Dla VOX kluczowe pozostaje powiązanie między potrzebami klientów i oczekiwaniami biznesowymi, a możliwościami, jakie daje technologia, aby tworzone produkty i rozwiązania były atrakcyjne dla użytkowników i jednocześnie uzasadnione biznesowo. Stąd też na porządku dziennym jest powiązanie wdrażanej technologii z analizą danych o konsumentach i wskaźnikami biznesowymi, które chcemy za pomocą danej technologii osiągnąć.
Dzięki takiemu podejściu możemy budować atrakcyjne doświadczenia, adekwatne do potrzeb konsumenta, a także dostosować model sprzedaży do modelu mentalnego klienta. Możemy także poprawić satysfakcję z zakupu, czy obniżyć poziom stresu i niepewności, który występuje zwłaszcza w przypadku produktów kupowanych nieczęsto, takich jak wyposażenie wnętrz.
Spośród obserwowanych i analizowanych trendów, szczególnie istotne dla branży retail wydają się następujące zjawiska:
zastępowalność pokoleń: kolejne generacje pojawiające się na rynku różnią się od siebie znacząco pod kątem konsumpcji mediów, modeli mentalnych, oczekiwań wobec marek i doświadczenia zakupowego; jednocześnie, wraz z wydłużaniem się średniej życia i czasu aktywności zawodowej, w najbliższych dekadach spodziewamy się współwystępowania na rynku trzech pokoleń o zbliżonej mocy nabywczej, ale zróżnicowanych potrzebach. To duże wyzwanie, szczególnie dla branż i organizacji, które adresują swoje produkty i usługi do szerokiego rynku. Wymaga ono bowiem elastycznego podejścia, a także odpowiedniej kompozycji metod i narzędzi dotarcia i budowania relacji z konsumentem,
z punktu widzenia technologii, nie sposób zignorować jej demokratyzacji: poprzez rozwój narzędzi low-code i no-code, a także AI, coraz szersze grupy ludzi uzyskują dostęp do rozwiązań, które do tej pory były zastrzeżone dla wąskiej grupy specjalistów; próg wejścia mocno obniża się, co pozwala na wspieranie kreatywności, personalizacji, a także budowę zaangażowania konsumenta w relacji z oferowanymi mu produktami i usługami,
nie sposób pominąć też trendu immersyjności, związanego z rozwojem technologii 3D, VR czy AR oraz metawersami; konsument coraz częściej przenika ze świata offline do online, a granice między tymi rzeczywistościami coraz bardziej się zacierają, co wymaga od organizacji przygotowania się do dostarczania użytkownikowi równie satysfakcjonującego doświadczenia, bez względu na to, w jaki sposób wchodzi z nami w interakcję i czy mamy do czynienia z jego personą realną, społecznościową czy wirtualną,
pod kątem technologii, branża retail powinna szczególnie uważnie obserwować trendy w świecie gamingu; z tego świata płyną bardzo inspirujące rozwiązania technologiczne i mechanizmy budujące doświadczenie użytkownika, jego lojalność i poziom zaangażowania,
choć “omnichannel” wydaje się już pojęciem mocno zwietrzałym i oczywistym, z punktu widzenia powyższych trendów, należy pamiętać o jego nieustannej ewolucji; nowe pokolenia nabywców, ich przyzwyczajenia i oczekiwania, przenikanie się światów oraz dynamiczny rozwój i upowszechnianie się technologii sprawiają, że i omnichannel przechodzi kolejne przemiany; patrząc z perspektywy branży, w której działamy, zwracamy uwagę m.in. na zmiany formatów brick & mortar (odejście od wielkopowierzchniowych magazynów na obrzeżach miast na rzecz zdigitalizowanych showroomów bliżej centrum), rozbudowę ścieżki klienta o kolejne touchpoiny oraz przeistoczenie się point-of sale z miejsca transakcji w wielokanałowe, interaktywne centrum doświadczeń zakupowych.
