwiązania dla handlu detalicznego, które umożliwią firmom nie tylko szybciej adresować potrzeby klientów, ale także w krótkim czasie wdrażać innowacje dopasowane do konkretnych scenariuszy i uwarunkowań specyficznych dla tego obszaru rynku. Jest to stale rozbudowywany zestaw funkcji przeznaczonych dla handlu detalicznego w ramach oferty Microsoft Cloud.

Punktem wyjścia jest ujednolicenie różnych źródeł danych w całym procesie zakupowym, co pozwoli sprzedawcom zmaksymalizować wartość posiadanych informacji, a w rezultacie uzyskać całościowy obraz konsumenta. Dzięki temu, dane i mechanizmy sztucznej inteligencji pomogą detalistom lepiej zrozumieć i podnieść jakość doświadczeń zakupowych. Zapewniając bardziej adekwatne i usprawnione doświadczenia, detaliści mogą budować zrównoważony łańcuch dostaw w czasie rzeczywistym i wspierać swoich pracowników pierwszego kontaktu.

Łącząc możliwości chmury Microsoft Cloud for Retail i ekosystem partnerów firmy, technologia ta usprawni rynek handlu detalicznego w czterech głównych obszarach: 

 

1. Maksymalizacja wartości danych dotyczących sprzedaży detalicznej

Prawdziwa wartość danych w handlu detalicznym wynika z ujednolicenia rozproszonych źródeł informacji z całego procesu zakupowego. Dzięki temu możliwe jest wyciągnięcie wniosków zapewniających lepsze doświadczenia klientów. W handlu detalicznym co godzinę generowanych jest 40 petabajtów danych, jednak punkty styku z klientem nie są ze sobą połączone – systemy i dane są silosowe i rozłączne, a większość sprzedawców detalicznych wykorzystuje jedynie ułamek dostępnych danych.

Dzięki usłudze Microsoft Cloud for Retail, detaliści mogą wykorzystywać modele agregacji i analizy danych do łączenia wielu systemów i aplikacji, ujednolicając różne źródła danych w celu stworzenia jednego, dogłębnego profilu każdego konsumenta. Możliwości obejmują m.in. ujednolicony profil klienta, analitykę sklepową i operacyjną czy inteligentną ochronę przed oszustwami.

 

2. Podniesienie jakości doświadczenia zakupów

Budowanie większego zaangażowania wśród klientów możliwe jest dzięki analityce danych i nowym technologiom sklepowym. W dzisiejszym, wysoce konkurencyjnym środowisku handlu detalicznego, standardem staje się personalizacja. Co ciekawe, podczas gdy 95 procent dyrektorów generalnych z sektora sprzedaży detalicznej twierdzi, że nadaje priorytety personalizacji w sposób strategiczny, tylko 23 procent konsumentów zauważa, że jest to wykonywane w odpowiedni sposób.

​Ponieważ personalizacja jest podstawą satysfakcjonujących doświadczeń zakupowych, Microsoft Cloud for Retail pomaga zwiększyć konwersję m.in. poprzez spersonalizowane rekomendacje i wyniki wyszukiwania. Możliwości obejmują personalizację w czasie rzeczywistym, inteligentne sklepy, ujednolicone doświadczenie zakupowe (unified commerce), cyfrowe rozwiązania reklamowe i niezawodną obsługę klienta.

 

3. Zbudowanie zrównoważonego łańcucha dostaw w czasie rzeczywistym

Odporny na ryzyka i zrównoważony łańcuch dostaw jest możliwy do stworzenia m.in. poprzez połączenie danych w całym ekosystemie, w celu lepszej identyfikacji problemów i optymalizacji wydajności. Dzisiejsi konsumenci frustrują się, gdy w sklepach brakuje potrzebnych im produktów. Według analiz jednej z firm doradczych, jesienią 2021 r. w Stanach Zjednoczonych ponad 60 procent konsumentów zetknęło się z brakiem towarów. Tylko 13 procent z nich czekało na ich powrót do sprzedaży, a 32 proc. ostatecznie zrobiło zakupy w innym sklepie. Oznacza to, że wielu sprzedawców detalicznych nie tylko traci na sprzedaży, ale także doświadcza spadku lojalności klientów.

Transformacja łańcucha dostaw zaczyna się od przyznania, że kluczem do sukcesu są dane gromadzone przez detalistów. Jednak mimo tego, że sprzedawcy detaliczni dysponują skarbnicą informacji z całego łańcucha dostaw, wielu z nich nie potrafi ich w pełni wykorzystać. Za pomocą usługi Microsoft Cloud for Retail oraz sztucznej inteligencji, Microsoft wspiera sprzedawców detalicznych w lepszym przewidywaniu popytu, aby mogli optymalizować zapasy i zarządzać zamówieniami, zapewniając tym samym klientom lepszy wybór produktów we wszystkich kanałach. Co więcej, firma wspiera sprzedawców detalicznych w rejestrowaniu, raportowaniu i ograniczaniu emisji dwutlenku węgla, pomagając im realizować cele zrównoważonego rozwoju. Możliwości chmury dla handlu detalicznego obejmują przejrzystość łańcucha dostaw, planowanie i optymalizację popytu oraz elastyczną realizację zamówień.

 

4. Wsparcie pracowników w sklepach

Funkcjonalności Microsoft Cloud for Retail wyposażają pracowników sklepów w rozwiązania umożliwiające komunikację w czasie rzeczywistym, zarządzanie personelem i automatyzację procesów. Handel detaliczny zawsze był i będzie biznesem opartym na ludziach, z których wielu zatrudnionych jest na pierwszej linii frontu. To oni musieli zmierzyć się z wyzwaniami, których doświadczyliśmy w czasie pandemii. Wyniki niedawno przeprowadzonego przez Microsoft badania Work Trend Index pokazują, że 60 procent pracowników pierwszego kontaktu cieszy się z nowych możliwości, jakie narzędzia cyfrowe przynoszą handlowi detalicznemu. W tym samym czasie 34 procent uważa, że wciąż nie dysponuje odpowiednią technologią.

Inwestycja w poprawę doświadczeń pracowników pierwszego kontaktu przełoży się na lepsze doświadczenia klientów. Na przykład, rozwiązania branżowe, takie jak Microsoft Cloud for Retail dostarczają dane o zapasach i łańcuchu dostaw na urządzenia mobilne, dzięki czemu pracownik jest w stanie szybko sprawdzić dostępność produktu, którego brakuje w magazynie i zamówić jego dostawę do klienta. Sprzedawcy detaliczni, którzy w ten sposób wsparli pracowników pierwszego kontaktu, odnotowali bezprecedensowy wzrost zadowolenia klientów. Możliwości obejmują komunikację i współpracę w czasie rzeczywistym w sklepie, zarządzanie pracownikami detalicznymi, automatyzację procesów i rozwój kariery.

 

PwC Retail Platform

 
 

 

PwC Retail Platform

 
 
Obserwuj nas