Rynek pracy coraz przyjaźniejszy dla kobiet. Awans Polski w rankingu PwC Women in Work Index

Polska awansowała o 3 pozycje i znalazła się na 9. miejscu w przygotowywanym przez PwC rankingu "Women in Work Index", analizującym sytuację kobiet na rynku pracy w 33 krajach OECD. Skok w zestawieniu jest efektem spadku bezrobocia wśród kobiet i zwiększenia stopy zatrudnienia w pełnym wymiarze godzin. Najnowsza edycja "Women in Work Index" obejmuje dane za 2015 r.

Polska zanotowała największy wzrost spośród wszystkich krajów OECD uwzględnionych w raporcie PwC "Women in Work Index", awansując z 12. na 9. pozycję. Tradycyjnie na pierwszych miejscach zestawienia znalazły się kraje nordyckie: Islandia, Szwecja i Norwegia. Stawkę zamykają Meksyk, Korea Płd. i Grecja. Z regionu Europy Środkowo-Wschodniej, oprócz Polski, w pierwszej 10-tce znalazła się jeszcze Słowenia (5. lokata).

Awans Polski jest przede wszystkim związany z dużym spadkiem bezrobocia wśród kobiet (z 18% do 8% w 2015 r.), a także jednej z najmniejszych różnic w wynagrodzeniu kobiet i mężczyzn. Wskaźnik tzw. pay gap w naszym kraju wynosi obecnie 7%. Mniejszym mogą pochwalić się jedynie Nowa Zelandia i Słowenia. Jak wynika z analizy PwC, jeśli obecny pozytywny trend utrzyma się na tym samym poziomie, to różnicę w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn w Polsce uda się zniwelować do 2021 r. – najszybciej spośród wszystkich badanych krajów.

Rosnąca pozycja Polski w rankingu PwC Women in Work Index to kolejny przykład tego, jak wiele udało nam się osiągnąć w ciągu ostatnich lat dynamicznego rozwoju gospodarczego. Osobiście cieszy mnie fakt, że polscy przedsiębiorcy stawiają na kobiety, doceniając ich potencjał i kompetencje. Wyzwaniem ciągle pozostaje jednak zwiększenie liczby kobiet na stanowiskach kierowniczych” – mówi Anna Sieńko, partner w PwC.

Ranking PwC "Women in Work Index" powstaje na podstawie analizy szeregu wskaźników, takich jak: stopa bezrobocia, dostęp kobiet do rynku pracy, rodzaj zatrudnienie (pełny lub niepełny wymiar godzin), a także bezpieczeństwo pracy i różnice w wynagradzaniu kobiet i mężczyzn.


Loża Kobiet Biznesu PwC

Loża Kobiet Biznesu to inicjatywa PwC powołana do życia w 2013 roku. Jej celem jest zwiększenie udziału kobiet na stanowiskach kierowniczych poprzez aktywne wspieranie przedsiębiorczości kobiet oraz promowanie współpracy i partnerstwa w biznesie.

PwC regularnie opracowuje badania i raporty, w których analizie poddawane są przedsiębiorczość kobiet, ich stosunek do świata pracy i własnej kariery zawodowe, motywacje do rozwoju i wyzwania, przed jakimi stoją. Wnioski z naszych raportów prezentowane są i dyskutowane podczas regularnych spotkań liderek biznesu. Do tej pory odbyło się już ponad 40 takich wydarzeń w różnych regionach Polski.

Więcej informacji na stronie www.pwc.pl/pl/kobiety.html