Innowacje w branży FMCG - mechanizmy wsparcia rozwoju przedsiębiorstw

Dlaczego obszar R&D jest tak bardzo istotny?

Przy tworzeniu wszystkiego co nowe oprócz wizji i wyczucia strategicznego niezbędne jest stworzenie odpowiedniego produktu, który spełni oczekiwania klienta. Ponadto modele biznesowe w wielu branżach w ciągu ostatnich kilku lat uległy istotnej zmianie wprowadzając zmienność do swojego biznesu. Ta zmienność i jej umiejętne zarządzanie stało się przewagą konkurencyjną umożliwiającą w wielu przypadkach prowadzenie rentownego biznesu. Wynika to z faktu, iż zmienność jest atrakcyjna dla klienta, który sięga po nowy produkt często z powodu jego zmiany, odróżniając go tym samym od produktów konkurencji. W wielu przypadkach innowacje rewolucjonizują pozycję konkurencyjną stając się motorem wzrostu w postaci rosnących dochodów i wydajności działalności. Ponadto wprowadzanie zmian w produktach wynika z dostępności surowców, trendów żywieniowych, świadomości eko konsumentów. Każda planowana zmiana produktu wymaga starannej oceny możliwości wdrożenia zmiany w kontekście jakości produktu i cyklu jego życia (w niektórych branżach uregulowanych prawnie) jak również oceny prawdopodobieństwa sukcesu. Dlatego wiele firm wydaje niebotyczne kwoty na R&D i traktuje działalność R&D jako istotny obszar swojej działalności. 

A jak to jest w sektorze FMCG?

Obszar R&D z perspektywy producenta z sektora FMCG jest kluczowy. Sama definicja sektora (fast moving consumer goods) determinuje otwarte podejście do portfela produktów oczekując rozwoju produktów, kreowania wzorców konsumenckich, unowocześniania i tworzenia nowych opakowań, dostosowania produktów do stylu życia i grupy wiekowej konsumentów. Działania R&D wsparte komunikacją marketingową często prowadzą do zmiany zachowania nabywcy, postrzegania bądź używania produktu. W ostatecznym rozrachunku każda organizacja aspiruje do jak największej komercjalizacji swoich produktów, aby utrzymać swoją pozycję konkurencyjną. 

Rola R&D nie skupia się wyłącznie na innowacjach produktowych. Zespół R&D pełni ważną rolę w procesie doboru dostawców materiałów i podwykonawców tworząc bezpieczne dla klienta produkty spełniające normy jakościowe. 

Ponadto R&D prowadzi nieustanny proces zmian w portfolio produktów modyfikując receptury w celu poprawy ich jakości, smaku i innych składników tworzących wartość użytkową dla konsumenta. Rok 2020 i zmiany prawno-podatkowe wprowadzające opłatę cukrową były sprawdzianem skuteczności i sprawności zespołów R&D, które w ekspresowym tempie testowały i wprowadzały zmiany produktowe w celu uniknięcia nadmiernego obciążenia klientów opłatą cukrową. Skutecznie wdrożone zmiany zapewniły utrzymanie konkurencyjności produktów i będą motorem wzrostu na kolejne lata.

Mechanizmy wsparcia innowacji

Wiele krajów jest zdeterminowanych, aby być w czołówkach rankingów gospodarek innowacyjnych. Gospodarki zmieniają politykę makro w odpowiedzi na rosnące korzyści płynące z gospodarki, gdzie innowacyjność i technologie napędzają wzrost gospodarczy. Porównując pozycję Polski na tym tle wynika, że mamy jeszcze sporo do nadrobienia. W ciągu ostatnich kilku lat zostały wprowadzone mechanizmy wspierające rozwój innowacyjności. Coraz więcej podmiotów korzysta z odliczeń podatkowych w postaci ulgi B+R tudzież wyboru opodatkowania IP Box. Wchodzące od 1 stycznia 2022 rozwiązania tzw. Polskiego Ładu oraz zapowiadana nowa perspektywa unijna pozwalają domniemywać, iż innowacyjność staje się motywem przewodnim w różnego rodzaju mechanizmach wsparcia rozwoju przedsiębiorstw.

Dominika Kopanicka
Dyrektor finansowy (Deputy CFO) 
Grupa Hortex

 

Obserwuj nas