03/04/20
Nasz świat składa się z opowieści, które każdego dnia ludzie opowiadają sobie dzięki czemu nadają życiu sens.
Bogactwo narracji tworzy kulturę, w której jesteśmy zanurzeni. Jej częścią są także marki, one również snują swoje historie – jeżeli robią to w sposób ciekawy, wiarygodny i poruszający, taki który dotyka ważnych dla nas tematów, mają szansę nawiązać z nami relacje. A jeżeli dodatkowo ich działania (w tym np. sam produkt i sposób jego powstawania), wspierają opowieść, to relacja ta może przerodzić się w więź, której rezultatem będzie lojalność.
Często mówiąc o lojalności mamy na myśli wierność klientów wobec marek, tymczasem jest to relacja dwustronna, ponieważ marka swoim klientom również jest winna lojalność – dotrzymanie składanych obietnic, działanie w zgodzie z deklarowaną misją, ale także dopasowanie do zmieniających się oczekiwań.
Obecnie, jako cywilizacja, mierzymy się z zupełnie nowym wyzwaniem – jesteśmy w momencie próby naszej wiedzy i solidarności, wiele pojęć zmienia swoje znaczenie. Doświadczenie pandemii COVID-19 odciśnie piętno na wielu aspektach naszego życia – jak będzie ono wyglądało „po” tego jeszcze nikt dokładnie nie wie, ale już dzisiaj możemy wskazać, które z dotychczasowych narracji kulturowych słabną w jego obliczu, a jakie zyskują na znaczeniu.
Marka i konsument są częścią tej samej kultury i chcąc budować porozumienie między nimi, warto przyglądać się zmieniającej się tu i teraz hierarchii wartości.
SŁABNIE | WZMACNIA SIĘ |
Chaos jest twórczy. Łamanie zasad generuje wartość | Porządek jest konieczny. Ograniczenia mogą chronić |
Człowiek jest wszechmocny – władza nad światem należy do niego | Człowiek jest kruchy - nie na wszystko ma wpływ |
Indywidualizm jest wiodącą wartością – liczą się osobiste plany i ambicje | Wspólnota jest wartością - wszyscy i wszystko od siebie zależy |
Najważniejsza jest przyszłość – tworzenie wizji przyszłości bez zajmowania się teraźniejszością | Liczy się tu i teraz - bez zrozumienia i „opanowania” teraz – nie ma „potem” |
Najważniejszy jest zysk (ciągły wzrost i gromadzenie) | Najważniejsze jest bezpieczeństwo (ograniczanie ryzyka i strat) |
Celem jest konkurencja - poszukiwanie liderów | Celem jest współpraca - poszukiwanie „braci i sióstr” |
Życie w nadmiarze (rzeczy, bodźców) – warto sięgać po coraz nowsze | Życie w umiarze („kwarantanna konsumpcji”) – warto sięgać po to co potrzebne |
Myślenie krótkoterminowe – natychmiastowość korzyści, wszystko on demand | Myślenie długoterminowe, asekuracyjne |
Brak czasu na relacje z innymi – inne rzeczy są ważne | Relacje z innymi są najważniejsze (tęsknota za ludźmi); ale tu również ostrożność w relacjach (strach – dystans społeczny) |
Technologia jako rozrywka, maksymalizacja wygody – synonim postępu |
Technologia jako konieczność, niezbędne narzędzie pracy i utrzymywania relacji (powszechny społeczny „digital awans”, „przyspieszenie” implikacji trendów |
Herosi pop kultury – celebryci (iluzja) | Herosi codzienności – służby medyczne, porządkowe, kierowcy, sprzedawcy itp |
Publikacja ma jedynie charakter informacyjny i nie stanowi porady prawnej w rozumieniu polskich przepisów. Nie powinni Państwo opierać swoich działań/decyzji na treści informacji zawartych w tej publikacji bez uprzedniego uzyskania profesjonalnej porady.
W odcinku 12 z serii Gość prof. Witolda Orłowskiego, profesor rozmawia z Martą Marczak na temat wyzwań związanych z komunikacją marki w trakcie pandemii COVID19
Playback of this video is not currently available