Trendy technologiczne w branży retail. Gdzie ich szukać?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie warto obserwować trendy, aby przygotowywać organizację na zmiany zachodzące w społeczeństwie, biznesie i technologii. Należy przy tym patrzeć na nie holistycznie, bowiem obecnie różnice między strategią biznesową a technologiczną się zacierają. Technologia sama w sobie jest biznesem, stała się też źródłem potencjalnej przewagi konkurencyjnej. Warto jednak podkreślić, że dla takich organizacji, jak nasza, jest ona środkiem do osiągnięcia celu, a nie celem samym w sobie.

Dla VOX kluczowe pozostaje powiązanie między potrzebami klientów i oczekiwaniami biznesowymi, a możliwościami, jakie daje technologia, aby tworzone produkty i rozwiązania były atrakcyjne dla użytkowników i jednocześnie uzasadnione biznesowo. Stąd też na porządku dziennym jest powiązanie wdrażanej technologii z analizą danych o konsumentach i wskaźnikami biznesowymi, które chcemy za pomocą danej technologii osiągnąć.

Dzięki takiemu podejściu możemy budować atrakcyjne doświadczenia, adekwatne do potrzeb konsumenta, a także dostosować model sprzedaży do modelu mentalnego klienta. Możemy także poprawić satysfakcję z zakupu, czy obniżyć poziom stresu i niepewności, który występuje zwłaszcza w przypadku produktów kupowanych nieczęsto, takich jak wyposażenie wnętrz.

Spośród obserwowanych i analizowanych trendów, szczególnie istotne dla branży retail wydają się następujące zjawiska:

  • zastępowalność pokoleń: kolejne generacje pojawiające się na rynku różnią się od siebie znacząco pod kątem konsumpcji mediów, modeli mentalnych, oczekiwań wobec marek i doświadczenia zakupowego; jednocześnie, wraz z wydłużaniem się średniej życia i czasu aktywności zawodowej, w najbliższych dekadach spodziewamy się współwystępowania na rynku trzech pokoleń o zbliżonej mocy nabywczej, ale zróżnicowanych potrzebach. To duże wyzwanie, szczególnie dla branż i organizacji, które adresują swoje produkty i usługi do szerokiego rynku. Wymaga ono bowiem elastycznego podejścia, a także odpowiedniej kompozycji metod i narzędzi dotarcia i budowania relacji z konsumentem,

  • z punktu widzenia technologii, nie sposób zignorować jej demokratyzacji: poprzez rozwój narzędzi low-code i no-code, a także AI, coraz szersze grupy ludzi uzyskują dostęp do rozwiązań, które do tej pory były zastrzeżone dla wąskiej grupy specjalistów; próg wejścia mocno obniża się, co pozwala na wspieranie kreatywności, personalizacji, a także budowę zaangażowania konsumenta w relacji z oferowanymi mu produktami i usługami,

  • nie sposób pominąć też trendu immersyjności, związanego z rozwojem technologii 3D, VR czy AR oraz metawersami; konsument coraz częściej przenika ze świata offline do online, a granice między tymi rzeczywistościami coraz bardziej się zacierają, co wymaga od organizacji przygotowania się do dostarczania użytkownikowi równie satysfakcjonującego doświadczenia, bez względu na to, w jaki sposób wchodzi z nami w interakcję i czy mamy do czynienia z jego personą realną, społecznościową czy wirtualną,

  • pod kątem technologii, branża retail powinna szczególnie uważnie obserwować trendy w świecie gamingu; z tego świata płyną bardzo inspirujące rozwiązania technologiczne i mechanizmy budujące doświadczenie użytkownika, jego lojalność i poziom zaangażowania,

  • choć “omnichannel” wydaje się już pojęciem mocno zwietrzałym i oczywistym, z punktu widzenia powyższych trendów, należy pamiętać o jego nieustannej ewolucji; nowe pokolenia nabywców, ich przyzwyczajenia i oczekiwania, przenikanie się światów oraz dynamiczny rozwój i upowszechnianie się technologii sprawiają, że i omnichannel przechodzi kolejne przemiany; patrząc z perspektywy branży, w której działamy, zwracamy uwagę m.in. na zmiany formatów brick & mortar (odejście od wielkopowierzchniowych magazynów na obrzeżach miast na rzecz zdigitalizowanych showroomów bliżej centrum), rozbudowę ścieżki klienta o kolejne touchpoiny oraz przeistoczenie się point-of sale z miejsca transakcji w wielokanałowe, interaktywne centrum doświadczeń zakupowych.

