Kluczowe trendy w branży napojów - Maspex

W branży, oprócz tradycyjnych receptur, jest też miejsce na zupełnie nowe koncepty i innowacje produktowe. Kluczowe trendy w biznesie napojowym to przede wszystkim produkty o obniżonej zawartości cukru i mniejszej kaloryczności. Już teraz w swojej ofercie posiadamy takie produkty. Warto wspomnieć choćby o marce Kubuś, dla której od lat wszystkie nowości wprowadzamy bez dodatku cukru. Coraz częściej zauważalnym trendem jest produkcja na bazie składników naturalnych i pochodzenia roślinnego, które są postrzegane jako zdrowsze i bardziej innowacyjne. Trzecim są produkty łączące różne kategorie, na przykład sok plus woda czy też napój plus herbata. Na horyzoncie pojawiają się też napoje z ekstraktami roślinnymi. 

Znaczna część naszej konsumpcji jest zbudowana na ludzkiej mobilności, dlatego część sokowo-napojowa, a także wszystkie kategorie związane z mobilnością, czyli najczęściej produkty w małych opakowaniach, ucierpiały najbardziej. Konsumenci przyzwyczaili się do spędzania czasu w domach. Kupowali wtedy głównie napoje w dużych opakowaniach. Takie nawyki pozostały i obserwujemy je również dziś, mimo że zdążyliśmy się oswoić z myślą o koronawirusie i mimo – przynajmniej częściowego – powrotu optymizmu konsumentów. Dobrze przyjmowane były koncepty niosące ze sobą pewną funkcję prozdrowotną i odpornościową.

Jednym z wyzwań jest również dynamiczny wzrost kosztów produkcji i dystrybucji. Rosną ceny  surowców i opakowań, koszty pracy, na rynku energetyczno-paliwowym  jest wyjątkowo niespokojnie. Sytuacja ta przekłada się na podwyżki cen produktów w branży napojowej, a to z kolei może zwiastować ograniczenie spożycia

Przed nami też duże wyzwania związane z implementacją unijnych dyrektyw środowiskowych m.in. wymóg, że od 2025 r. wszystkie butelki plastikowe muszą być wykonane w minimum 25% z materiału pochodzącego z recyklingu, a od 2030 r. w 30%.  Producenci nie będą w stanie tego spełnić, jeśli nie powstanie w Polsce skuteczny system depozytowy. Projekt ustawy ujrzeliśmy dopiero w tym tygodniu. 

Magdalena Rohde-Krempa

Dyrektor Generalna Bussines Unit Beverages i Członek Zarządu Grupy Maspex

 

Zmiana zachowań konsumenckich w trakcie pandemii 

Podczas pandemii klienci stawiali przede wszystkim na zaufane marki i konsumpcję głównie w domu. Większą uwagę zwracali na bezpieczeństwo produktów – to, w jaki sposób są one pakowane i jakie zastosowano procesy utrwalające, co notabene stoi w sprzeczności do świeżości produktu. Przyspieszył również trend ekologiczny. Konsumenci stawiają na produkty zdrowe (np. soki 100%, z wartością dodaną i z skondensowaną dawką składników wzmacniających organizm) oraz bezpieczne – do indywidualnej konsumpcji na raz. Wzrosło zainteresowanie daniami gotowymi. Wszystko to, to nawyki wykształcone w pandemii i myślę, że zostaną z nami na dłużej. Jak producent musimy być elastyczni, musimy dostosowywać się do potrzeb konsumentów i za nimi nadążyć, czasem je wyprzedzać i wręcz kreować trendy. Jesteśmy firmą, która stara się być blisko konsumenta. 

Trudno ocenić, czy pewne zmiany (np. w modelu dystrybucji, zwyczajach zakupowych klientów), które pojawiły się podczas pandemii zostaną z nami na stałe, bo nie wróciliśmy jeszcze w pełni do normalnego funkcjonowania. Nie wiemy czy pandemia wejdzie w najbliższym czasie w etap wygaszania czy nie, ale praca zdalna, zakupy online, wirtualne spotkania służbowe, a także inne aktywności odbywające się za pośrednictwem sieci to już codzienność. Pandemia tylko przyśpieszyła coś, co wydawało się być kwestią czasu – a mianowicie wdrażanie narzędzi wspomagających działania zdalne. Pokazała też jak ważna jest automatyzacja i robotyzacja, sprawne zarządzanie procesami, nie tylko w zakładach produkcyjnych, ale w każdej sferze gospodarki. 

Technologia wspierająca procesy wewnętrzne w firmie

Rynek innowacji podąża za trendami globalnymi. Innowacje w polskim sektorze FMCG skupiają się na nie tylko na tworzeniu i udoskonalaniu produktów, ale także na nowych technologiach przetwórstwa i produkcji, lepszych procesach wodo- i energooszczędnych, nowych sposobach docierania do klienta i ekspozycji towarów. Ważnym obszarem pozostają również innowacje związane z opakowaniami, które współgrają z aktualnymi ekotrendami. Producenci coraz częściej stosują opakowania biodegradowalne, większą uwagę przywiązują do kwestii recyklingu. Najważniejsze trendy to jednak automatyzacja i  digitalizacja we wszystkich obszarach, mające realne przełożenie in plus na koszty i procesy zachodzące w firmie. 

Wpływ ESG na branżę

Trendy związane z szeroko rozumianym zrównoważonym rozwojem, czyli inwestycjami proekologicznymi, innowacjami technologicznymi i produktowymi, akcjami społecznymi, rozwojem środowiska pracy czy współpracą z otoczeniem lokalnym i biznesowym, przestały być czymś, co wypada mieć i stały się czymś, co trzeba mieć, żeby móc prowadzić biznes w sposób odpowiedzialny. Takie podejście jest zapisane w naszej misji i wizji, którą konsekwentnie realizujemy. Działania w obszarze ESG to już nie element strategii marketingowej, ale rzeczywistość handlowa. Coraz częściej kwestie zrównoważonego rozwoju pojawiają się w negocjacjach między naszymi partnerami, podczas których poruszane są miedzy innymi aspekty związane audytami środowiskowymi, śladem węglowym czy tematami związanymi z proekologiczną gospodarką. 

Lojalność konsumencka

Pandemia odsłoniła przywiązanie klientów do marek i to najbardziej adekwatny przykład lojalności. Najczęściej wybierali bowiem te, które doskonale znają i którym ufają, co okazało się dla nich istotne w obliczu niepewności wywołanej przez pandemię. Sytuacje kryzysowe weryfikują zarówno relacje, jak i postawy, tak też pandemia pokazała rzeczywistą siłę marek, którym konsumenci postawili jeszcze większe wymagania. W kategorii napojów marki takie jak Tymbark czy Kubuś stały się tymi, które były najczęściej wybierane – mimo że klienci mieli do wyboru taki sam produktowy repertuar jak wcześniej.

 

PwC Retail Platform

 
 
We unite expertise and tech so you can outthink, outpace and outperform
See how
Obserwuj nas