Skala wyzwań, przed jaką stoi sektor finansowy, jest dobrze znana i z pewnością potęguje niepewność. Jak w takim razie zarządzający powinni podejmować skuteczne decyzje?
Pomoc może przyjść ze strony nowych technologii, a konkretnie data analytics, wsparte przez tradycyjny „gut feeling". Menedżerske doświadczenie i intuicja zawsze pozostaną bezcenne, chodzi jednak o to, aby zamiast powiedzenia „podjąłem decyzję, bo tak mi podpowiada intuicja” powiedzieć „podjąłem decyzję w oparciu o dane, które wspierają moje doświadczenie i intuicję”.
Kluczowe decyzje wymagają zejścia na duży poziom szczegółowości, bo rynek i strategie klientów są bardzo różnorodne. Dla przykładu: jeżeli podejmujemy decyzję o rozwoju sieci, to musimy zejść na poziom konkretnego oddziału, jego umiejscowienia nie tylko w danym mieście, dzielnicy czy nawet ulicy, ale też w odpowiednim otoczeniu, z odpowiednim formatem, miksem produktowo-usługowym, godzinami pracy – wszystko dopasowane dokładnie do tego miejsca. Analiza danych przynosi nie tylko ogromne oszczędności ale pozwala także trwalej budować relacje z klientami, co jest nie tylko możliwe, ale już w Polsce realizowane. Banki zbierają terabajty danych, są swoistymi FinTech-ami.
Data analytics na poziomie wdrażania strategii to głównie połączenie trzech umiejętności: zbierania danych z różnych źródeł, układania w użyteczne i ustrukturyzowane modele danych oraz modelowania i interpretacji biznesowej wyników. Najważniejsza i zarazem najtrudniejsza jest interpretacja biznesowa. Z jednej strony wymaga ścisłej współpracy pomiędzy zespołami biznesowymi i data analitycs, a z drugiej - wspomnianego wcześniej doświadczenia menedżerskiego.
Wyniki mówią jednak same za siebie, również w Polsce. Warto!
© 2015 - 2025 PwC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nazwa PwC odnosi się do firm wchodzących w skład sieci PwC, z których każda stanowi odrębny podmiot prawny. Więcej informacji na stronie www.pwc.com/structure.