Prognozy dotyczące sztucznej inteligencji w biznesie w 2025 r.

Tempo innowacji, inwestycji i akceptacji biznesowej w zakresie AI jest bezprecedensowe. Nawet internet (wynaleziony w 1983 roku) nie rozwijał się tak szybko. Aby ułatwić nawigację w tej transformacji, przedstawiamy prognozy na temat rozwoju i implementacji AI w kluczowych dla organizacjach obszarach. Przewidywania te opierają się zarówno na rzeczywistych doświadczeniach z pracy z naszymi klientami, jak i na zmianach w naszej własnej firmie oraz na strategicznych sojuszach z wiodącymi firmami technologicznymi. Nasze prognozy wskazują, czego można się spodziewać w ciągu najbliższych 12 miesięcy, a także co może wydarzyć się później. Proponujemy też co należy zrobić już teraz, aby uzyskać przewagę konkurencyjną.

Kliknij, aby przejść do wybranego zagadnienia:


Strategia AI może dać przewagę, a jej brak może sprawić, że trudno będzie dogonić konkurencję

AI staje się coraz bardziej potężną i niezawodną technologią. Niektóre systemy sztucznej inteligencji potrafią już samodzielnie wyciągać wnioski i „rozumieć” skutki swoich decyzji. Dzięki temu są w stanie wykonywać złożone zadania, takie jak projektowanie nowych usług czy strategii rynkowych. Mogą również identyfikować i korygować własne błędy. 

W związku z tym nadszedł czas, aby włączyć AI do operacyjnej struktury firmy. Jeśli organizacja tego nie zrobi, konkurenci, którzy pójdą tą drogą, mogą uzyskać trwałą przewagę.

Przemyślana strategia powinna skupić się na tym, co może wyróżnić firmę — na wykorzystaniu AI w połączeniu z wiedzą instytucjonalną i danymi własnymi, wspieranymi przez chmurowe architektury napędzane AI.

To co nie będzie miało tak dużego znaczenia dla strategii AI to wybór modelu językowego (LLM). Dobrych opcji będzie wiele i wszyscy będą z nich korzystać. 

Co po 2025 roku: bardzo niewiele firm zdominuje rynek

Kilka dekad temu niektóre firmy, które stworzyły platformy, modele e-commerce i inne biznesy oparte na internecie, do dziś zajmują pozycję dominującą. Spodziewamy się podobnego scenariusza z AI. Firmy, które szybko zyskają przewagę — zarówno te, które od początku są oparte na sztucznej inteligencji, jak i te, które szybko się przekształcą — prawdopodobnie utrzymają swoją pozycję.

Co będzie kluczowe:

  • Przeprowadzenie formalnej oceny strategii: ustalenia priorytetów dla AI w skali całej firmy oraz kluczowych projektów.
  • Podejście do danych według zasady „mniej znaczy więcej”: modernizowanie danych tam, gdzie AI może szybko przynieść korzyści.
  • Stosowanie operacyjnych KPIs: mierzenie wskaźników biznesowych związanych z AI, takich jak nowe przychody czy przyspieszona realizacja projektów.

Liczba pracowników w organizacji może się podwoić — dzięki agentom AI

W tym roku organizacje mogą powitać nowych, cyfrowych członków zespołu: znanych jako agenci AI. Dzięki nim firmy mogą podwoić liczbę pracowników, zwiększając tym samym tempo wprowadzania produktów na rynek, poprawiając interakcje z klientami, projektowanie produktów i wiele więcej. Agenci AI potrafią autonomicznie wykonywać liczne zadania, takie, jak obsługa rutynowych zapytań klientów, tworzenie draftów kodu oprogramowania czy przekształcanie pomysłów projektowych dostarczonych przez ludzi w prototypy. Mimo to ludzie nadal będą odgrywać kluczową rolę, ponieważ przełomowa wartość wynika z podejścia, w którym technologia wspiera działania kierowane przez ludzi. Ludzie instruują i nadzorują agentów AI, którzy automatyzują prostsze zadania. Ponadto współpracują z agentami nad bardziej złożonymi wyzwaniami. A także koordynują zespoły agentów, przypisując zadania i doskonaląc oraz łącząc wyniki ich pracy.

