ESG – biznes zrównoważony i odpowiedzialny

ESG definiuje nowe podejście do biznesu. Odpowiedzialność przedsiębiorstw w zakresach środowiskowym, społecznym i dotyczącym ładu korporacyjnego staje się kluczowa dla konsumentów, inwestorów czy pracowników.

Maria Krawczyńska, Dyrektor Biura CSR i Zrównoważonego Rozwoju, Członek Zarządu Fundacji BNP Paribas

Czasy, w których jedyną miarą skuteczności przedsiębiorstwa był wypracowany zysk, już minęły. Dziś kluczowe stają się kwestie w jaki sposób, jakim kosztem i z jaką wartością dodaną uda się ten zysk osiągnąć. Widmo ekologicznej katastrofy i zmiany społeczne, które na nowo definiują relacje firm z klientami sprawiają, że w sposób fundamentalny zmienia się podejście do rozwoju gospodarczego. Zrównoważony rozwój, czyli odpowiedzialne zarządzanie aspektami ESG w prowadzonej działalności, to konieczność i nasz wspólny obowiązek, którego nie da się już odkładać na później.

Dla Banku BNP Paribas CSR (społeczna odpowiedzialność biznesu) i zrównoważony rozwój to elementy DNA. Celem banku jest bycie agentem pozytywnych zmian i liderem w zakresie zrównoważonych finansów. Strategia CSR i Zrównoważonego Rozwoju banku jest ściśle zintegrowana ze strategią biznesową „Fast Forward”. Drogowskazem dla banku, jest przyjęta przez ONZ w 2015 roku Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, która zawiera 17. Celów Zrównoważonego Rozwoju.

pwc retal platform

Maria Krawczyńska
Dyrektor Biura CSR i Zrównoważonego Rozwoju, Członek Zarządu Fundacji BNP Paribas

E jak Environment

Przeciwdziałanie zmianom klimatu to jedno z największych wyzwań, z jakimi obecnie musi mierzyć się ludzkość. Odpowiedzialność wobec środowiska naturalnego Banku BNP Paribas przejawia się m.in. w: minimalizowaniu negatywnego wpływu działalności operacyjnej na środowisko naturalne, ograniczaniu zaangażowania w sektory szczególnie szkodliwe dla środowiska naturalnego, rozwoju pro-ekologicznych produktów i usług oraz eko-edukacji pracowników, klientów oraz otoczenia.

Dlatego Bank BNP Paribas wyróżnił dziewięć sektorów szczególnie wrażliwych ze względu na ryzyko środowiskowe, społeczne oraz związane z ładem korporacyjnym. W każdym z nich bank realizuje Polityki i Zasady CSR. Aby zostać Klientem banku lub uzyskać finansowanie podmiot musi spełnić szereg wymogów uregulowanych w Polityce dla danego sektora. Wobec Klientów z sektorów najbardziej szkodliwych bank podejmuje strategiczne decyzje o rezygnacji z obsługi. Dotyczy to np. sektora tytoniowego, czy energetyki węglowej. Grupa BNP Paribas ogłosiła całkowite wyjście z finansowania klientów zaangażowanych w produkcję energii elektrycznej z węgla, wydobycie lub infrastrukturę węglową do 2030 roku we wszystkich krajach OECD. Warto dodać iż ograniczenia we współpracy z branżą energetyki węglowej są wprowadzane od 2015 roku.

