Tempo innowacji, inwestycji i akceptacji biznesowej w zakresie AI jest bezprecedensowe. Nawet internet (wynaleziony w 1983 roku) nie rozwijał się tak szybko. Aby ułatwić nawigację w tej transformacji, przedstawiamy prognozy na temat rozwoju i implementacji AI w kluczowych dla organizacjach obszarach. Przewidywania te opierają się zarówno na rzeczywistych doświadczeniach z pracy z naszymi klientami, jak i na zmianach w naszej własnej firmie oraz na strategicznych sojuszach z wiodącymi firmami technologicznymi. Nasze prognozy wskazują, czego można się spodziewać w ciągu najbliższych 12 miesięcy, a także co może wydarzyć się później. Proponujemy też co należy zrobić już teraz, aby uzyskać przewagę konkurencyjną.
Kliknij, aby przejść do wybranego zagadnienia:
AI staje się coraz bardziej potężną i niezawodną technologią. Niektóre systemy sztucznej inteligencji potrafią już samodzielnie wyciągać wnioski i „rozumieć” skutki swoich decyzji. Dzięki temu są w stanie wykonywać złożone zadania, takie jak projektowanie nowych usług czy strategii rynkowych. Mogą również identyfikować i korygować własne błędy.
W związku z tym nadszedł czas, aby włączyć AI do operacyjnej struktury firmy. Jeśli organizacja tego nie zrobi, konkurenci, którzy pójdą tą drogą, mogą uzyskać trwałą przewagę.
Przemyślana strategia powinna skupić się na tym, co może wyróżnić firmę — na wykorzystaniu AI w połączeniu z wiedzą instytucjonalną i danymi własnymi, wspieranymi przez chmurowe architektury napędzane AI.
To co nie będzie miało tak dużego znaczenia dla strategii AI to wybór modelu językowego (LLM). Dobrych opcji będzie wiele i wszyscy będą z nich korzystać.
Kilka dekad temu niektóre firmy, które stworzyły platformy, modele e-commerce i inne biznesy oparte na internecie, do dziś zajmują pozycję dominującą. Spodziewamy się podobnego scenariusza z AI. Firmy, które szybko zyskają przewagę — zarówno te, które od początku są oparte na sztucznej inteligencji, jak i te, które szybko się przekształcą — prawdopodobnie utrzymają swoją pozycję.
W tym roku organizacje mogą powitać nowych, cyfrowych członków zespołu: znanych jako agenci AI. Dzięki nim firmy mogą podwoić liczbę pracowników, zwiększając tym samym tempo wprowadzania produktów na rynek, poprawiając interakcje z klientami, projektowanie produktów i wiele więcej. Agenci AI potrafią autonomicznie wykonywać liczne zadania, takie, jak obsługa rutynowych zapytań klientów, tworzenie draftów kodu oprogramowania czy przekształcanie pomysłów projektowych dostarczonych przez ludzi w prototypy. Mimo to ludzie nadal będą odgrywać kluczową rolę, ponieważ przełomowa wartość wynika z podejścia, w którym technologia wspiera działania kierowane przez ludzi. Ludzie instruują i nadzorują agentów AI, którzy automatyzują prostsze zadania. Ponadto współpracują z agentami nad bardziej złożonymi wyzwaniami. A także koordynują zespoły agentów, przypisując zadania i doskonaląc oraz łącząc wyniki ich pracy.
W miarę jak firmy będą coraz bardziej biegłe w organizacji i nadzorowaniu agentów AI, mogą „outsource’ować” zadania, tworząc np. zespoły oparte na agentach AI w regionach o niższych kosztach. Własność intelektualna (IP) stworzona przy opracowywaniu agentów oraz miejsce, gdzie ta własność będzie przechowywana, mogą przynieść korzyści podatkowe. Budowanie „centrów agentów”, zamiast wynajmowania agentów od dostawców, może początkowo wiązać się z większymi kosztami, ale zapewni lepszy zwrot z inwestycji w ciągu kilku lat.
