Jak pokazują nasze wyniki z tego roku, centra handlowe pozostały atrakcyjnym kanałem sprzedaży i źródłem obrotów firm handlowych pomimo lockdownów, wprowadzanych obostrzeń i konieczności funkcjonowania w wysokim rygorze sanitarnym. Stabilna odwiedzalność przy jednocześnie wysokich obrotach w miesiącach bez ograniczeń wskazują jednoznacznie, że centra handlowe wciąż są dla Polaków ważnym miejscem robienia zakupów – klienci chętnie je odwiedzają i dokonują zakupów, które skutkują wyższymi paragonami. W miesiącach bez lockdownów (luty, maj-lipiec 2021 r.) obroty najemców w naszych obiektach były średnio o 4% wyższe w porównaniu do poziomów z 2019 r. Za maj i czerwiec br. kształtowały się na poziomie odpowiednio 112% i 98% wyniku z 2019 r., przy odwiedzalności wynoszącej 78% i 80%. W lipcu 2021 r. obroty były na poziomie 102% tych sprzed dwóch lat, przy odwiedzalności sięgającej 84%. Trend powrotu Polaków do zakupów stacjonarnych potwierdza też wskaźnik penetracji e-commerce, który po ponownym otwarciu sklepów spadł z poziomu 9,8% w pierwszym miesiącu br. do 7,4% w lipcu 2021 r.
Dobre wyniki operacyjne są wspierane przez silną i odporną gospodarkę Polski, która szybko powraca do poziomu wzrostu sprzed pandemii. W nadchodzących miesiącach spodziewana jest jeszcze większa poprawa – prognozowany wzrost PKB wynosi 4,9% w 2021 roku i 5,6% w 2022 roku. Niskie bezrobocie i rosnące płace dodatkowo stymulują wydatki konsumpcyjne, dzięki czemu Polska wyprzedza średnią unijną dynamikę wzrostu sprzedaży detalicznej.
Tomasz Trzósło
Prezes
EPP
Nadchodzący czas będzie wyzwaniem dla branży retail i obiektów handlowych. W obliczu zmieniających się oczekiwań konsumenckich, rozwoju e-commerce i transformacji handlu tradycyjnego, centra oraz sieci handlowe muszą szczególnie zadbać o utrzymanie niesłabnącego zainteresowania odwiedzających. Ważne będzie wzmocnienie synergii pomiędzy doświadczeniami zakupowymi w różnych kanałach oraz budowanie relacji i więzi z klientami.
Z jednej strony konsumenci mają dziś sprecyzowane cele zakupowe, dzięki czemu konwersja jest wyższa niż przed pandemią, a z drugiej oczekują od centrum handlowego czegoś więcej niż tylko miejsca do zrobienia zakupów. Oprócz doświadczeń zakupowych, chcą też wrażeń, emocji – bezpiecznej przestrzeni do spędzania wolnego czasu i tworzenia relacji społecznych. Dlatego też rola rozrywki i gastronomii w centrach handlowych będzie zyskiwać na znaczeniu w miarę odchodzenia od restrykcji covidowych. Szczególnie po długich okresach zamknięcia gospodarki jesteśmy wręcz spragnieni powrotu do normalności, a co za tym idzie do korzystania z oferty rozrywkowej czy spędzania czasu z bliskimi poza domem, przy kawie lub posiłku.
Handel tradycyjny przechodzi transformację na naszych oczach. W obliczu pandemicznej internetowej rewolucji, centra handlowe muszą odpowiadać na nowe trendy, w naturalny sposób łącząc oba światy – online i offline – zapewniając klientom jak najlepsze doświadczenia i obsługę we wszystkich kanałach. Chodzi tu o łatwy i szybki dostęp do pełnej oferty produktów oraz możliwość zapoznania się z nią jeszcze przed wejściem do salonu, wysokiej jakości obsługę w sklepie, komfortową płatność, łatwą wymianę lub zwrot, nowinki technologiczne ułatwiające podjęcie decyzji lub dopasowanie rozmiaru czy możliwość dostarczenia poszukiwanego przez klienta produktu z innego punktu.
Obserwując, jak branża z każdym miesiącem odbudowuje swoje wyniki, w przyszłość patrzę z umiarkowanym optymizmem. Ostatnie wyniki operacyjne pokazują niesłabnące zainteresowanie klientów zakupami w naszych centrach, a to generuje popyt na powierzchnię ze strony najemców i świadczy o atrakcyjności aktywów EPP i zaufaniu marek do polskiego rynku handlowego w stacjonarnym wydaniu. Od początku roku w obiektach EPP podpisaliśmy ponad 200 umów najmu na blisko 70 tys. mkw. Często nasze centra były i są wybierane przez nowe koncepty na miejsce swoich debiutów w danym regionie.
Trudno dziś formułować śmiałe prognozy rozwoju branży. Wspólnym mianownikiem obiektów, które wzmocnią swoją pozycję, będzie umiejętność przyciągnięcia klientów wyjątkową ofertą handlowo-rozrywkową w zintegrowanym środowisku omnichannel, które pozwala na wzmacnianie więzi klienta z centrum handlowym również po jego fizycznym opuszczeniu, dzięki narzędziom wirtualnym realnie poszerzającym ramy przestrzeni handlowej. Takie „wychodzenie poza centrum” to również aktywne zaangażowanie w działania na rzecz lokalnych społeczności oraz prowadzenie biznesu odpowiedzialnego, szczególnie w aspekcie ograniczania wpływu na środowisko.
To czego dziś i w najbliższych tygodniach potrzebuje cała branża i tego jej życzę, to spokój i możliwość funkcjonowania bez zakłóceń oraz kolejnych obostrzeń, aby systematycznie zwiększać obroty i poprawiać nastroje w sektorze.