Główną myślą stojącą za wdrożeniem systemu kaucyjnego w Polsce jest propagowanie recyklingu poprzez motywowanie konsumentów do zwrotu zużytych butelek i puszek, a wprowadzających je do obrotu - do ich odbioru. To podejście ma na celu zmniejszenie ilości wytwarzanych odpadów, poprawę ochrony środowiska oraz ponowne wykorzystanie surowców.
W praktyce jest to mechanizm, w ramach którego konsumenci płacą dodatkową opłatę (kaucję) przy zakupie towarów w wybranych opakowaniach, która jest im zwracana w momencie oddania opakowania w punkcie zbiórki.
Przede wszystkim system kaucyjny nakłada nowe obowiązki na podmioty wprowadzające produkty na rynek (producentów, importerów, właścicieli marek). Od momentu wejścia w życie nowych regulacji będą oni zobligowani do prowadzenia zbiórki opakowań oraz osiągania minimalnych poziomów określonych przez przepisy.
Zmiany dotykają również sklepy detaliczne, które zmierzą się z obowiązkiem pobierania i zwracania kaucji, fizycznym odbiorem opakowań od konsumentów, ich logistyką oraz współpracą z operatorem (lub operatorami) systemu kaucyjnego.
Obowiązki i obszary dotyczące wszystkich producentów, importerów i właścicieli marek:
Obszary dotyczące wszystkich sklepów:
Obowiązki dotyczące sklepów powyżej 200m2:
Obowiązki i obszary dotyczące sklepów poniżej 200m2:
System kaucyjny może skutecznie przyczynić się do istotnego podniesienia efektywności recyklingu w Polsce oraz poprawy ochrony środowiska tak jak to miało miejsce w innych krajach Unii Europejskiej. Ponadto stanowi on szansę na uzyskanie przewagi konkurencyjnej oraz wygenerowanie dodatkowych dochodów dla wszystkich podmiotów biorących udział w tym systemie.
Jesteśmy świadomi, że dostosowanie przedsiębiorstw, łańcuchów logistycznych oraz nawyków konsumentów do nowych regulacji jest procesem wymagającym i czasochłonnym. Jak pokazują doświadczenia z innych krajów, w których z sukcesem funkcjonują podobne systemy, do prawidłowej implementacji niezbędne są odpowiednie narzędzia informatyczne, rozwiązania technologiczne, optymalne procesy biznesowe, efektywna komunikacja, partnerstwa i umowy wzdłuż całego łańcucha wartości. W związku z tym już teraz liderzy branży prowadzą pilotażowe programy, które mają na celu zbadanie potencjału uczestnictwa w systemie, a także przetestowanie mechanizmów, które pozwolą na spełnienie wymagań wprowadzonych przez regulatora.
Krzysztof Ptak
Przemysław Dziewiatowski