Delegowanie pracowników

Delegowanie do Polski

Od 18 czerwca 2016 r. obowiązują zmienione przepisy o delegowaniu pracowników do Polski.

Nowe przepisy są wynikiem implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2014/67/UE z dnia 15 maja 2014 r. Przepisy te nakładają szereg obowiązków na pracodawców zagranicznych delegujących pracowników, zarówno z obszaru Europejskiego Obszaru Gospodarczego, jak i spoza niego. Niezależnie od obowiązków nakładanych na pracodawców zagranicznych, w odniesieniu do niektórych kategorii prac (prace budowlane i przy utrzymaniu budynków) nowe przepisy tworzą również mechanizm solidarnej odpowiedzialności pracodawcy przyjmującego pracowników za część zobowiązań finansowych pracodawcy delegującego wobec delegowanych pracowników. Zasady stosowania nowych przepisów w dalszym ciągu tworzą praktyczne wątpliwości przy jednoczesnym istotnym wzmocnieniu instrumentów kontroli i karania leżących w dyspozycji Państwowej Inspekcji Pracy.

infografika, internet, pwc polska

Delegowanie z Polski

Co istotne z punktu widzenia polskich przedsiębiorców, analogiczne regulacje, w bardzo zróżnicowanym kształcie, wprowadzane są przez pozostałe kraje Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

W efekcie temat delegowania pracowników staje się praktyczną kwestią dla polskich pracodawców eksportujących na teren EOG towary i usługi, które wymagają wykonania zagranicą prac przez polskich pracowników. Rodzi to szereg praktycznych pytań dotyczących zarówno zakresu obowiązków administracyjnych ciążących na polskich pracodawcach wobec lokalnych organów, jak również sposobu wywiązania się z obowiązków wobec pracowników. Udzielenie odpowiedzi na te pytania wymaga analizy z punktu widzenia prawa polskiego, jak i prawa kraju, w którym prace są wykonywane. Temat ten ma praktyczne doniosłe znaczenie, gdyż w niektórych jurysdykcjach potencjalne kary za naruszenie przepisów w zakresie delegowania są istotnie surowsze niż w Polsce, a także z uwagi

na ryzyko reputacyjne, na które mogą być narażeni polscy przedsiębiorcy konkurujący z przedsiębiorcami lokalnymi.

Ryzyko kolejnych zmian regulacji

Jednocześnie, kwestie delegowania pracowników są przedmiotem dalszych dyskusji w ramach Unii Europejskiej i sprzecznych oczekiwań krajów członkowskich, co do kształtu regulacji, co wymaga monitorowania dalszych zmian regulacyjnych.

Komisja Europejska pod wpływem bogatszych krajów wspólnoty pracuje nad rozwiązaniami mającymi zrównać sytuację pracowników delegowanych z pracownikami lokalnymi (obecnie gwarantowana jest tylko stawka minimalna obowiązująca w kraju, do którego są delegowani). Rozwiązanie to, o ile zostanie wprowadzone, może wpłynąć na istotne powiększenie kosztów pracy pracowników delegowanych z Polski.

Skontaktuj się z nami

Cezary Żelaźnicki

Cezary Żelaźnicki

Partner, Radca Prawny, PwC Polska

Błażej Podstawski

Błażej Podstawski

Counsel, Adwokat, PwC Polska

Tel.: +48 519 504 257

Obserwuj nas