Budowa platformy do globalnej obsługi klientów w modelu Direct-to-Consumer

British American Tobacco – firma ze 120-letnią tradycją – działa głównie w modelu sprzedaży B2B. Wzrost nowych kategorii produktowych i cyfrowa rewolucja, która ma miejsce w ostatnich latach, stwarzają okazję dla zespołu marketerów BAT do budowania bezpośrednich relacji z konsumentami dzięki zastosowaniu technologii cyfrowych. Zarówno w świecie fizycznym, jak cyfrowym angażują się w tworzenie doświadczeń użytkowników, interakcji społecznych, dostarczanie treści, prowadzenie działań e-commerce, zapewnianie klientom wsparcia i prowadzenie działań retailowych z wykorzystaniem technologii cyfrowych w świecie fizycznym.

Zespół Consumer Platform, w ramach departamentu Digital Business Solution Marketing z siedzibą w BAT Tech Hub w Warszawie, dostarcza technologie i usługi D2C dla struktur organizacji BAT operujących na rynku końcowym, dzięki którym kształtują one doświadczenia użytkowników, zarządzają kanałami komunikacji i utrzymują relacje z klientem końcowym. Projektujemy, budujemy i wdrażamy rozwiązania wykorzystywane w blisko 50 krajach na świecie, współpracując z lokalnymi zespołami tworzymy cyfrowe rozwiązania wspierające sprzedaż produktów konsumenckich. Platforma Konsumencka (Consumer Platform) dostarcza zintegrowane treści, rozwiązania e-commercowe, CRM, technologie do automatyzacji procesów marketingowych, fundamenty do budowy licznych rozwiązań dla rynku końcowego. Technologiczny i geograficzny zasięg platformy umożliwia nam uczestniczenie w większości zmian, które mają miejsce w nowoczesnym marketingu i świecie e-commerce.

Zauważamy liczne trendy, ujawniające się na różnych rynkach, w zależności od uwarunkowań geograficznych i kulturowych. Widzimy znaczącą trakcję dla szybkich rozwiązań e-commercowych (które same w sobie mają bardzo lokalny charakter), marketplaceowych, cyfrowo usprawnionego retailu czy nawet wykorzystania inteligentnych urządzeń. Różnorodność tych trendów – niezwykle utrudniająca zachowanie przewagi rynkowej, trudno za nimi nadążyć nawet jeśli chcielibyśmy je wyłącznie obserwować – motywuje nas do tworzenia tych rozwiązań w ramach przestrzeni Platformy Konsumenckiej, z wykorzystaniem zdecentralizowanego podejścia. Z drugiej strony, ogólne wyzwania pozostają w większości tożsame i rozwiązywanie ich w ramach spójnych działań daje wymierne korzyści – tak jak w przypadku zarządzania danymi, wspierania stabilności systemów czy zgodności z przepisami – gotowi jesteśmy takie rozwiązania dostarczać w ramach Platformy. 

W miarę jak rozbudowujemy Platformę Konsumencką i dążymy do oferowania lepszego wsparcia dla większej liczby inicjatyw na całym świecie, staje się jasne, że przy ograniczonych zasobach i zmianach w organizacji, które umożliwiają wdrażanie technologii w oparciu o potrzeby kreowane przez rynek, należy się skupić na obszarach dostarczających największą użyteczność, współdzielących funkcje wsparte ekonomią skali, oraz na zapewnieniu skalowalności środowiska technologicznego. Te obszary – które można podsumować jako Zintegrowane Dane Konsumenckie (Consumer Data), Modułowość Platformy (Platform Composability), Uwolnienie Potencjału Rynków Lokalnych (Local Market Enablement) – definiują to w jaki sposób rozwijamy Platformę. Te wartości wpisują się w globalne trendy – przykładowo, ich elementy są widoczne w raportach Gartnera, Technology Trends for 2022: Data Fabric, Composable Applications, Total Experience, Privacy-Ehancing Computation (https://www.gartner.com/en/information-technology/insights/top-technology-trends)

