Skip to content Skip to footer

Loading Results

MarTech, czyli technologie marketingowe w walce o cyfrowego klienta

19/08/20

Jak właściwie zastosować narzędzia MarTech?

CRM, DMP, CDP, WAT… - marketing oraz powiązane z nim technologie informatyczne stały się karuzelą trzyliterowych akronimów. Co jakiś czas pojawia się nowy Święty Graal czy też kolejny buzzword, a jego twórcy usilnie starają się przekonać firmy, że jest to rewolucyjne rozwiązanie, bez którego nie będziemy w stanie docierać do klientów oraz efektywnie się z nimi komunikować, i które rozwiąże wszystkie problemy.

Krajobraz rozwiązań technologii marketingowych sprawia wrażenie skomplikowanego i złożonego, a podjęcie istotnych decyzji na podstawie zapewnień producentów technologii może okazać się obarczone błędami, zwykle kosztownymi. Dlatego tak istotne jest zrozumienie tego, co chcemy osiągnąć, co mamy do dyspozycji oraz, na którym etapie, jakich narzędzi będziemy potrzebować.
 

Dlaczego marketing bez technologii nie może już istnieć?

Internet, nowe media oraz cyfrowe kanały komunikacji, sprzedaży oraz obsługi klienta sprawiły, że konsumenci przyzwyczaili się do personalizacji, omnikanałowości, reakcji firm zbliżonych do czasu rzeczywistego, płynnej oraz zautomatyzowanej obsługi.

Wraz ze zmianą oczekiwań klientów zmienić musiał się sposób działania marketerów. Z marketingu typu “Sztuka” nastąpiło przesunięcie do marketingu typu “Nauka”. Oczywiście ciągle trwa dyskusja na temat tego czym jest marketing. Jaka część to efekt intuicji wyrastającej z doświadczenia, a jaka twardej nauki, technologii oraz danych. Jedno jest pewne - świat jest zjadany przez software, który napędzają dane - jeśli świadomie zrezygnujemy z wykorzystania technologii, zostaniemy w tyle za konkurencją, a możliwość zapewnienia spersonalizowanych doświadczeń klientom będzie niemalże nieosiągalna.
 

MarTech*, czyli Marketing Technology - jak to zrozumieć?

Wsparciem dla firm w obszarze działań na na styku biznes - konsument jest klasa rozwiązań informatycznych - Marketing Technology (MarTech).

Przed podjęciem decyzji o wykorzystaniu rozwiązań IT w marketingu warto precyzyjnie rozpoznać potrzeby biznesowe, zidentyfikować już wdrożone i wykorzystywane rozwiązania oraz dokładnie poznać kategorie dostępnych na rynku technologii i oferowanych przez nie funkcjonalności. Według Scotta Brinkera, autora Chiefmartec.com aktualnie na świecie dostępnych jest ponad 8 tysięcy rozwiązań klasy MarTech. Istnieje więc uzasadnione ryzyko zagubienia się w gąszczu tych rozwiązań oraz wyboru rozwiązania, które może nie być niezbędne albo służy do innych celów niż te, które są dla organizacji istotne.

Dlatego rozpocznijmy od zdefiniowania kluczowych kategorii dostępnych narzędzi MarTech.

*MarTech

Klasa narzędzi informatycznych służących do automatyzacji różnego typu działań marketingowych w kanałach komunikacji z klientami.

Porównanie wybranych kategorii rozwiązań MarTech spośród wielu dostępnych na rynku. Każde z narzędzi ma inne zastosowanie i powinno zostać wybrane w zależności od potrzeby biznesowej.

pwc
Udostępnij
pwc
Udostępnij
pwc
Udostępnij
pwc
Udostępnij
pwc
Udostępnij
pwc
Udostępnij

Kluczowe pytanie: jakiej technologii MarTech potrzebuję?

Rozwój krajobrazu technologii marketingowych charakteryzują dwa trendy: z jednej strony jest to coraz większa specjalizacja, z drugiej łączenie wielu funkcji w jednym narzędziu.

W efekcie cały czas pojawiają się rozwiązania dedykowane do realizacji unikalnych i  punktowych potrzeb biznesu, ale i wielofunkcyjne modułowe “kombajny” zapewniające wsparcie organizacji w szeregu bardzo różnych biznesowych potrzeb.

Przygotowanie docelowej architektury rozwiązań wspierających marketing i zarządzanie relacjami z klientami jest złożonym zadaniem, zwłaszcza że nie ma rynku narzędzi, które potrafią uwzględnić wszystkie aspekty prowadzonych działań marketingowych. Każde z nich jest w czymś szczególnie wyspecjalizowane i dodatkowo może wspierać wyłącznie inne działania i narzędzia. 

Dlatego warto mieć świadomość, które technologie są kluczowe na każdym etapie typowego procesu marketingowego.

Rola narzędzi technologicznych w nowoczesnym procesie Data Driven Customer Dialog

Udostępnij

O czym trzeba pamiętać przed rozpoczęciem wdrożenia?

  • Strategia pozyskiwania danych o konsumentach

  • Identyfikacja źródeł danych w organizacji (1st party data) oraz poza nią (2nd & 3rd party data)

  • Wybór technologii, która w długiej perspektywie będzie głównym źródłem wiedzy o konsumentach (wraz z perspektywą własności danych i ich niezależności od konkretnego narzędzia)

  • Zapewnienie wykorzystania uczenia maszynowego (Machine Learning), nie tylko tego dostępnego w każdym z narzędzi osobno (modele typu black box), ale i możliwość rozwijania go poza gotowymi rozwiązaniami w oparciu o wszystkie posiadane dane

  • Sposób łączenia identyfikatorów klientów pochodzących z różnych systemów informatycznych (ID graph), tak aby zapewnić jednoznaczną identyfikację użytkowników dającą organizacji wyłączną kontrolę, a konsumentom pełną transparentność

  • Zapewnienie zgodności wybranych rozwiązań z regulacjami dotyczącymi ochrony prywatności użytkowników

  • Roadmapa wdrożenia, wraz z dojściem do stanu docelowego (zaplanowanie etapów, tak aby możliwie szybko zacząć realizować cele biznesowe)

  • Integracja rozwiązań klasy MarTech z innymi systemami IT w organizacji

Skontaktuj się z nami

Izabela Wisłocka

Izabela Wisłocka

Menedżer, Transformacja cyfrowa, PwC Polska

Tel.: +48 572 729 699

Michał Kreczmar

Michał Kreczmar

Dyrektor, Transformacja cyfrowa, PwC Polska

Tel.: +48 883 365 805

Obserwuj nas