W jaki sposób koalicyjne programy lojalnościowe pomagają zbliżyć się do klientów

W czasach postcovidowych utrzymanie klientów jest ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Jako marka, mogą Państwo wprowadzić swój własny program lojalnościowy angażujący Państwa klientów lub wejść w sojusz z innymi markami i wprowadzić program koalicyjny

Definicja: 

Koalicyjny program lojalnościowy, zwany również wspólnym programem lojalnościowym polega na wspólnym działaniu wielu niepowiązanych ze sobą marek na zasadzie partnerstwa. Klienci zyskują więcej swobody i szerszą gamę zachęt dzięki temu, że zdobywają punkty od wszystkich marek uczestniczących w programie, a punkty uzyskane od jednej marki mogą realizować u innej (także uczestniczącej w programie).

Struktura:

Koalicyjne programy lojalnościowe tworzone są przez jedną firmę, a następnie rozszerzane na innych uczestników. Właściciel programu odpowiada za zarządzanie nim oraz nadzór nad procesem rozliczania. Marki uczestniczące w programie zachowują pewien zakres swobody, a równocześnie korzystają ze zwiększonego ruchu oraz danych zebranych za pośrednictwem programu. 

Najważniejsze zalety programu koalicyjnego obejmują:

  • Zwiększony czas przebywania w danym sklepie [ang. dwell time] i zwiększony ruch klientów [ang. footfall], a także zwiększony udział właściciela programu w portfelu oraz zachęcający punkt kontaktu dla dalszych działań personalizacyjnych 
  • Wzrost wiedzy o klientach wśród marek uczestniczących w połączeniu z możliwością skorzystania z siły napędowej innych marek dzięki wspólnym ofertom i kampaniom
  • Bogatsze doświadczenia klientów, którzy uzyskują więcej miejsc, w których mogą zdobywać i realizować punkty. Dodatkowo nagrody koalicyjne sprawiają, że bardziej opłaca się być lojalnym klientem.
pwc retal platform

Attila Kecsmar
Antavo

Firmy, które czerpią najwięcej korzyści z koalicyjnych programów lojalnościowych: 

ośrodki handlu detalicznego (galerie i centra handlowe, lotniska) i firmy posiadające duże sieci partnerów (portale internetowe typu marketplace, firmy świadczące usługi finansowe, ich biura regionalne, spółki telekomunikacyjne). 

Najważniejsze cechy

Koalicyjne ekosystemy lojalnościowe wymagają złożonej struktury, więc dla zapewnienia sprawnego nadzoru i efektywności finansowej muszą mieć kilka specyficznych właściwości i oferować określone możliwości:

  • Podróżowanie między markami: konieczne jest budowanie kampanii i podróżowanie między wieloma uczestnikami

  • Zarządzanie marką: kampanie i treści muszą być zatwierdzane w procesach administracyjnych

  • Zarządzanie klientami innych firm: potrzebna jest możliwość identyfikacji klientów i zapisywania ich do programu przez marki uczestniczące w programie

  • Seryjne zarządzanie nagrodami: konieczne jest utworzenie setek nagród i zbiorowe zarządzanie nimi

  • Zarządzanie treścią/ofertami: treści i oferty muszą być udostępniane przez wszystkie marki uczestniczące w koalicji

  • Rozliczenia: wymagane jest zarządzanie rachunkowością i zobowiązaniami z tytułu punktów, które zostały przyznane, zrealizowane lub wygasły 

  • Sprawozdawczość koalicyjna: zagregowane i zanonimizowane dane należy prezentować wraz z kryteriami oceny wyników

Obserwuj nas