Po blisko 3 latach, 21 maja 2024 r. Rada Europejska zatwierdziła AI Act - rozporządzenie, które reguluje kwestie związane ze sztuczną inteligencją. W sierpniu 2024 r., tj. zaledwie 20 dni od dnia publikacji w Dzienniku Urzędowym UE akt wejdzie w życie i uregulowanie kwestii AI w Unii Europejskiej stanie się (długo wyczekiwaną) rzeczywistością.
Unijne rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji (AI Act) jest jednym z pierwszych na świecie, które w tak zaawansowany i kompleksowy sposób reguluje kwestie związane z korzystaniem i wprowadzaniem do obrotu sztucznej inteligencji. Nowe przepisy powinny zainteresować zarówno firmy technologiczne, jak i podmioty, które rozpowszechniają i wykorzystują AI na co dzień. Rozporządzenie ma zapewnić rozwój i promocję bezpiecznej sztucznej inteligencji oraz zminimalizować ryzyko wystąpienia nadużyć przy korzystaniu i rozwijaniu tej technologii.
W uproszczeniu AI Act dotyczy w szczególności dostawców, importerów, dystrybutorów oraz użytkowników sztucznej inteligencji. Co istotne, przepisy obejmują również dostawców i użytkowników AI, którzy znajdują się poza UE, jeżeli wyniki działania sztucznej inteligencji są wykorzystywane w Unii.
System AI został zdefiniowany jako “system maszynowy, który został zaprojektowany do działania z różnym poziomem autonomii po jego wdrożeniu oraz który może wykazywać zdolność adaptacji po jego wdrożeniu, a także który – na potrzeby wyraźnych lub dorozumianych celów – wnioskuje, jak generować na podstawie otrzymanych danych wejściowych wyniki, takie jak predykcje, treści, zalecenia lub decyzje, które mogą wpływać na środowisko fizyczne lub wirtualne”.
Definicja posiada wiele nieostrych zwrotów, co w praktyce może powodować trudności w określeniu, czy dany system należy uznać za sztuczną inteligencję, czy też nie. W konsekwencji zakres stosowania przepisów może być znacznie szerszy niż to wygląda na pierwszy rzut oka. Pomocy w próbie lepszego zrozumienia definicji będzie trzeba szukać w decyzjach krajowych i unijnych organów, które będą dokonywać jej interpretacji na potrzeby prowadzonych postępowań.
AI Act wprowadza klasyfikację systemów sztucznej inteligencji z podziałem na kategorie w oparciu o poziom ryzyka, który wynika ze stosowania sztucznej inteligencji. Przypisanie konkretnej AI do odpowiedniej grupy jest kluczowe. W zależności od klasyfikacji, przedsiębiorcy będą musieli spełnić odpowiednie obowiązki, aby móc wprowadzać, rozpowszechniać lub korzystać z systemu. Im wyższy poziom ryzyka, tym więcej przewidziano obowiązków związanych z wprowadzeniem i stosowaniem AI.
W przypadku najbardziej ryzykownych systemów, będziemy mieć do czynienia nawet z zakazem ich stosowania.
Poniżej prezentujemy kategorie wraz z przykładowymi systemami sztucznej inteligencji:
kategoria niskiego (ograniczonego) ryzyka:
chatboty;
systemy manipulujące treściami audio / video (systemy “deepfake”);
kategoria wysokiego ryzyka:
systemy używane przy rekrutacji;
systemy nadzoru pracowników;
systemy wykorzystywane w celu oceny zdolności kredytowej;
kategoria niedopuszczalnego ryzyka (zakazane AI):
systemy, które stosują techniki podprogowe (manipulacje) w celu modyfikacji lub zniekształcenia zachowania człowieka, np. w reklamie lub sprzedaży;
systemy, które wykorzystują ludzkie słabości w celu zniekształcenia ich zachowania (np. wiek);
systemy, które dokonują oceny działań ludzi (tzw. scoring).