Równolegle do wycofywania się z finansowania sektora węglowego, bank dynamicznie rozwija ofertę usług i produktów wspierających proekologiczne rozwiązania. W 2020 roku „zielone finansowanie” udzielone przez bank sięgnęło 993 mln zł (przy czym łączna wartość kredytów udzielonych przez bank na finansowanie projektów wspierających zrównoważony rozwój sięgała na koniec 2020 r. 2,7 mld zł). We wrześniu bank zawarł z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) umowę gwarancji w wysokości 71,2 mln zł na wsparcie finansowania polskich projektów w zakresie efektywności energetycznej. Wcześniej był współorganizatorem emisji zielonych obligacji Cyfrowego Polsatu i wspierał inwestycje firm Akuo i Qair w energię odnawialną. Znaczącym wkładem w transformację energetyczną jest także udzielenie finansowania na ponad 20 tys. przydomowych instalacji fotowoltaicznych. Do zielonych produktów skierowanych wprost do klienta indywidualnego należy również „Zielona Hipoteka” – kredyt na specjalnych warunkach dla osób wnioskujących o sfinansowanie energooszczędnych nieruchomości.

Bank BNP Paribas stara się także ograniczać środowiskowy koszt własnej działalności. W październiku podpisał umowę z firmą Respect Energy, na podstawie której 100 proc. energii elektrycznej kupowanej bezpośrednio przez bank będzie pochodzić z odnawialnych źródeł, głównie elektrowni wodnych. Dzięki temu bank znacząco przyczyni się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla do atmosfery, a także obniży emisję dwutlenku siarki, tlenków azotu i pyłów zawieszonych.


Bank wdraża także rozwiązania przyczyniające się do minimalizowania zużycia papieru. Od kwietnia 2020 roku z platformy Autenti mogą korzystać zarówno Klienci banku, jak i pracownicy przesyłający dokumenty w ramach wewnętrznych procedur. W 2020 roku bez użycia papieru we wszystkich obszarach organizacji podpisanych zostało łącznie ponad 290 tys. dokumentów.
Bank promuje także eko-postawy wśród pracowników, Klientów oraz otoczenia. Po sukcesie kampanii edukacyjnej Bank Zielonych Zmian przeprowadzonej w 2019 roku, w kwietniu 2020 roku bank rozpoczął drugą edycję pod hasłem „Odpowiedzialna konsumpcja i zrównoważony styl życia”, w ramach której podejmowane były różnorodne tematy, m.in.: wpływ pandemii na środowisko naturalne, zrównoważone rolnictwo i produkcja żywności, odpowiedzialne zakupy oraz eko-mobilność. W dwóch edycjach udział wzięło ponad 3,5 tys. pracowników.

S jak Social

Zaangażowanie społeczne biznesu może być rozumiane szeroko i wieloaspektowo. Bank BNP Paribas stawia na odpowiedzialność względem pracowników poprzez m.in. zapewnienie im równego dostępu do możliwości rozwoju czy awansu. Przykładem zaangażowania na rzecz takiej idei jest oddolna, lecz silnie wspierana przez bank inicjatywa #KOBIETY zmieniające BNP Paribas, której celem jest promowanie i wdrażanie działań równościowych na rzecz kobiet, a także aktywizacja mężczyzn w ich wspieraniu. Celem jest uwolnienie potencjału kobiet oraz budowa różnorodnej organizacji.

Ogromnym wyzwaniem w obszarze odpowiedzialności wobec pracowników okazała się pandemia. W banku bardzo szybko ci pracownicy, dla których było to możliwe, przeszli w tryb pracy zdalnej (95% pracowników centrali), a w oddziałach zapewniono odpowiednie środki bezpieczeństwa. W wewnętrznym badaniu aż 84% respondentów pozytywnie oceniło działania podejmowane przez bank w kontekście Covid-19.

Istotnym aspektem społecznej odpowiedzialności jest zwiększanie dostępności dla klientów, a także zaangażowanie na rzecz społeczeństwa. Bank od lat zwiększa dostępność oddziałów dla osób z niepełnosprawnościami. Już 51 placówek może pochwalić się certyfikatem „Obiekt bez barier”, a kolejne są w procesie audytowania i certyfikacji. Wszystkie są dostosowane do potrzeb osób głuchych dzięki możliwości zdalnego połączenia z tłumaczem języka migowego oraz niedowidzących, czemu służą specjalne wzory dokumentów.

