Stawiamy człowieka i jego potrzeby w centrum uwagi

Idea stawiająca człowieka i jego potrzeby w centrum uwagi od ponad 20 lat przyświeca budowaniu strategii Żabki oraz znajduje odzwierciedlenie w misji, wizji i wartościach naszej organizacji.

Anna Grabowska, Wiceprezeska Zarządu Żabka Polska ds. Strategii Konsumenckich/EVP

Idea stawiająca człowieka i jego potrzeby w centrum uwagi od ponad 20 lat przyświeca budowaniu strategii Żabki oraz znajduje odzwierciedlenie w misji, wizji i wartościach naszej organizacji. Dlatego w Żabce z dumą patrzymy nie tylko na wyniki finansowe i ekspansję naszej sieci. Żabka to przede wszystkim ludzie, którzy ją tworzą: nasi pracownicy, współpracownicy i franczyzobiorcy. Realizację strategicznych priorytetów łączymy z braniem odpowiedzialności za to co ważne dla nas i naszych kluczowych interesariuszy. Zgodnie z naszymi filarami strategii koncentrujemy uwagę na zrównoważonym stylu życia, wywieraniu pozytywnego wpływu na otoczenie, odpowiedzialności za naszą organizację i w końcu na tym wszystkim, co związane jest z miejscem, w którym my i przyszłe pokolenia będą mieszkać – zieloną planetą. Obsługując codziennie ok. 2,5 mln klientów, współpracując z blisko 6 tys. franczyzobiorcami oraz kilkoma tysiącami pracowników, mamy moc sprawczą, ale i obowiązek, by codziennymi decyzjami zmieniać świat na lepszy – tworzyć wartość poprzez upraszczanie życia ludziom. 

pwc retal platform

Anna Grabowska
Wiceprezeska Zarządu Żabka Polska ds. Strategii Konsumenckich/EVP

W ubiegłym roku, gdy firmy stanęły w obliczu niespodziewanego kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa Sars-Cov-2 Żabka błyskawicznie zareagowała na nowe okoliczności. Przez ponad rok epidemii w Polsce zrobiliśmy wiele, by swoim kluczowym interesariuszom – klientom, franczyzobiorcom, pracownikom – ułatwić codzienne funkcjonowanie i dać poczucie bezpieczeństwa. Pandemia okazała się ważnym sprawdzianem dla modelu, w którym działa Żabka Polska - franczyzy. Trudne czasy sprawiły, że na znaczeniu zyskało posiadanie doświadczonego i sprawdzonego partnera w biznesie oraz działanie w branży o stabilnej pozycji. Wsparcie firmy, która elastycznie reaguje na zmieniające się potrzeby rynku oraz dysponuje odpowiednimi zasobami i know–how, by podjąć konieczne kroki usprawniające sposób działania, stało się ważne jak nigdy wcześniej. Jesteśmy świadomi, że dbając o rozwój przedsiębiorczości i sukces naszych franczyzobiorców, kreujemy nowe miejsca pracy i wpływamy na rozwój lokalnych społeczności oraz szerzej – polskiej gospodarki. A szybkie działania podjęte przez Żabkę sprawiły, że franczyzobiorcy mogli stabilnie prowadzić swoje sklepy. Od wiosennego w 2020 r. lockdownu mogli oni liczyć na oferowane przez nas wsparcie finansowe, z których środki przeznaczali na redukcję negatywnych dla ich biznesu skutków wprowadzanych ograniczeń. Od początku pandemii dostarczaliśmy im również środki ochrony indywidualnej, by zarówno prowadzący sklepy, jak i klienci, czuli się w nich bezpiecznie. Jesteśmy odpowiedzialnym sąsiadem.

W czasie pandemii koronawirusa nie mieliśmy też wątpliwości, że warunkiem niezbędnym do skutecznego zmierzenia się z nadzwyczajną sytuacją jest wspólne działanie w trosce o bezpieczeństwo i zdrowie nas wszystkich. Dlatego Żabka, od ponad roku, aktywnie angażuje się w pomoc na rzecz walki ze skutkami pandemii. Na ten cel przeznaczyliśmy już ponad 11 mln zł, z których zakupiono m.in. nowoczesny kontenerowy tomograf komputerowy dla szpitala w Gorzowie Wielkopolskim, 100 najwyższej klasy wielofunkcyjnych, mobilnych ultrasonografów, respirator oraz testy w kierunku SARS-CoV-2. W początkowym etapie realizowaliśmy duże projekty pomocowe, mające na celu wsparcie państwowej służby zdrowia, w drugim etapie – skupiliśmy się na działaniach lokalnych. W sumie pomoc trafiła do ponad 200 instytucji. Pandemia trwa, więc i my nieprzerwanie wspieramy szpitale i instytucje będące na pierwszej linii walki z koronawirusem.

Żabka podejmuje też działania w trosce o środowisko naturalne i wspiera konsumentów w dokonywaniu bardziej odpowiedzialnych i zrównoważonych wyborów. W tym celu np. wycofaliśmy torby plastikowe ze sklepów, w pełni zastępując je torbami papierowymi. Także jako pierwsza sieć handlowa wprowadziliśmy w markach własnych (Foodini, Wycisk, S! i OD NOWA) butelki pochodzące w 100% z recyklingu, a na opakowaniach marek własnych umieściliśmy oznaczenia informujące, jak właściwie je segregować po zużyciu. Wspólnie z franczyzobiorcami zbieramy surowce wtórne (w ub.r. zebraliśmy 12 tys. ton surowców, tj. o 50% więcej niż w latach poprzednich), w wybranych sklepach testujemy działanie gospodarki o obiegu zamkniętym dla marki własnej wody OD NOWA, a pod koniec ub.r. połączyliśmy siły z Żywiec Zdrój i wspólnie wdrażamy EKOmaty, czyli automaty umożliwiające selektywną zbiórkę opakowań po napojach z plastiku i metalu. 

Dodatkowo, w zeszłym roku stworzyliśmy w Warszawie unikalny sklep - laboratorium prośrodowiskowych rozwiązań Żabki, w którym testowane są innowacyjne na skalę światową rozwiązania, jak np. kropka kwantowa i podłoga kinetyczna (jest ich w sumie 20, we współpracy z 17 partnerami). Placówka jest zasilana energią, która pochodzi w 100% z odnawialnych źródeł, przede wszystkim z energii słonecznej wygenerowanej z 40 paneli fotowoltaicznych oraz z farmy wiatrowej Wierzcholas. Sklep w ciągu miesiąca redukuje emisję CO₂ o tyle, ile pochłania 300 drzew w tym samym czasie. Działanie to pokazuje, że strategicznym wyborem jest dla nas testowanie rozwiązań dla minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Ekologiczne efekty osiągnięte od otwarcia sklepu można śledzić na stronie Zielona z natury. 

Obserwuj nas