O roku 2021 z pewnością można powiedzieć jedną rzecz - działo się! Nie brakowało oczywiście wyzwań, ale zainteresowanie klientów zakupami online rosło, co sprawiało, że segment e-commerce prężnie się rozwijał. Z perspektywy samej platformy Allegro to był również bardzo udany rok, zwłaszcza pod kątem rozwoju usprawnień dla kupujących.
Marketplace'y rozkochują w sobie konsumentów. Szeroki wybór produktów, atrakcyjne ceny, szybkie dostawy - tego oczekują od nich odwiedzający. W roku 2021 wdrażaliśmy rozwiązania, które wspierały każdy z tych trzech filarów. Przede wszystkim osiągnęliśmy kolejny kamień milowy w rozwoju platformy - obecnie swoje produkty na Allegro sprzedaje ponad 135 tysięcy firm, czyli o prawie 20 tysięcy więcej niż w połowie 2020 r., a liczba ofert w trzecim kwartale 2021 r. przekroczyła 250 milionów. Znacząco zwiększyliśmy nasze portfolio, witając na platformie takie znane i lubiane marki, jak m.in. DUKA, Pepco, Sprandi (CCC), Dada (Biedronka), Apart czy też Fila.
Cena to nadal jeden z ważniejszych czynników, które wpływają na decyzje kupującego. W tym obszarze w 2021 r. wdrożyliśmy m.in. oznaczenie Super Cena, które pomaga kupującym łatwo odnaleźć produkty z najniższą ceną na rynku. Zrealizowaliśmy też rekordowe festiwale promocji, Smart! Week i Black Week, które przyniosły naszym kupującym milionowe oszczędności.
Oprócz cen, decydują jednak również szybkość oraz niezawodność dostaw. Jako Allegro nieustannie inwestujemy w ten obszar. Świadczy o tym m.in. systematyczny wzrost nakładów na program Smart! oraz rozwój marki One by Allegro, która obejmuje własną sieć zielonych automatów paczkowych Allegro (One Box), sieć punktów odbioru (One Punkt) oraz One Fulfillment by Allegro - kompleksową usługę logistyczną, przejmującą od sprzedawców magazynowanie, pakowanie i dostawę przesyłek oraz obsługę zapytań klientów związanych z realizacją zamówienia. Co więcej, znacząco rozwinęliśmy też nasze mechanizmy predykcji czasu dostawy. Dzięki temu jesteśmy w stanie bardzo precyzyjnie przewidzieć, kiedy klient otrzyma swoje zamówienie, również w szczytach zakupowych, takich jak np. okres przed świętami Bożego Narodzenia.
Analizując cały segment handlu internetowego w 2021 myślę, że warto wyróżnić trzy trendy. Po pierwsze, q-commerce, czyli błyskawiczne dostawy zakupów online. Usługi takie rozwijane są nie tylko przez duże sieci handlowe, pojawiło się również wiele nowych marek specjalizujących się właśnie w quick-commerce. Po drugie, klienci coraz częściej oczekują wygodnych i elastycznych metod płatności (również my wprowadziliśmy Allegro Pay, rozwiązanie BNPL). Trzecim symbolem roku 2021 w e-commerce jest dla mnie rozwój sprzedaży B2B w sieci. Kupujący w imieniu firm oczekują cenników netto, rabatów, odroczonej płatności, jednocześnie przenosząc swoje oczekiwania do określonego standardu zakupów online z życia prywatnego. Właśnie dlatego prawie rok temu uruchomiliśmy Allegro Biznes, zbudowane na bazie lubianej przez Polaków platformy do zakupów online, najlepsze miejsce na firmowe zakupy, które łączy w sobie szeroki wybór produktów, atrakcyjne ceny, przyjazne metody płatności oraz wygodę dostaw z funkcjami i narzędziami pozwalającymi obniżyć koszty.
Rok 2021 przyniósł wiele zmian. Jestem jednak przekonany, że e-commerce w 2022 nie zwolni, a wręcz odwrotnie, i czeka nas 12 bardzo intensywnych i ciekawych miesięcy.
Karol Czupryński
Commercial Category Management Director
Allegro