Jakie są najważniejsze elementy procesu finansowego due diligence potencjalnych celów akwizycyjnych?

Perspektywa Grupy Żabka

Najważniejsze elementy procesu finansowego due diligence z perspektywy Grupy Żabka

Oprócz standardowych analiz takich, jak jakość powtarzalnej EBITDA, poziom długu netto i średni poziom kapitału obrotowego, dostosowujemy nasze potrzeby informacyjne i analityczne do profilu spółek, które analizujemy. Dla przykładu, przy ocenie sieci tradycyjnych sklepów od strony finansowanej przywiązujemy dużą wagę do zrozumienia obecnego modelu operacyjnego i finansowego takiej placówki oraz możliwości jego poprawy w przyszłości. Ważne dla nas jest także to, jak w najbliższym czasie będą się one zmieniały, np. pod wpływem inflacji. Istotne są również: zwrot z poniesionych nakładów inwestycyjnych, model generacji gotówki oraz analiza kohortowa.  

Patrząc na spółki digitalowe – z punktu widzenia finansowego – bardzo dużą wagę przywiązujemy m.in. do danych kohortowych, danych o ruchu, konwersji, unikalnej liczby użytkowników, aż po zdolność firm do pozyskiwania nowych klientów, utrzymywania klientów powracających, LTV klientów i innych typowych metryk e-commercowych. 

Dane finansowe nie są dla nas aż tak istotne przy ocenie inwestycji w startupy. W takich przypadkach dużo ważniejsze są dane operacyjne i klienckie. Oceniamy także model biznesowy,  zespół menadżerski i jego zdolności do przyciągania kolejnych talentów. Decydując się na współpracę, musimy też widzieć bezpośrednie dopasowanie i korzyść z punktu widzenia naszej strategii biznesowej. 

Znaczenie kompetencji ESG nabywanych spółek i poziomu ich zaawansowania

W procesie nabywania spółek starannie oceniamy ich podejście do włączania czynników pozafinansowych (ESG) do strategii i działań operacyjnych. Najistotniejsze jest dla nas, czy w spółce, która jest naszym celem akwizycyjnym, nie ma istotnych ryzyk ESG, które mogą wpływać na sam proces akwizycji, później integracji. Jeśli takie ryzyka występują  – oceniamy, czy można je w łatwy sposób ograniczyć. Poziom zaawansowania spółek pod kątem ESG, to już zupełnie inny wątek. Oczywiście z naszej perspektywy, bardzo doceniamy wszelkie działania w tym obszarze, a w szczególności te podmioty, które mają jasno zdefiniowaną strategię oraz przede wszystkim skutecznie ją wdrażają. Jednocześnie, zdając sobie sprawę, że agenda ESG jest bardzo kompleksowa, jesteśmy w stanie dość szybko włączyć nowo kupione spółki w  nasze procesy ESG i podzielić się naszą wiedzą oraz doświadczeniem w tym zakresie. Takie podejście przynosi obopólne korzyści, w tym daje możliwość bardziej skutecznego tworzenia wartości finansowej i pozafinansowej.

Joanna Simonowicz
Dyrektor ds. Fuzji i Przejęć
Żabka Future

 

PwC Retail Platform

 
 

 

PwC Retail Platform

 
 
Obserwuj nas