27/03/23
28 maja 2022 r. upłynął termin, do którego państwa członkowskie UE powinny wdrożyć Dyrektywę 2019/2161 tzw. „Dyrektywę Omnibus”.
Przepisy Dyrektywy Omnibus mają znaczący wpływ na zasady działalności przedsiębiorców oferujących towary i usługi konsumentom – w szczególności w środowisku cyfrowym.
W Polsce nastąpiło opóźnienie procesu wdrożenia Dyrektywy Omnibus. Znowelizowane przepisy implementujące tzw. dyrektywę Omnibus i zwiększające ochronę praw konsumentów weszły w życie 1 stycznia 2023 r.
Przedsiębiorca w każdym przypadku obniżenia ceny towaru lub usługi obok informacji o obniżonej cenie powinien uwidocznić informację o najniższej cenie tego towaru lub tej usługi w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki;
Jeżeli dany towar lub dana usługa są oferowane do sprzedaży krócej niż 30 dni, obok informacji o obniżonej cenie uwidacznia się informację o najniższej cenie tego towaru lub tej usługi, która obowiązywała do dnia wprowadzenia obniżki;
W przypadku towarów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności, obok informacji o obniżonej cenie uwidacznia się informację o cenie sprzed pierwszego zastosowania obniżki.
Zależnie od okoliczności, przedsiębiorcy będą zobowiązani:
przekazać ogólne informacje udostępniane w specjalnej części interfejsu internetowego o głównych parametrach decydujących o plasowaniu produktów;
poinformować konsumenta o swojej odpowiedzialności za zgodność świadczenia z umową;
poinformować konsumentów o stosowanym mechanizmie dostosowywania cen na podstawie zautomatyzowanych decyzji;
poinformować czy osoba trzecia oferująca produkty na internetowej platformie handlowej jest przedsiębiorcą, a jeżeli nie jest, to o niestosowaniu przepisów dotyczących konsumentów, a także o podziale obowiązków między dostawcą internetowej platformy handlowej, a taką osobą trzecią;
przekazać informację o prawie do odstąpienia od umowy.
W przypadku publikowania opinii o produkcie lub usłudze przedsiębiorca powinien być w stanie wykazać czy i w jaki sposób zapewnia, że publikowane opinie pochodziły od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli;
Zamieszczenie nieprawdziwych informacji lub brak weryfikacji źródła opinii może stanowić czyn nieuczciwej konkurencji.