Ekologia i natychmiastowe odpowiadanie na potrzeby klientów przyszłością logistyki

Przyszłością logistyki są zarówno ekologia jak i wręcz natychmiastowe odpowiadanie na potrzeby klientów. To wymaga ciągłej analizy ścieżek, jakimi podążają nasi klienci oraz szybkiego wyciągania wniosków.

Rafał Brzoska, Prezes InPost

Przyszłością logistyki są zarówno ekologia jak i wręcz natychmiastowe odpowiadanie na potrzeby klientów. To wymaga ciągłej analizy ścieżek, jakimi podążają nasi klienci oraz szybkiego wyciągania wniosków. Nie ma zatem współczesnej logistyki bez silnego wsparcia data analytics i wypracowanych narzędzi do automatyzacji procesów.

Wyzwaniem czasu jest, aby rozwiązania logistyczne były możliwie najmniej uciążliwe dla  środowiska. Nasza sieć Paczkomatów wpisuje się w ten trend. Dzięki nim redukujemy szkodliwe emisje w miastach o 60 proc., a na wsiach nawet o 90 proc. w porównaniu do tradycyjnych przesyłek kurierskich. Oczywiście nie bez znaczenia pozostaje jeszcze sprawa odbioru przesyłki przez klienta tak, aby nie generowała ona dodatkowego ruchu samochodów. Naszą sieć budujemy tak, aby nasi klienci mogli odbierać paczki podczas drogi z lub do pracy bądź przy okazji zakupów – już teraz przesyłki są w taki sposób odbierane przez 62% użytkowników Paczkomatów InPost. Dodatkowo tak budujemy sieć, aby do Paczkomatu można było udać się na spacer. Już teraz w dużych miastach Paczkomat jest zlokalizowany średnio w odległości nie większej niż 450 metrów od statystycznego mieszkania. Jest to odległość, która nie wymaga podróży samochodem. Jednak duże miasta to zdecydowanie nie jedyne pole ekspansji InPostu. Intensywnie rozbudowujemy naszą sieć także w średnich i małych miastach oraz wsiach. Już teraz Paczkomaty są dostępne dla mieszkańców ponad 2000 gmin w Polsce. Naszym głównym celem w tym obszarze jest systematyczne zwiększanie ich dostępności dla każdego potencjalnego klienta w Polsce. Już dziś dysponujemy ponad 11 tysiącami Paczkomatów na terenie całego kraju. Szacujemy, że do końca roku w tzw. walking distance nasza sieć dostępna będzie dla ok. 75% populacji Polski. 

pwc retal platform

Rafał Brzoska
InPost
Prezes Zarządu

 

Kierunek eko w branży wiąże się również z odpowiednią flotą. W związku z tym naszym strategicznym celem jest intensywna rozbudowa floty samochodów elektrycznych.

Oczkiem w głowie każdej firmy kurierskiej jest odpowiednia kalkulacja tras i związana z tym liczba kilometrów pokonywana przez samochody kurierskie. Celem zarządzania nimi wdrożyliśmy system inteligentnych tras kurierskich, oparty o analizowane na bieżąco dane. Droga każdej paczki analizowana jest w systemie ciągłym, a to daje nam możliwość szybkiego reagowania na potrzeby naszych klientów, takie jak przekierowanie przesyłki, przy jednoczesnej optymalizacji tras naszych kurierów. Dziś nasz kurier dostarcza do Paczkomatów ponad 1000 paczek dziennie, a naszą ambicją jest, aby było to znacznie więcej.

Klienci szukają obecnie różnych form ułatwiających im codzienne czynności, a naszą odpowiedzią na te potrzeby było stworzenie aplikacji InPost Mobile. To co w niej doceniane jest najbardziej to wygoda, szybkość i prostota, bo dzięki innowacyjnym funkcjom oraz doskonałemu UI można mobilnie nadawać paczki w trybie 24/7, bezetykietowo i w dowolnym Paczkomacie. Można także wygodnie i w sposób zdalny otwierać skrytki Paczkomatu bez konieczności fizycznego kontaktu z panelem sterującym maszyny.  W aplikacji dostępne są również płatności bezgotówkowe za przesyłki pobraniowe – to użyteczne rozwiązanie, które daje pełną kontrolę nad zamówieniem. Aplikacja to narzędzie, które jest i będzie kluczowe w naszej komunikacji z konsumentem. Wierzymy, że w mobilności usług leży przyszłość logistyki i w tym właśnie kierunku skierowane są projekty, które obecnie rozwijamy w ramach aplikacji.  Zdecydowanie w rozwiązaniach mobilnych jest przyszłość nowoczesnej logistyki, a proszę mi wierzyć, że nie raz jeszcze zaskoczymy rynek pomysłami nad którymi obecnie pracujemy.

Obserwuj nas