Lucyna Michniewicz-Ślaska
CIO
VOX Capital Group
Małgorzata Rusin
Product Discovery & Consumer Insights Manager
VOX Capital Group
W VOX obserwujemy te i inne trendy, starając się rozwijać odpowiednie rozwiązania i budując adekwatne partnerstwa technologiczne i biznesowe. Przykładem przedsięwzięcia, mającego za zadanie adaptację do odnotowywanych zmian, jest rozwiązanie do aranżacji wnętrz VOXBOX, wdrożone zarówno jako aplikacja dostępna on-line dla każdego odwiedzającego stronę VOX, jak i efektywne narzędzie wsparcia sprzedaży dla sieci salonów. Zastosowana technologia oraz kompleksowy model biznesowy pozwalają na:
demokratyzację procesu projektowania, a zarazem stworzenie game-like experience, uzyskanie efektu wow od pierwszych interakcji z aplikacją, intuicyjność obsługi przy wysokiej jakości odwzorowania i szybkości działania,
redukcję stresu związanego z zakupem - możemy wirtualnie odwzorować nasz obecny lub przyszły dom czy mieszkanie, dokonać optymalnego rozstawienia mebli uwzględniając funkcjonalność pomieszczenia, dopasować kolorystycznie i stylistycznie całe pomieszczenie, zmieniając meble, kolory, tekstury elementów, wreszcie - używając okularów VR - poczuć otaczającą przestrzeń i upewnić się, czy tak właśnie chcemy mieszkać,
budowę omnichannelowego doświadczenia - projekt aranżacji wnętrz i cały proces zakupowy można zacząć i skończyć w domu lub w dowolnym momencie skorzystać z porady doświadczonego doradcy i na tym samym projekcie pracować w salonie VOX, gdzie do dyspozycji klienta są specjalne boksy łączące wizualizację 3D z VR oraz biblioteką materiałów oraz kompleksowe doradztwo ze strony opiekunów klienta w salonie, co wpływa na satysfakcję użytkownika, podniesienie wskaźników konwersji, cross- i upsellingu, czy redukcję zwrotów.
W procesie gromadzenia trendów staramy się, aby wiedza o nich płynęła do organizacji nie tylko z badań i analiz, ale też bezpośrednich interakcji z liderami poszczególnych branż. Z tego też powodu, we wrześniu odwiedziliśmy odbywającą się w Lizbonie konferencję AWE Europe 2022, skierowaną do osób, którym bliskie są zagadnienia związane z wirtualną rzeczywistością. Poruszane na niej zagadnienia i prezentowane rozwiązania mocno nawiązywały do opisanych wcześniej trendów, jednocześnie pozwalając nam na pozyskanie cennego know-how i inspiracji w zakresie istotnych dla nas tematów. Szczególnie interesujące i inspirujące były takie wątki, jak:
optymalizacja workflow dla projektowania modeli 3D, skalowanie i standaryzacja procesu, przy jednoczesnym zachowaniu jakości assetów i lifelike experience w interakcji z nimi,
optymalizacja inwestycji w 3D poprzez reużywalność wytwarzanych assetów do różnych zastosowań - VR, AR, karta produktu, konfiguratory etc.,
zastosowanie AI w powiązaniu z AR i VR i wykorzystanie jej do wsparcia użytkownika w rozwiązywaniu konkretnych problemów i zadań, które przed sobą stawia (inspiracja, porównanie produktów, ich personalizacja, testowanie, redukcja ryzyka zakupowego),
pozycjonowanie AR jako technologii bardziej inkluzywnej, łatwiejszej w adaptacji i skalowalności niż VR, mogącej być początkiem przygody z wirtualnym światem zarówno dla firm jak i ich klientów,
demokratyzacja i coraz większa dostępność oraz różnorodność rozwiązań dla VR, jak headsety, czy okulary, które sprawiają, że technologia ta stawać się będzie coraz powszechniejsza,
implikacje istnienia świata wirtualnego dla marketingu firm, m.in. potrzeba uwzględnienia wirtualnych person w budowie wartości i komunikacji dla użytkownika.
Czerpiąc z takich i innych inspiracji, VOX uwzględnia kluczowe dla siebie trendy na mapie swoich działań, zarówno w obszarze technologii, jak i holistycznie rozumianego biznesu. Przykładowo, wykorzystywanie rozwiązań i mechanizmów gamingowych pozwala nam rozwijać funkcjonalności, o które trudno w bardziej tradycyjnych i powszechnych technologiach, podnoszące interaktywność doświadczenia z marką i jej produktami, a także dające możliwość współtworzenia przestrzeni z doradcą lub innymi osobami. Dzięki wspomnianym rozwiązaniom możemy też budować nowe modele biznesowe, uwzględniające wielu interesariuszy rynku (brandy, projektanci, sieć sprzedaży, klient końcowy).
Z drugiej strony, wyczulenie na nieustannie zmieniające się potrzeby klienta, pozwala nam na ewolucję i elastyczne dostosowywanie modeli biznesowych, tworzenie nowych formatów POS, uwzględniających zróżnicowane potrzeby różnych pokoleń nabywców, równorzędność kanałów online i offline, mobilność i potrzebę wygody klienta.
Nadchodzące miesiące, ze względu na trudną i nieprzewidywalną rzeczywistość, będą dla wielu retailerów okresem prawdziwej próby. VOX, m.in. poprzez obserwację i adaptację trendów, przygotowuje się na ten czas, budując za pomocą technologii odpowiednio atrakcyjną propozycję wartości, pozwalającą szukać nowych szans na rozwój, nawet w niekorzystnym otoczeniu biznesowym.