W 2006 roku została powołana do życia Fundacja BNP Paribas, której misją jest odpowiedzialne inwestowanie w ludzi, pomysły i projekty poprzez prowadzenie i wspieranie nowatorskich inicjatyw w dziedzinie edukacji, kultury i solidarności społecznej. Od dziesięciu lat w banku działa też program wolontariatu pracowniczego. Jego motto to „Możesz na mnie polegać”. W 2020 r. pracownicy banku przepracowali łącznie 22 507 godzin w ramach zaangażowania społecznego – już po raz trzeci zaangażowali się w akcję Szlachetna Paczka, realizowali własne projekty wolontariackie oraz aktywnie wspierali walkę z pandemią, np. szyjąc maseczki ochronne dla potrzebujących.

G jak (corporate) governance

Zarządzanie aspektami ESG w Banku BNP Paribas jest traktowane jako kluczowy element strategii rozwoju instytucji, a także planowane w perspektywie długoterminowej. Pod koniec 2020 roku Bank BNP Paribas powołał do życia Radę ds. Zrównoważonego Rozwoju, która nadzoruje wszystkie aspekty ESG w organizacji i odpowiada m.in. za definiowanie oraz monitorowanie strategicznych celów w obszarze odpowiedzialności oraz nadzór nad rozwojem zrównoważonych produktów i usług. Co bardzo ważne, działa ponad tradycyjnymi strukturami, dzięki czemu może łatwiej harmonizować inicjatywy podejmowane w różnych obszarach banku.

Odpowiedzialne zarządzanie organizacją zostało docenione. Bank BNP Paribas może się pochwalić pierwszym miejscem w klasyfikacji generalnej oraz w kategorii bankowość, sektor finansowy i ubezpieczeniowy w XIII (2019) i XIV (2020) edycji Rankingu Odpowiedzialnych Firm.

Promocja zrównoważonego rozwoju

Wspólnym wyzwaniem wszystkich firm zaangażowanych w promocję ESG jest edukacja społeczeństwa. Efektywną drogą dotarcia do konsumentów jest łączenie aspektów edukacyjnych z komunikacją marketingową. Wychodząc z założenia, że wielkie rzeczy zaczynają się od nas samych Bank BNP Paribas w jednej ze swoich tegorocznych kampanii podjął temat budowy odpowiedzialnych postaw, by zwrócić uwagę na największe współczesne problemy świata. Drogowskazem w tych działaniach jest Agenda 2030, zawierająca 17. Celów Zrównoważonego Rozwoju (Sustainable Development Goals - SDGs).

Podobny cel ma współpraca z organizatorami krakowskiego festiwalu filmów o tematyce ekologicznej. Przez najbliższe trzy lata dotychczas znany jako Kraków Green Film Festival będzie się odbywał pod nazwą BNP Paribas Green Film Festival. Bank regularnie publikuje też podcasty o tematyce ekologicznej w ramach cyklu „BNP Paribas Talks”.

Istotną rolę w promocji zrównoważonego rozwoju odgrywają także partnerstwa. W 2020 roku bank kontynuował współpracę m.in. z UN Global Compact Network Poland, UNEP/GRID-Warszawa, Stowarzyszeniem Rolnictwa Zrównoważonego „ASAP”, Koalicją na rzecz Rozwoju Rynku Żywności Bio czy Cool Farm Alliance (CFA). Dołączył także do grona partnerów kampanii Zielona Wstążka #DlaPlanety.

Troska o zrównoważony rozwój powinna być wpisana w strategiczną agendę i cele biznesowe wszystkich podmiotów, które chcą prowadzić swoją działalność w sposób odpowiedzialny. Sposobów na osiąganie celów biznesowych z zachowaniem czynników ESG i kreatywne promowanie idei zrównoważonego rozwoju jest wiele i powinny być każdorazowo dostosowywane do wyzwań oraz specyfiki działalności danego podmiotu a także potrzeb oraz oczekiwań interesariuszy.

Obserwuj nas