Lucyna Michniewicz-Ślaska
CIO
VOX Capital Group

Małgorzata Rusin
Product Discovery & Consumer Insights Manager
VOX Capital Group

W VOX obserwujemy te i inne trendy, starając się rozwijać odpowiednie rozwiązania i budując adekwatne partnerstwa technologiczne i biznesowe. Przykładem przedsięwzięcia, mającego za zadanie adaptację do odnotowywanych zmian, jest rozwiązanie do aranżacji wnętrz VOXBOX, wdrożone zarówno jako aplikacja dostępna on-line dla każdego odwiedzającego stronę VOX, jak i efektywne narzędzie wsparcia sprzedaży dla sieci salonów. Zastosowana technologia oraz kompleksowy model biznesowy pozwalają na:

  • demokratyzację procesu projektowania, a zarazem stworzenie game-like experience, uzyskanie efektu wow od pierwszych interakcji z aplikacją, intuicyjność obsługi przy wysokiej jakości odwzorowania i szybkości działania,

  • redukcję stresu związanego z zakupem - możemy wirtualnie odwzorować nasz obecny lub przyszły dom czy mieszkanie, dokonać optymalnego rozstawienia mebli uwzględniając funkcjonalność pomieszczenia, dopasować kolorystycznie i stylistycznie całe pomieszczenie, zmieniając meble, kolory, tekstury elementów,  wreszcie - używając okularów VR - poczuć otaczającą przestrzeń i upewnić się, czy tak właśnie chcemy mieszkać,

  • budowę omnichannelowego doświadczenia - projekt aranżacji wnętrz i cały proces zakupowy można zacząć i skończyć w domu lub w dowolnym momencie skorzystać z porady doświadczonego doradcy i na tym samym projekcie pracować w salonie VOX, gdzie do dyspozycji klienta są specjalne boksy łączące wizualizację 3D z VR oraz biblioteką materiałów oraz kompleksowe doradztwo ze strony opiekunów klienta w salonie, co wpływa na satysfakcję użytkownika, podniesienie wskaźników konwersji, cross- i upsellingu, czy redukcję zwrotów.

W procesie gromadzenia trendów staramy się, aby wiedza o nich płynęła do organizacji nie tylko z badań i analiz, ale też bezpośrednich interakcji z liderami poszczególnych branż. Z tego też powodu, we wrześniu odwiedziliśmy odbywającą się w Lizbonie konferencję AWE Europe 2022, skierowaną do osób, którym bliskie są zagadnienia związane z wirtualną rzeczywistością. Poruszane na niej zagadnienia i prezentowane rozwiązania mocno nawiązywały do opisanych wcześniej trendów, jednocześnie pozwalając nam na pozyskanie cennego know-how i inspiracji w zakresie istotnych dla nas tematów. Szczególnie interesujące i inspirujące były takie wątki, jak:

  • optymalizacja workflow dla projektowania modeli 3D, skalowanie i standaryzacja procesu, przy jednoczesnym zachowaniu jakości assetów i lifelike experience w interakcji z nimi,

  • optymalizacja inwestycji w 3D poprzez reużywalność wytwarzanych assetów do różnych zastosowań - VR, AR, karta produktu, konfiguratory etc.,

  • zastosowanie AI w powiązaniu z AR i VR i wykorzystanie jej do wsparcia użytkownika w rozwiązywaniu konkretnych problemów i zadań, które przed sobą stawia (inspiracja, porównanie produktów, ich personalizacja, testowanie, redukcja ryzyka zakupowego),

  • pozycjonowanie AR jako technologii bardziej inkluzywnej, łatwiejszej w adaptacji i skalowalności niż VR, mogącej być początkiem przygody z wirtualnym światem zarówno dla firm jak i ich klientów,

  • demokratyzacja i coraz większa dostępność oraz różnorodność rozwiązań dla VR, jak headsety, czy okulary, które sprawiają, że technologia ta stawać się będzie coraz powszechniejsza,

  • implikacje istnienia świata wirtualnego dla marketingu firm, m.in. potrzeba uwzględnienia wirtualnych person w budowie wartości i komunikacji dla użytkownika.

pwc platform

Czerpiąc z takich i innych inspiracji, VOX uwzględnia kluczowe dla siebie trendy na mapie swoich działań, zarówno w obszarze technologii, jak i holistycznie rozumianego biznesu. Przykładowo, wykorzystywanie rozwiązań i mechanizmów gamingowych pozwala nam rozwijać funkcjonalności, o które trudno w bardziej tradycyjnych i powszechnych technologiach, podnoszące interaktywność doświadczenia z marką i jej produktami, a także dające możliwość współtworzenia przestrzeni z doradcą lub innymi osobami. Dzięki wspomnianym rozwiązaniom możemy też budować nowe modele biznesowe, uwzględniające wielu interesariuszy rynku (brandy, projektanci, sieć sprzedaży, klient końcowy).

Z drugiej strony, wyczulenie na nieustannie zmieniające się potrzeby klienta, pozwala nam na ewolucję i elastyczne dostosowywanie modeli biznesowych, tworzenie nowych formatów POS, uwzględniających zróżnicowane potrzeby różnych pokoleń nabywców, równorzędność kanałów online i offline, mobilność i potrzebę wygody klienta.

Nadchodzące miesiące, ze względu na trudną i nieprzewidywalną rzeczywistość, będą dla wielu retailerów okresem prawdziwej próby. VOX, m.in. poprzez obserwację i adaptację trendów, przygotowuje się na ten czas, budując za pomocą technologii odpowiednio atrakcyjną propozycję wartości, pozwalającą szukać nowych szans na rozwój, nawet w niekorzystnym otoczeniu biznesowym.

 

PwC Retail Platform

 
 

 

PwC Retail Platform

 
 
Obserwuj nas