Od 2025 roku ocena i weryfikacja praktyk oraz mechanizmów zarządzania ryzykiem związanym z AI staną się koniecznością. Nawet jeśli specyfika oceny i walidacji AI nie będą wymagane prawnie, interesariusze będą tego oczekiwać — podobnie jak wymagają pewności w odniesieniu do kluczowych informacji decyzyjnych (takich jak wyniki finansowe) czy praktyk związanych z cyberbezpieczeństwem lub prywatnością.
Firmy korzystające z AI będą musiały dostosować się do wymogów wynikających z unijnego rozporządzenia w sprawie sztucznej inteligencji (AI Act), które w kompleksowy sposób opisuje wymagania związane z budowaniem i wprowadzaniem do obrotu AI na rynku unijnym. Nowe przepisy powinny zainteresować nie tylko firmy technologiczne budujące takie rozwiązania, ale także podmioty, które rozpowszechniają i wykorzystują AI na co dzień. Rozporządzenie poza ramami regulacyjnymi, zakłada środki wspierające innowacyjność. W całości, powinno być traktowane nie tylko jako kolejna regulacja, ale akcelerator do budowy, rozwoju i wykorzystywania sztucznej inteligencji w sposób bezpieczny, odpowiedzialny i transparentny dla użytkowników. Zatem, otoczenie regulacyjne w UE powinno pozostać jednym z najbardziej sprzyjających innowacjom w zakresie sztucznej inteligencji na świecie.
AI przyspieszy transformację energetyczną i pomoże firmom — zwłaszcza w sektorach o dużej emisji — osiągać cele zrównoważonego rozwoju. Jednocześnie sztuczna inteligencja wymaga tak dużej ilości energii, że nie jest możliwe, aby każde przedsiębiorstwo mogło wdrożyć AI na szeroką skalę. Dlatego optymalnie będzie traktować sztuczną inteligencję jako narzędzie do generowania wartości, a nie do masowego zastosowania. Organizacje powinny wdrażać AI w coraz większej liczbie obszarów, ale robić to strategicznie, decydując, gdzie i jak ją wdrażać, na przykład projektując interfejsy w sposób, który zachęca użytkowników do unikania marnowania czasu i zasobów AI.
Z czasem pojawią się nowe źródła mocy obliczeniowej i energii odnawialnej — znacznie obniżając koszty i umożliwiając zastosowanie AI w każdym aspekcie firmy i branży.
Multimodalna AI — zdolna do przetwarzania i generowania różnych typów danych, od plików CAD po symulacje — rewolucjonizuje obecnie projektowanie i prototypowanie produktów, a także szersze procesy badawczo-rozwojowe. Na przykład narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji mogą proponować ulepszone konfiguracje podwozia samochodowego, symulować jego wydajność w różnych warunkach, a nawet sugerować projekty, które mogłyby zostać pominięte przez inżynierów. AI pozwala na iterację projektów w godzinach zamiast tygodni, testowanie rozwiązań wirtualnie przed budową prototypów oraz rozwiązywanie większej liczby problemów jeszcze przed rozpoczęciem produkcji.
Na podstawie doświadczeń PwC z pracy z klientami oraz analizy trendów technologicznych i branżowych jesteśmy przekonani, że wdrożenie AI w obszarze R&D może skrócić czas wprowadzenia produktów na rynek o 50% i obniżyć koszty o 30% w branżach takich, jak motoryzacja i lotnictwo. W wielu firmach farmaceutycznych AI już pomogła skrócić czas odkrywania nowych leków o ponad 50%.
W miarę jak zespoły projektowe i inżynieryjne zostaną całkowicie przekwalifikowane tak, aby współpracować z AI, zdolność firm w zakresie R&D wielokrotnie wzrośnie.
AI zmieni każdą branżę, ale niektóre będą się rozwijały szybciej niż inne. Oto, jak widzimy postęp w kilku głównych sektorach w ciągu najbliższego roku.
73% liderów biznesowych deklaruje, że wykorzysta generatywną AI do zmiany modelu biznesowego swoich firm. PwC’s Pulse Survey, 11 czerwca 2024