30/08/23
Kara opiewającą na ponad 5 mln zł nałożona została na spółkę zajmującą się produkcją farmaceutyków i suplementów diety za działania polegające na namawianiu influencerów do ukrywania komercyjnego charakteru ich postów w prowadzonych mediach społecznościowych oraz łączącej ich ze spółką współpracy komercyjnej. W ocenie organu, takie działanie wprowadza konsumentów w błąd i stanowi nieuczciwą praktykę rynkową. W omawianej sprawie spółka przekazywała influencerom zalecenia związane z oznaczeniem sponsorowanych treści, które w ocenie Prezesa UOKIK były niezgodne z prawem. Z decyzji Prezesa UOKiK dowiadujemy się, że ukarany podmiot kontynuował nielegalną praktykę mimo prowadzonego przez Urząd postępowania wyjaśniającego. Na trzech influencerów także nałożono kary pieniężne - od 5 tys. zł do ponad 23 tys. zł.
Opinie i polecenia prezentowane przez influencerów mają duży wpływ na przeciętnego konsumenta, co potwierdzają badania opublikowane przez Prezesa UOKiK - ponad połowa osób, które zapoznały się z niewłaściwie oznaczonymi treściami reklamowymi dokonała zakupu reklamowanego produktu lub usługi.
Prezes UOKiK blisko rok temu wydał rekomendacje dotyczące oznaczania treści reklamowych przez Influencerów w social media. Rekomendacje skierowane są nie tylko do influencerów, ale także do reklamodawców i agencji reklamowych. Podstawową zasadą jest transparentność - zgodnie z rekomendacjami Prezesa UOKIK obserwatorzy influencerów nie powinni mieć żadnych wątpliwości co do komercyjnego charakteru łączącej strony współpracy.
Organ podkreślił, że zarówno reklamujące się spółki jak i influencerzy mieli czas, aby dostosować prowadzoną działalność do przepisów prawa, a działania organu polegające na publikowaniu rekomendacji, wytycznych oraz kierowanie publicznych ostrzeżeń do branży miały to dodatkowo ułatwić.
Bazując na wydanych w zeszłym roku rekomendacjach Prezesa UOKIK oraz mając na uwadze podejmowane przez Prezesa UOKiK działania w zakresie kontroli relacji łączących influencerów oraz spółki reklamujące swoje produkty i usługi, obie strony powinny rozważyć następujące działania:
Counsel, Radca Prawny, PwC Polska