Za najistotniejszą wartość naszego systemu uważamy element Consumer Data, zintegrowane dane konsumentów – działając na mocno regulowanym i wymagającym nieustannego monitoringu zgodności z przepisami rynku, musimy przykładać największą wagę do kwestii związanych z bezpieczeństwem danych, weryfikacją wieku czy przestrzeganiem specyficznych dla danego rynku regulacji, które zwykle wykraczają poza typową regulację w zakresie ochrony danych. Przy założeniu, że dane konsumentów pozostają podstawą działania Platformy, która umożliwia ich analizę, dostarczamy rozwiązania pozwalające na gromadzenie i operacje na tych danych w ramach aplikacji dla rynku końcowego w formie zgodnej z wymaganymi zgodami i obowiązującymi regulacjami. Prywatność jest dodatkowo chroniona zaawansowanymi metodami przetwarzania (advanced computational methods): działamy na zagregowanych, zanonimizowanych danych pozyskanych bezpośrednio, które wykorzystujemy do dalszego kształtowania doświadczeń konsumentów. Rozwiązywanie najtrudniejszych zagadnień w zakresie danych konsumenta w ramach Platformy umożliwia zespołom operującym na konkretnych rynkach skupić się na dostarczaniu wartości i doświadczeń, które wymagają wykorzystania tych informacji. Tak długo jak doświadczenia konsumentów w różnych lokalizacjach geograficznych mogą się różnić, a działania marketingowe będą do nich odpowiednio dostosowane – rozumienie i działanie w oparciu o zebrane dane będzie stanowiło kluczową przewagę. 

Warto wspomnieć, że pracując dla organizacji o geograficznie rozległym obszarze działania mamy do czynienia ze zróżnicowanymi oczekiwaniami i wymaganiami na różnych rynkach. Różnorodność w przestrzeni e-commerce często oznacza konieczność integracji z lokalnymi rozwiązaniami wspierającymi działalność cyfrową – od lokalnych metod płatności, poprzez rozwiązania dostawców logistyki, usług cyfrowych, metody weryfikacji wieku użytkownika i różniące się kanały komunikacji – przy tym konieczne jest zachowanie kontroli nad podstawowymi funkcjami i przepływem danych. W duchu zachowania Modułowości Platformy (Platform Composability), umożliwiamy rozbudowę głównych elementów platformy lub integrację z dodatkowymi / alternatywnymi rozwiązaniami specyficznymi dla rynków lokalnych – począwszy od dopuszczania lokalnych integracji z modułami głównymi, przez zapewnienie środowiska i procesu do tworzenia rozwiązań opartych o API i umożliwianie lokalnym partnerom rozwijania i wspierania modułów platformy z przeznaczeniem dla danego rynku. Fundament Consumer Data Fabric przy wsparciu Modułowości Platformy umożliwia dostarczanie wartości dostosowanej do rynków lokalnych, przy jednoczesnym zachowaniu funkcji wspierających działania backoffice – lub z możliwością dostarczania tych rozwiązań lokalnie, jak to ma miejsce w przypadku niektórych programów lojalnościowych i platform DSP (Demand-Side Platform). 

Jedną z najistotniejszych zmian, która ma miejsce w obszarze marketingu jest decentralizacja wysiłków związanych z wdrażaniem rozwiązań technologicznych – umożliwiamy organizacjom rynku końcowego możliwość bardziej autonomicznego działania w obszarach IT i marketingu przy wykorzystaniu narzędzi dostarczanych przez Platformę i wdrażania w jej ramach własnych produktów cyfrowych – dzięki temu wysiłek konieczny do wytworzenia podstawowych elementów takich rozwiązań można przekierować na rzecz zwiększonej konfigurowalności i adopcji rozwiązań, takich jak zarządzanie treścią, obsługa e-commerce, czy obsługa klienta. Wykorzystujemy ogólnodostępne, sprawdzone na rynku narzędzia, przy wsparciu odpowiadających za nie zespołów operacyjnych, oraz możliwości wykorzystania API do budowy rozwiązań specyficznych dla danego rynku – zespoły centralne mogą się skupić na dostarczaniu nowych funkcji i zwiększaniu dostępności platformy. Local Market Enablement - wykorzystanie potencjału rynków lokalnych, przyjmuje różne formy, niektóre z zespołów na rynkach lokalnych biorą czynny udział w budowaniu doświadczeń konsumentów, inne skupiają się na maksymalnym wykorzystaniu istniejących rozwiązań i możliwości, a jeszcze inne – rozwijają możliwości platformy wdrażając tworzone lokalnie rozwiązania, dodając wartości całej społeczności wykorzystującej Consumer Platform.

Wierzymy, że dobre customer experience bierze się z prawidłowego rozumienia danych, które uzyskujemy dzięki zaufaniu klientów, którzy wchodzą z nami w dobrowolne interakcje, ale również z odpowiedniego wykonania lokalnych strategii wspartych tworzonymi do tego celu treściami i interakcjami zaprojektowanymi zgodnie z oczekiwaniami lokalnego rynku: obydwa te podejścia wspieramy wartościami na których bazuje nasza Platforma Konsumencka: Zintegrowane Dane Konsumentów (Consumer Data Fabric), Modułowość Platformy (Platform Modularity), Uwolnienie Potencjału Rynków Lokalnych (Local Market Enablement).

Norbert Franke
Head of Consumer Platform
DBS Marketing Technology Delivery
British American Tobacco

 

PwC Retail Platform

 
 
Obserwuj nas