Powyższa przykładowa lista stanowi jedynie ogólny pogląd klasyfikacji systemów AI. Ze względu na szeroką definicję sztucznej inteligencji, każdorazowo przedsiębiorcy będą musieli zdecydować, czy i do jakiej kategorii należy zakwalifikować stosowane przez nich algorytmy.
W przypadku niskiego (ograniczonego) ryzyka, dostawcy będą musieli między innymi zapewnić odpowiedni poziom transparentności – osoby fizyczne korzystające z tych AI będą musiały być poinformowane, że system z którego korzystają jest sztuczną inteligencją.
W przypadku kategorii wysokiego ryzyka, aby móc korzystać z AI będzie trzeba spełnić szereg wymogów, w tym przeprowadzić analizę i ocenę przewidywanych zagrożeń, czy też wdrożyć system zarządzania ryzykiem związanym z AI. Z kolei w zakresie kategorii niedopuszczalnego ryzyka przewidziano wyjątki, które umożliwią korzystanie ze sztucznej inteligencji. Kwestie te dotyczą egzekwowania prawa przez organy władzy państwowej.
AI Act przewiduje szereg sankcji za naruszenie rozporządzenia.
W przypadku naruszenia zakazanych praktyk grozi kara:
do 35 000 000 EUR lub
do 7% całkowitego rocznego obrotu światowego - jeśli naruszenia dopuścił się przedsiębiorca.
W przypadku naruszenia pozostałych przepisów grozi kara:
do 15 000 000 EUR lub
do 3% całkowitego rocznego obrotu światowego - jeśli naruszenia dopuścił się przedsiębiorca.
Ponadto przewidziano kary za przekazywanie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji na wezwanie organu:
do 7 500 000 EUR lub
Każdorazowo, górny limit sankcji ustalany jest na podstawie wyższej z wymienionych kwot (liczbowo lub procentowo).
Ze względu na zakres nowych przepisów i obowiązki z nimi związane, AI Act będzie wprowadzany stopniowo. Rozporządzenie wejdzie w życie w sierpniu 2024 roku, tj. po upływie 20 dni od dnia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym UE. Co istotne, nie wszystkie przepisy zaczną od razu obowiązywać - przedsiębiorcy i państwa członkowskie UE będą musiały dostosować się do nowej regulacji w okresie przejściowym.
AI Act ma zacząć obowiązywać po upływie 24 miesięcy od daty jego wejścia w życie. Od tej ogólnej zasady są jednak pewne wyjątki. Po upływie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia zaczną obowiązywać przepisy ogólne oraz te dotyczące zakazanych praktyk. Po 12 miesiącach wejdzie w życie kolejna szeroka pula przepisów, w tym te dotyczące kar. Ostatnia grupa przepisów, która odnosi się do systemów AI wysokiego ryzyka – wymienionych w art. 6 ust. 1 oraz związanych z nimi obowiązków, wejdzie w życie dopiero po 36 miesiącach.
AI Act jako rozporządzenie będzie wiążące w całości i bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich UE, bez konieczności dodatkowego wprowadzania do krajowych systemów prawnych. Zarówno organy państw członkowskich, przedsiębiorcy, jak i osoby fizyczne będą zobowiązani do przestrzegania jego postanowień od momentu wejścia w życie.
Co to oznacza w praktyce dla przedsiębiorców? Czas na dostosowanie się do pierwszy obowiązków jest krótki, bo wynosi zaledwie 6 miesięcy. Przepisy są rozbudowane i wymagają wnikliwej analizy przed ich wprowadzeniem w organizacji. Dlatego już teraz zachęcamy do sprawdzenia czy i w jakim zakresie Twoja organizacja będzie musiała dostosować się do AI Act.
Oferujemy kompleksową pomoc prawną w zakresie zagadnień związanych ze sztuczną inteligencją.
Pomożemy między innymi w: