Spółka musi zapewnić, że dane źródłowe do informacji przedstawionych w Oświadczeniu w odniesieniu do danych niefinansowych są rzetelnie zbierane, opracowane i zaprezentowane.
Na pierwszy rzut oka wydaje się, że jest to naturalne dla każdego procesu sprawozdawczego.
Natomiast praktyka pokazuje, że systemy i mechanizmy zbierania danych niefinansowych w większości spółek znacząco odbiegają od jakości systemów i mechanizmów raportowania danych finansowych.
Sytuacji nie ułatwia to, że elementem decyzji na temat wyboru tematów do raportowania w zakresie poszczególnych aspektów niefinansowych, jest ocena ich istotności. Bez prawidłowej oceny istotności danego obszaru, w spółce tworzy się chaos odnośnie zakresu Oświadczenia.
Często są to osoby, które nie uczestniczyły wcześniej w podobnym procesie i nie są świadome jego wyzwań i wymagań. Dla przykładu, częstym wyzwaniem jest przechowywanie danych źródłowych wykorzystanych do opracowania informacji zamieszczonych w Oświadczeniu.
W momencie, gdy chcemy poddać raportowane dane niezależnej usłudze atestacyjnej musimy przede wszystkim rzetelnie określić strukturę osób odpowiedzialnych za dane zawarte w Oświadczeniu oraz źródła tych danych, w tym sposób ich opracowania – manualnie czy automatycznie, oraz częstotliwość ich rejestrowania.
Ustrukturyzowane podejście do usługi atestacyjnej zapewni jednostce komfort, że raportowane dane są kompletne i zgodne ze stanem rzeczywistym, a dodatkowy przegląd i aprobata osób zarządzających poszczególnymi obszarami minimalizuje ryzyko błędu. To z kolei przekłada się na efektywność procesu weryfikacji prowadzonego przez audytora zewnętrznego.