Co po 2025 roku: Centra Agentów zastąpią Centra Doskonałości

W miarę jak firmy będą coraz bardziej biegłe w organizacji i nadzorowaniu agentów AI, mogą „outsource’ować” zadania, tworząc np. zespoły oparte na agentach AI w regionach o niższych kosztach. Własność intelektualna (IP) stworzona przy opracowywaniu agentów oraz miejsce, gdzie ta własność będzie przechowywana, mogą przynieść korzyści podatkowe. Budowanie „centrów agentów”, zamiast wynajmowania agentów od dostawców, może początkowo wiązać się z większymi kosztami, ale zapewni lepszy zwrot z inwestycji w ciągu kilku lat.

Co będzie kluczowe:

  • Zmiana podejścia mentalnego do nowych sposobów pracy, tak, aby traktować agentów AI jak niezależnych, kreatywnych współpracowników. W związku z tym, liderzy powinni odpowiednio budować przekaz kreujący zaufanie, że AI ma na celu zwiększenie wartości pracy ludzi, a nie ich zastąpienie.
  • Odpowiednie przygotowanie działów HR, które, aby zarządzać zespołami złożonym z ludzi i agentów AI, będą potrzebować nowych umiejętności i sposobów na pozyskiwanie, rozwijanie i ocenę talentów ludzkich. Gdy AI przejmie większość zadań na poziomie podstawowym, konieczne będą działania (np. współpraca z uniwersytetami), które przygotują nowych pracowników do bezpośredniego wchodzenia w bardziej zaawansowane role.
  • Przygotowanie optymalnego i odpowiedzialnego modelu do zarządzania cyfrowymi pracownikami. Organizacje będą musiały balansować koszty i zwrot z inwestycji, rozwijać metryki dla zespołów złożonych z ludzi i agentów oraz prowadzić rygorystyczny nadzór, aby zapobiec nieprzewidzianym, szkodliwym lub niezgodnym z przepisami działaniom. 

Zwrot z inwestycji w AI zależy od odpowiedzialnego podejścia do sztucznej inteligencji

Od 2025 roku ocena i weryfikacja praktyk oraz mechanizmów zarządzania ryzykiem związanym z AI staną się koniecznością. Nawet jeśli specyfika oceny i walidacji AI nie będą wymagane prawnie, interesariusze będą tego oczekiwać — podobnie jak wymagają pewności w odniesieniu do kluczowych informacji decyzyjnych (takich jak wyniki finansowe) czy praktyk związanych z cyberbezpieczeństwem lub prywatnością.

Co po 2025 roku: Podejście regulacyjne do AI umożliwi dalsze innowacje

Firmy korzystające z AI będą musiały dostosować się do wymogów wynikających z unijnego rozporządzenia w sprawie sztucznej inteligencji (AI Act), które w kompleksowy sposób opisuje wymagania związane z budowaniem i wprowadzaniem do obrotu AI na rynku unijnym. Nowe przepisy powinny zainteresować nie tylko firmy technologiczne budujące takie rozwiązania, ale także podmioty, które rozpowszechniają i wykorzystują AI na co dzień. Rozporządzenie poza ramami regulacyjnymi, zakłada środki wspierające innowacyjność. W całości, powinno być traktowane nie tylko jako kolejna regulacja, ale akcelerator do budowy, rozwoju i wykorzystywania sztucznej inteligencji w sposób bezpieczny, odpowiedzialny i transparentny dla użytkowników. Zatem, otoczenie regulacyjne w UE powinno pozostać jednym z najbardziej sprzyjających innowacjom w zakresie sztucznej inteligencji na świecie.

