Neutralność klimatyczna w branży opakowaniowej - czy to możliwe?

Jako Schumacher Packaging – producent i europejski lider w dziedzinie produkcji opakowań z tektury litej i falistej - możemy powiedzieć, że trend wdrożenia wymagań ESG w naszej branży staje się od kilku lat wyraźnym mainstreamem. Obecnie nasi partnerzy biznesowi nie potrzebują wyłącznie certyfikatów ISO 14001 albo SA 8000, aby dopełnić procedury. Jako Dostawca musimy pokazać, że mamy klarowną strategię zrównoważonego rozwoju i posiadamy wewnętrzny system CSR, który jest w stanie zapewnić realizację tej strategii.

Jako Schumacher Packaging zauważamy aktualnie trzy główne trendy na rynku:

  • Wymagania stawiane dostawcom  w zakresie emisji gazów cieplarnianych, zaczynając od liczenia zakresu 1-2, a skończywszy na przygotowaniu strategii zero-emisyjności.

  • Tendencja do komunikacji z dostawcami 2nd trier. W zasadzie, to nie jest nowością w naszej branży, która obfituje w standardy dotyczące Paper Chain of Custody na kształt FSC albo PEFC. Różnica polega na tym, iż zamiast komunikować się przez jednostki certyfikacyjne, rynek dąży do bezpośrednich kontaktów wzdłuż całego łańcucha dostaw.

  • W ostatnich kilku miesiącach uwidacznia się wyraźne zapotrzebowanie klientów dotyczące tematów różnorodności, choćby w zakresie struktury zatrudnienia.

ESG to już nie wyróżnik, a obowiązek

Bardzo ważne jest to, jak zmieniają się oczekiwania i wybory konsumentów i jak do tego dostosowuje się branża opakowaniowa. Coraz bardziej zauważalne jest to, że przestrzeganie zasad ESG z roku na rok staje się warunkiem obowiązkowym, kwalifikującym firmę do przetargów. Czyli - mówiąc wprost - zmienia się pojęcie słowa „Jakość”. Około 20 lat temu, klienci skupiali się w większości na jakości wyrobów tu i teraz, a dekadę temu poszukiwali stabilności producenta na dłuższy okres, co wiązało się z systemami zarządzania jakością. Dziś takie wymagania stają się bez znaczenia, gdyż obecny rynek patrzy na jakość producenta w sposób holistyczny, a nie jak w przeszłości, poprzez wyodrębnienie jakości operacji z kontekstu firmy jako całości. Mówiąc wprost firma, która nie dba o pracowników, o społeczności lokalne, o środowisko naturalne, po prostu nie ma szans na zdobycie i utrzymanie zaufania klientów i konsumentów.

Branża produkcji papieru i tektury reaguje na te wyzwania rynku, wdrożeniem nowych energooszczędnych technologii oraz zmniejszeniem ilości produkowanych odpadów. Na poziomie organizacyjnym – coraz więcej firm publikuje raporty zrównoważonego rozwoju.


Demetriusz Janowski
Head of Sustainability & CSR
Schumacher Packaging Group

Zrównoważony rozwój według Schumacher Packaging

Schumacher Packaging od lat inwestuje w poprawę efektywności energetycznej oraz pozyskanie energii ze zrównoważonych źródeł. Tylko w Polsce posiadamy dwie nowoczesne biogazownie o łącznej mocy w paliwie 4,5 MW oraz inwestujemy w instalacje fotowoltaiczne o łącznej mocy ok. 10 MW.

Wysoki poziom efektywności energetycznej uzyskujemy m. in. poprzez wymianę maszyn na nowe, energooszczędne, a także ponowne wykorzystanie ciepła odpadowego do technologii i ogrzewania. W zarządzaniu energią pomaga nam certyfikacja ISO 50001, którą w Polsce posiadamy w dwóch papierniach. 

W ubiegłym roku podjęliśmy decyzję o powołaniu działu Efektywności Energetycznej dla całej naszej Grupy w Polsce oraz dodatkowo z początkiem 2023r. rozpoczął pracę międzyzakładowy Zespół ds. Neutralności Klimatycznej.

Siły napędowe ESG

Siłami napędowymi ESG, są dwa główne czynniki: wymagania klientów i kryzys klimatyczny połączony z energetycznym. Wymagania klientów, które znacząco się zmieniły w ciągu ostatnich lat, spowodowały refleksję dostawców i ocenę większości z nich swojego miejsca w zmieniającym się świecie, oddziaływania na społeczności i środowisko naturalne. Kryzys energetyczny natomiast zmusił większość producentów do zmiany podejścia do źródeł energii i elastyczności zarządzania tym obszarem: w warunkach narastającej niestabilności to już nie tylko pytanie o obszar gospodarności, lecz kwestia przetrwania. W zasadzie można mówić, że doszło do praktycznej realizacji podejścia „win-win”, bo to już nie jest żadnym zaskoczeniem, że na działaniach pro-środowiskowych i pro-społecznych zyskuje każdy interesariusz.

Compliance istotny jak nigdy wcześniej

Do największych wyzwań branży opakowań można zaliczyć znaczące zwiększenie zakresu Compliance, w odniesieniu do zrównoważonego rozwoju. O ile wcześniej tematy ESG były prawie wyłącznie sprawą bezpośredniej komunikacji pomiędzy dostawcami i klientami, to obecnie Unia Europejska oraz państwa członkowskie UE, stają się istotnymi stronami zainteresowanymi we współczesnym rynku, nakładając ogromną ilość obowiązków na firmy. Te wymagania będą egzekwowane nie tylko bezpośrednio przez jednostki publiczne, ale także za pośrednictwem organizacji kredytowych i ubezpieczeniowych. 

Technologie wspierające ESG w branży opakowaniowej     

Jako Head of Sustainability & CSR w Schumacher Packaging Gruppe uważam, że musimy rozpatrywać ESG jako integralną część ogólnej strategii firmy, uwzględniając również strategię inwestycyjną. Dlatego ważna jest implementacja nowych technologii, które zarówno wpływają korzystnie na gospodarkę firmy przez na przykład energooszczędność, jak i pozytywnie oddziałują na środowisko naturalne oraz ludzi, poprzez m.in. redukcję emisji CO2 bądź zmniejszenie hałasu. Należy zauważyć, że takie technologie często również pozytywnie wpływają na jakość wyrobów, co przynosi dodatkowe korzyści w postaci zwiększenia poziomu zaufania w łańcuchu dostaw.

Wśród technologii wspierających ESG w naszej firmie, a tym samym w całej branży opakowaniowej, możemy wymienić:

✔  druk cyfrowy, który radykalnie zmniejsza ilość używanych plastików i poziom odpadów farb i papieru;

✔  maszyny pozwalające sztancować opakowania wielkoformatowe produkowane z jednego użytku w jednym kroku, czym znacząco redukują straty energii oraz materiałów;

✔  stosowanie zielonych źródeł energii;

✔  wykorzystanie ciepła odzyskanego w procesach produkcyjnych.

Podsumowanie

Nowa rzeczywistość, która tworzy się na naszych oczach, rozszerza zakres postrzegania kwestii istotnych dla Klienta. Dziś liczy się nie tylko to, czy jesteśmy w stanie tanio i w terminie dostarczyć produkt wysokiej jakości, ale również to, jak i z jakich materiałów został on wykonany. Nowe obowiązki tylko przyspieszają tę zmianę, a dobre wyniki w zakresie ESG powoli stają się normą, a nie wyróżnikiem.  

 

PwC Retail Platform

 
 

 

PwC Retail Platform

 
 
Obserwuj nas