Zmiany na rynku piwa w obliczu nowych oczekiwań konsumentów

Rynek piwa przeszedł dużą transformację w ostatnich latach. Wiąże się to ze zmieniającymi się oczekiwaniami konsumentów, zmianą struktury handlu w Polsce w kierunku nowoczesnych formatów oraz otoczeniem makroekonomicznym i regulacyjnym. Po pierwsze konsumenci oczekują coraz szerszej oferty i coraz większej różnorodności smaków. Do najszybciej rosnących segmentów należą piwa smakowe oraz piwa bezalkoholowe co wynika z bardziej aktywnego i nastawionego na zdrowie trybu życia. Grupa Żywiec jako pierwsza dostrzegła potencjał piw 0.0.% i w 2018 wprowadziła szeroką ofertę produktów pod aż 3 markami i parasolem Strefa Zero. Dziś segment ten stanowi już ponad 6% wartości rynku i nadal dynamicznie rośnie. Młodsi konsumenci poszukują też piw lżejszych, mniej goryczkowych niż klasyczne lagery często w ciekawym opakowaniu. Odpowiedzią na ten trend są takie piwa jak zeszłoroczna premiera Żywiec Jasne Lekkie (lider sprzedaży w sezonie 2021) oraz Heineken Silver, hit tegorocznej sprzedaży. Jeśli chodzi o to gdzie kupujemy piwo to nadal najczęściej w małych, osiedlowych sklepach, ale największą dynamikę, zwłaszcza od czasu pandemii COVID notują nowoczesne formaty jak dyskonty. W ostatnich latach, również w pandemii, widzieliśmy także kontynuację premiumizacji rynku piwa.

Po pandemii, w wyniku której spadła sprzedaż piwa spowodowana ograniczeniem aktywności społecznej oraz ograniczeniami w funkcjonowaniu handlu, obecnie branża zmaga się przede wszystkim z bezprecedensowym wzrostem kosztów działalności. Gwałtownie rosną koszty praktycznie w każdym aspekcie działalności od energii, surowców, opakowań, transportu, kosztów pracy oraz finansowania związanych z podwyżkami stóp procentowych. Dodatkowo branża została w ostatnim czasie dwukrotnie obciążona wzrostem podatku akcyzowego o 10% w 2020 oraz w 2022 roku. Negatywnie wpływają na naszą branżę także perturbacje w łańcuchach dostaw związane z sytuacją po pandemii a także wojną w Ukrainie. Wyzwaniem jest także susza w rejonach upraw surowców piwowarskich.

Niestety zarówno COVID, późniejsza inflacja oraz obecnie wszystkie czynniki makroekonomiczne oraz spadek nastrojów konsumenckich negatywnie wpływa na sprzedaż piwa w Polsce. W ubiegłym roku sprzedaż piwa w Polsce była najniższa od 10 lat. Początek tego roku też był trudny. Zobaczymy jak potoczy się tegoroczny sezon, który jeszcze trwa.

Staramy się jak najlepiej odpowiadać na zmieniające się potrzeby konsumentów wprowadzając innowacje w rosnących segmentach rynku i jednocześnie także w kluczowym dla rynku segmencie lagera. Równolegle pandemia, a teraz wojna w Ukrainie sprawiła, że firmy nauczyły się dużo lepiej zarządzać metodą scenariuszy i szybko i elastycznie reagować na zmiany w środowisku zewnętrznym.

Magdalena Brzezińska
Dyrektor ds. korporacyjnych
Grupa Żywiec S.A

 

PwC Retail Platform

 
 

 

PwC Retail Platform

 
 
Obserwuj nas