Trzy kluczowe trendy na rynku FMCG

O kluczowych trendach na rynku FMCG opowiada Oliwia Tran Kierownik ds. sustainability w Grupie Żywiec:

Pogoń za zieloną energią

Coraz więcej przedsiębiorstw na świecie wykazuje zainteresowanie zakupem czystej energii, co oznacza, że jeśli Polska nie zadba sama o siebie i nie zwiększy produkcji z OZE, zielona energia będzie dla nas trudno dostępna. Zwiększą się również koszty białych certyfikatów. Na pewno rośnie też zainteresowanie firm kontraktami długoterminowymi typu PPA i inwestycjami we własne źródła wytwarzania energii typu fotowoltaika. W Grupie Żywiec 100% energii elektrycznej wykorzystywanej w produkcji pochodzi ze źródeł odnawialnych, jednakże dużym wyzwaniem jest dla nas energia termalna, którą wykorzystujemy w procesie produkcji piwa. Zdecydowanie trudniej jest pozyskać odnawialne źródła dla ciepła niż elektryczności, ale cały czas pracujemy nad realizacją celu dekarbonizacyjnego w Grupie Żywiec.

Clean label i Green Label

Ogólnoświatowym trendem jest już dążenie do spożywania jak najbardziej naturalnych produktów. Lista składników ma być jak najbardziej skrócona i klarowna. Większa transparentność dotyczy nie tylko składu i wartości odżywczych produktów, ale też coraz częściej znakowania odnoszącego się do właściwości ekologicznych produktów (np. informacje o zielonej energii czy certyfikowanych uprawach). W efekcie konsument ma prawo oczekiwać produktów lepszych od przeciętnego, o starannie dobranym składzie i rzetelnie oznakowanych. Takie produkty posiadają również przyjazne dla środowiska opakowania, etykiety i naklejki. Prawodawstwo unijne już od jakiegoś czasu promuje ekologiczne rozwiązania, wprowadzając między innymi oświadczenia środowiskowe dla producentów. Jednakże zgodnie z badaniami przeprowadzanymi przez Komisję Europejską 53,3% badanych oświadczeń było niejasnych, wprowadzających w błąd lub bezpodstawnych, a 40% całkowicie nieuzasadnionych. Jest to zarówno mylące dla klientów, jak i nieuczciwe wobec spółek, które faktycznie podejmują działania na rzecz poprawy wyników w zakresie ochrony środowiska. W Grupie Żywiec popieramy regulacje dotyczące greenwashingu, takie jak najnowszy kodeks Rady Reklamy czy projekt unijnej dyrektywy Green Claims. Posiadamy własną wewnętrzną samoregulację i do komunikowania działań ESG podchodzimy z dużą dozą ostrożności.

Zamykanie obiegów i walka z odpadami z tworzyw sztucznych

 Wiele nowych regulacji i inicjatyw próbuje rozwiązać problem nieodpowiedniego przetwarzania odpadów plastikowych i problemów takich jak obecność mikroplastiku w środowisku czy dryfujące na oceanach plastikowe wyspy. Z drugiej strony rośnie popyt na recyklat, którego wciąż jest za mało na polskim rynku z uwagi na nieefektywny sposób zbiórki odpadów i niezbyt jakościowe sortowanie ich przez konsumentów. Pomógłby tu powszechny system depozytowy. W Grupie Żywiec nie prowadzimy sprzedaży produktów w plastikowych opakowaniach jednostkowych, ale używamy niewielkich ilości plastiku np. do folii shrink w multipakach. W tym roku przy zmianie opakowania piwa Żywiec Jasne Lekkie na butelkę zwrotną, zamieniliśmy plastikowe etykiety na certyfikowany papier. To może tylko drobna zmiana, ale zawsze jest to jeden krok do przodu. Co więcej, już kilka lat temu rozpoczęliśmy zastępowanie jednorazowych kubków plastikowych na wydarzeniach sponsorowanych kubkami zwrotnymi, które dziś są już dosyć powszechnym zjawiskiem.

Oliwia Tran
Kierownik ds. sustainability 
Grupa Żywiec

 

PwC Retail Platform

 
 

 

PwC Retail Platform

 
 
Obserwuj nas