Alert prawny: Zaczęła obowiązywać Dyrektywa Omnibus

27/03/23

28 maja 2022 r. upłynął termin, do którego państwa członkowskie UE powinny wdrożyć Dyrektywę 2019/2161 tzw. „Dyrektywę Omnibus”. 

Przepisy Dyrektywy Omnibus mają znaczący wpływ na zasady działalności przedsiębiorców oferujących towary i usługi konsumentom –  w szczególności w środowisku cyfrowym.

W Polsce nastąpiło opóźnienie procesu wdrożenia Dyrektywy Omnibus. Znowelizowane przepisy implementujące tzw. dyrektywę Omnibus i zwiększające ochronę praw konsumentów weszły w życie 1 stycznia 2023 r.  

Wybrane zmiany prawne mające wpływ na przedsiębiorców:

Informacja o najniższej cenie
  • Przedsiębiorca w każdym przypadku obniżenia ceny towaru lub usługi obok informacji o obniżonej cenie powinien uwidocznić informację o najniższej cenie tego towaru lub tej usługi w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki;

  • Jeżeli dany towar lub dana usługa są oferowane do sprzedaży krócej niż 30 dni, obok informacji o obniżonej cenie uwidacznia się informację o najniższej cenie tego towaru lub tej usługi, która obowiązywała do dnia wprowadzenia obniżki;

  • W przypadku towarów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności, obok informacji o obniżonej cenie uwidacznia się informację o cenie sprzed pierwszego zastosowania obniżki.

Nowe obowiązki informacyjne względem konsumentów:

Zależnie od okoliczności, przedsiębiorcy będą zobowiązani:

  • przekazać ogólne informacje udostępniane w specjalnej części interfejsu internetowego o głównych parametrach decydujących o plasowaniu produktów;

  • poinformować konsumenta o swojej odpowiedzialności za zgodność świadczenia z umową;

  • poinformować konsumentów o stosowanym mechanizmie dostosowywania cen na podstawie zautomatyzowanych decyzji;

  • poinformować czy osoba trzecia oferująca produkty na internetowej platformie handlowej jest przedsiębiorcą, a jeżeli nie jest, to o niestosowaniu przepisów dotyczących konsumentów, a także o podziale obowiązków między dostawcą internetowej platformy handlowej, a taką osobą trzecią;

  • przekazać informację o prawie do odstąpienia od umowy.

Publikowanie opinii konsumentów
  • W przypadku publikowania opinii o produkcie lub usłudze  przedsiębiorca powinien być w stanie wykazać czy i w jaki sposób zapewnia, że publikowane opinie pochodziły od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli;

  • Zamieszczenie nieprawdziwych informacji lub brak weryfikacji źródła opinii może stanowić czyn nieuczciwej konkurencji.

Zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu do odstąpienia od umowy
  • Co do zasady – w przypadku zawarcia umowy podczas wycieczki, nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta, albo podczas pokazu, przedsiębiorca nie będzie mógł przyjąć płatności przed upływem terminu do odstąpienia od umowy;
  • Naruszenie tego zakazu stanowi wykroczenie podlegające karze grzywny.

Skontaktuj się z nami

Paulina Komorowska-Mrozik

Paulina Komorowska-Mrozik

Counsel, Radca Prawny, PwC Polska

Mateusz Fittkau

Mateusz Fittkau

Associate, PwC Polska

Tel.: +48 519 505 751

Obserwuj nas