Co będzie kluczowe:

  • Przeprowadzenie kompleksowej oceny ryzyka. Wdrożenie ustandaryzowanego systemu klasyfikacji ryzyka (AI risk taxonomy), aby podejmować spójne i powtarzalne decyzje.
  • Wybranie sposobu na niezależną, ciągłą weryfikację systemów i wyników AI - czy to za pomocą specjalnie przeszkolonych wewnętrznych zespołów, czy doświadczonych zewnętrznych dostawców. Rozpoczęcie od obszarów o najwyższym ryzyku i największym wpływie finansowym.
  • Podejście branżowe. Chociaż zarządzanie AI i nadzór są potrzebne wszędzie, podejścia będą różnić się w zależności od sektora.

AI jako narzędzie i wsparcie dla zrównoważonego rozwoju

AI przyspieszy transformację energetyczną i pomoże firmom — zwłaszcza w sektorach o dużej emisji — osiągać cele zrównoważonego rozwoju. Jednocześnie sztuczna inteligencja wymaga tak dużej ilości energii, że nie jest możliwe, aby każde przedsiębiorstwo mogło wdrożyć AI na szeroką skalę. Dlatego optymalnie będzie traktować sztuczną inteligencję jako narzędzie do generowania wartości, a nie do masowego zastosowania. Organizacje powinny wdrażać AI w coraz większej liczbie obszarów, ale robić to strategicznie, decydując, gdzie i jak ją wdrażać, na przykład projektując interfejsy w sposób, który zachęca użytkowników do unikania marnowania czasu i zasobów AI.

Co po 2025 roku: Koszty znacząco spadną

Z czasem pojawią się nowe źródła mocy obliczeniowej i energii odnawialnej — znacznie obniżając koszty i umożliwiając zastosowanie AI w każdym aspekcie firmy i branży.

Co będzie kluczowe:

  • Strategiczne decyzje odnośnie miejsca wdrażania bardziej zaawansowanych rozwiązań AI.
  • AI może pomóc zebrać i przeanalizować dane raz, a następnie wielokrotnie je raportować, co obniży koszty zgodności i umożliwi lepszy pomiar — i redukcję — śladu węglowego oraz szerszego wpływu na zrównoważony rozwój. W ramach tego procesu organizacje powinny uwzględnić  bezpośredni i pośredni wpływ AI (poprzez dostawców AI) na bilans węglowy.
  • Efektywność napędzana przez AI może znacznie zmniejszyć zapotrzebowanie na energię, obniżając koszty i ograniczając wpływ na środowisko. Gdy czas realizacji procesów w firmie się skraca, spada również zużycie energii.

AI skróci cykl rozwoju produktów o połowę

Multimodalna AI — zdolna do przetwarzania i generowania różnych typów danych, od plików CAD po symulacje — rewolucjonizuje obecnie projektowanie i prototypowanie produktów, a także szersze procesy badawczo-rozwojowe. Na przykład narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji mogą proponować ulepszone konfiguracje podwozia samochodowego, symulować jego wydajność w różnych warunkach, a nawet sugerować projekty, które mogłyby zostać pominięte przez inżynierów. AI pozwala na iterację projektów w godzinach zamiast tygodni, testowanie rozwiązań wirtualnie przed budową prototypów oraz rozwiązywanie większej liczby problemów jeszcze przed rozpoczęciem produkcji. 

Na podstawie doświadczeń PwC z pracy z klientami oraz analizy trendów technologicznych i branżowych jesteśmy przekonani, że wdrożenie AI w obszarze R&D może skrócić czas wprowadzenia produktów na rynek o 50% i obniżyć koszty o 30% w branżach takich, jak motoryzacja i lotnictwo. W wielu firmach farmaceutycznych AI już pomogła skrócić czas odkrywania nowych leków o ponad 50%.

Co po 2025 roku: Nowa era innowacji

W miarę jak zespoły projektowe i inżynieryjne zostaną całkowicie przekwalifikowane tak, aby współpracować z AI, zdolność firm w zakresie R&D wielokrotnie wzrośnie.

Co będzie kluczowe:

  • Zapewnienie nowoczesnych architektur chmurowych i dostępu do odpowiednich danych, aby wprowadź inżynierię nowej generacji.
  • “Zatrudnienie” AI do transformacji IT - rozwoju oprogramowania, poprawy cyberbezpieczeństwa, przyspieszenia modernizacji danych, etc.
  • Zreorganizowanie zespołów technologicznych i inżynieryjnych oraz podnoszenie ich kwalifikacji.

