Narracja kulturowa z perspektywy marki w dobie koronawirusa

03/04/20

Relacja konsumenta z marką

Nasz świat składa się z opowieści, które każdego dnia ludzie opowiadają sobie dzięki czemu nadają życiu sens.

Bogactwo narracji tworzy kulturę, w której jesteśmy zanurzeni. Jej częścią są także marki, one również snują swoje historie – jeżeli robią to w sposób ciekawy, wiarygodny i poruszający, taki który dotyka ważnych dla nas tematów, mają szansę nawiązać z nami relacje. A jeżeli dodatkowo ich działania (w tym np. sam produkt i sposób jego powstawania), wspierają opowieść, to relacja ta może przerodzić się w więź, której rezultatem będzie lojalność.

 

Czy istnieje tylko lojalność klienta wobec marki czy jest też odwrotnie?

Często mówiąc o lojalności mamy na myśli wierność klientów wobec marek, tymczasem jest to relacja dwustronna, ponieważ marka swoim klientom również jest winna lojalność – dotrzymanie składanych obietnic, działanie w zgodzie z deklarowaną misją, ale także dopasowanie do zmieniających się oczekiwań. 

Znaczenie pandemii w kontekście narracji kulturowych

Obecnie, jako cywilizacja, mierzymy się z zupełnie nowym wyzwaniem – jesteśmy w momencie próby naszej wiedzy i solidarności, wiele pojęć zmienia swoje znaczenie. Doświadczenie pandemii COVID-19 odciśnie piętno na wielu aspektach naszego życia – jak będzie ono wyglądało „po” tego jeszcze nikt dokładnie nie wie, ale już dzisiaj możemy wskazać, które z dotychczasowych narracji kulturowych słabną w jego obliczu, a jakie zyskują na znaczeniu.

Dlaczego warto pomyśleć o narracji kulturowej z perspektywy zarządzania markami?

Marka i konsument są częścią tej samej kultury i chcąc budować porozumienie między nimi, warto przyglądać się zmieniającej się tu i teraz hierarchii wartości. 

SŁABNIE          WZMACNIA SIĘ
Chaos jest twórczy. Łamanie zasad generuje wartość Porządek jest konieczny. Ograniczenia mogą chronić
Człowiek jest wszechmocny – władza nad światem należy do niego Człowiek jest kruchy - nie na wszystko ma wpływ
Indywidualizm jest wiodącą wartością – liczą się osobiste plany i ambicje Wspólnota jest wartością - wszyscy i wszystko od siebie zależy
Najważniejsza jest przyszłość – tworzenie wizji przyszłości bez zajmowania się teraźniejszością Liczy się tu i teraz - bez zrozumienia i „opanowania” teraz – nie ma „potem”
Najważniejszy jest zysk (ciągły wzrost i gromadzenie) Najważniejsze jest bezpieczeństwo (ograniczanie ryzyka i strat)
Celem jest konkurencja - poszukiwanie liderów Celem jest współpraca - poszukiwanie „braci i sióstr”
Życie w nadmiarze (rzeczy, bodźców) – warto sięgać po coraz nowsze Życie w umiarze („kwarantanna konsumpcji”) – warto sięgać po to co potrzebne
Myślenie krótkoterminowe – natychmiastowość korzyści, wszystko on demand Myślenie długoterminowe, asekuracyjne
Brak czasu na relacje z innymi – inne rzeczy są ważne Relacje z innymi są najważniejsze (tęsknota za ludźmi); ale tu również
ostrożność w relacjach (strach – dystans społeczny)
Technologia jako rozrywka, maksymalizacja wygody
– synonim postępu
Technologia jako konieczność, niezbędne narzędzie pracy
i utrzymywania relacji (powszechny społeczny „digital awans”,
„przyspieszenie” implikacji trendów
Herosi pop kultury – celebryci (iluzja) Herosi codzienności – służby medyczne, porządkowe, kierowcy, sprzedawcy itp

Publikacja ma jedynie charakter informacyjny i nie stanowi porady prawnej w rozumieniu polskich przepisów. Nie powinni Państwo opierać swoich działań/decyzji na treści informacji zawartych w tej publikacji bez uprzedniego uzyskania profesjonalnej porady.

  

COVID-19: Wyzwania związane z komunikacją marki

W odcinku 12 z serii Gość prof. Witolda Orłowskiego, profesor rozmawia z Martą Marczak na temat wyzwań związanych z komunikacją marki w trakcie pandemii COVID19

Playback of this video is not currently available

Skontaktuj się z nami

Obserwuj nas