AI zmieni konkurencyjność na poziomie branżowym

AI zmieni każdą branżę, ale niektóre będą się rozwijały szybciej niż inne. Oto, jak widzimy postęp w kilku głównych sektorach w ciągu najbliższego roku.

73% liderów biznesowych deklaruje, że wykorzysta generatywną AI do zmiany modelu biznesowego swoich firm. PwC’s Pulse Survey, 11 czerwca 2024

Usługi finansowe

Sektor finansowy najszybciej zaczął eksperymentować z technologią GenAI. Wdrażane rozwiązania zrewolucjonizują to jak instytucje finansowe zarządzają swoimi operacjami i interakcjami z klientami. AI umożliwi automatyzację złożonych procesów, jak np. wykrywanie prób oszustw finansowych czy analizę ryzyka kredytowego i inwestycyjnego, a dzięki możliwościom personalizacji wyniesie obsługę klienta na zupełnie nowy poziom.

Sektor handlu i dóbr konsumenckich

Firmy zorientowane na konsumenta wdrożą AI we wszystkich aspektach swojej działalności. Sztuczna inteligencja poprawi marketing, zarządzanie łańcuchem dostaw, operacje finansowe i obsługę klienta (m. in. dzięki automatyzacji i bardziej angażującym chatbotom i agentom AI).

Dodatkowe przychody przyniesie bardziej zaawansowane dynamiczne ustalanie cen, które natychmiast dostosowuje się do zmian na rynku i działań konkurencji. Firmy coraz częściej będą korzystać z analizy danych i automatyzacji, aby przyspieszyć procesy due diligence w przypadku transakcji oraz radzić sobie w skomplikowanym środowisku regulacyjnym. Liderzy zaczną również eksperymentować z wdrażaniem projektowania produktów wspomaganego przez AI.

Branża zdrowotna

W 2025 roku firmy farmaceutyczne i medyczne będą coraz częściej sięgać po AI, zwłaszcza w obszarze rozwoju leków i produktów. Płatnicy i dostawcy usług zdrowotnych wdrożą więcej aplikacji AI do optymalizacji przychodów, wypełnienia niedoborów kadrowych i wspierania lekarzy w diagnozowaniu, co przyczyni się do lepszych wyników klinicznych.

Produkcja przemysłowa

W 2025 roku grupa liderów branżowych zacznie wyraźnie wyprzedzać konkurencję. Firmy z sektora, które mają wyższej jakości dane i bardziej ustandaryzowane procesy, wykorzystają AI do poprawy efektywności, przyspieszenia R&D i skrócenia czasu wprowadzania produktów na rynek. Wiele innych firm będzie nadal skupiać się na modernizacji infrastruktury technologicznej, zarządzaniu danymi i rozwijaniu umiejętności związanych z AI. 

Technologie, media, telekomunikacja

W 2025 r. kluczowe będzie wdrażanie sztucznej inteligencji i big data, które pozwolą nie tylko lepiej zrozumieć klientów i odpowiednio dostosować ofertę, ale również będą źródłem szeregu nowych usług. Ponadto wzrost będzie napędzany przez nowe modele monetyzacji — mikropłatności, subskrypcje oraz reklamy zintegrowane w grach i streamingach. Zróżnicowane i elastyczne modele monetyzacji staną się nową podstawą stabilności finansowej sektora.

Sprawdź, jak możemy pomóc Twojej organizacji

Skontaktuj się z nami

Jakub Borowiec

Jakub Borowiec

Partner, lider zespołu Analytics & AI, PwC Polska

Tel.: +48 502 184 506

Michał Targiel

Michał Targiel

Partner, PwC Polska

Tel.: + 48 519 507 138

Michał Kucharczyk

Michał Kucharczyk

Director, PwC Polska

Tel.: +48 519 506 558

Piotr Bochnia

Piotr Bochnia

Senior Manager, PwC Polska

Tel.: +48 519 504 327

Obserwuj nas