System kaucyjny w Polsce

Czym jest system kaucyjny?

Główną myślą stojącą za wdrożeniem systemu kaucyjnego w Polsce jest propagowanie recyklingu poprzez motywowanie konsumentów do zwrotu zużytych butelek i puszek, a wprowadzających je do obrotu - do ich odbioru. To podejście ma na celu zmniejszenie ilości wytwarzanych odpadów, poprawę ochrony środowiska oraz ponowne wykorzystanie surowców.

W praktyce jest to mechanizm, w ramach którego konsumenci płacą dodatkową opłatę (kaucję) przy zakupie towarów w wybranych opakowaniach, która jest im zwracana w momencie oddania opakowania w punkcie zbiórki.

Co to oznacza dla branży?

Przede wszystkim system kaucyjny nakłada nowe obowiązki na podmioty wprowadzające produkty na rynek (producentów, importerów, właścicieli marek). Od momentu wejścia w życie nowych regulacji będą oni zobligowani do prowadzenia zbiórki opakowań oraz osiągania minimalnych poziomów określonych przez przepisy.

Zmiany dotykają również sklepy detaliczne, które zmierzą się z obowiązkiem pobierania i zwracania kaucji, fizycznym odbiorem opakowań od konsumentów, ich logistyką oraz współpracą z operatorem (lub operatorami) systemu kaucyjnego.

Przegląd faktów o systemie kaucyjnym

  • Uruchomienie systemu kaucyjnego jest wyznaczone na 1 stycznia 2025r. Oznacza to, że do tego czasu wszystkie podmioty zobligowane do uczestnictwa w systemie powinny być przygotowane do realizacji zadań określonych przez nowe przepisy
  • Producenci, importerzy i właściciele marek będą zobligowani do osiągnięcia minimalnych poziomów selektywnej zbiórki opakowań wprowadzonych na rynek na następujących poziomach:
    • 77% za 2025 rok
    • 81% za 2026 rok
    • 84% za 2027 rok
    • 87% za 2028 rok
    • 90% za 2029 rok i następne lata
  • System kaucyjny będzie zdecentralizowany, co oznacza, że każdy przedsiębiorca wprowadzający produkty na rynek będzie miał możliwość powołania własnego podmiotu zajmującego się zbiórką opakowań
  • Nowe regulacje nie określają sposobu w jaki ma odbywać się zbiórka opakowań w związku z czym każdy podmiot zajmujący się zbieraniem opakowań będzie miał wybór w jaki sposób będzie ją prowadzić
  • System kaucyjny będzie bezparagonowy, co oznacza, że konsument będzie mógł zwrócić opakowanie w dowolnym punkcie zbiórki bez okazania dowodu zakupu

Wybrane obowiązki, wyzwania i szanse stojące przed podmiotami objętymi regulacjami systemu kaucyjnego

 

Podmioty wprowadzające produkty na rynek 

Obowiązki i obszary dotyczące wszystkich producentów, importerów i właścicieli marek:

  • Obowiązek zbiórki opakowań z rynku na poziomach minimalnych określonych przepisami, pod rygorem konieczności zapłaty opłaty produktowej od każdego kilograma surowców pozostawionych na rynku (max. 25 PLN za kilogram)
  • Obowiązek utworzenia albo nawiązania współpracy z operatorem odbierającym opakowania zwrócone przez konsumentów
  • Wyzwania i szanse związane ze zdefiniowaniem organizacji zbiórki i  rozliczeniami z udziałowcami systemu (modele procesów biznesowych, role i odpowiedzialności, umowy)
  • Konieczność podjęcia działań zmierzających do wprowadzenia niezbędnych zmian w opakowaniach i ich oznakowaniu (zmiany w zaopatrzeniu i procesach produkcyjnych)
  • Problematyka dotycząca wdrożenia/przemodelowania systemów IT
  • Trudności i możliwości powiązane z zarządzaniem lub współpracą z operatorem (logistyka, sposób rozliczania kaucji, opłaty dla sklepów, opłaty producenckie, nieprawidłowości, sprawozdawczość)
  • Wyzwania dotyczące finansowania CAPEX i OPEX oraz związane z zarządzaniem płynnością finansową 
  • Potencjalne korzyści wynikające z analizy danych ze zbiórki opakowań
  • Szanse wynikające ze zmiany strategii biznesowej w wyniku uczestnictwa w systemie kaucyjnym

Sprzedawcy detaliczni (sklepy)

Obszary dotyczące wszystkich sklepów:

  • Wyzwania i szanse związane ze zdefiniowaniem organizacji zbiórki i rozliczeniami z operatorami systemu (modele procesów biznesowych, role i odpowiedzialności, umowy)
  • Wyzwania związane z umiejscowieniem punktów zbiórki, utrzymaniem ich higieny i serwisowaniem butelkomatów
  • Problematyka dotycząca wdrożenia/przemodelowania systemów IT
  • Potencjalne korzyści wynikające z analizy danych ze zbiórki opakowań
  • Trudności i możliwości powiązane ze współpracą z operatorem (logistyka, rozliczanie kaucji, opłaty za zbiórkę, sprawozdawczość)
  • Wyzwania dotyczące finansowania CAPEX i OPEX oraz związane z zarządzaniem płynnością finansową 
  • Szanse wynikające ze zmiany strategii biznesowej w wyniku uczestnictwa w systemie kaucyjnym

Obowiązki dotyczące sklepów powyżej 200m2:

  • Obowiązek organizacji zbiórki następujących rodzajów opakowań:
    • plastikowych butelek o pojemności do 3 litrów
    • opakowań szklanych wielokrotnego użytku o pojemności do 1,5 litra
    • puszek metalowych o pojemności do 1 litra
  • Obowiązek pobierania kaucji (50 gr) przy sprzedaży produktów w określonych opakowaniach
  • Obowiązek zwrotu kaucji konsumentowi przy odbiorze opakowań
  • Obowiązek prowadzenia ewidencji i raportowania liczby nabytych, sprzedanych i zwróconych opakowań
  • Obowiązek nawiązania współpracy z operatorem systemu kaucyjnego

Obowiązki i obszary dotyczące sklepów poniżej 200m2:

  • Obowiązek pobierania kaucji od sprzedawanych produktów objętych systemem kaucyjnym
  • Obowiązek prowadzenia ewidencji i raportowania liczby nabytych i sprzedanych opakowań
  • Możliwość dobrowolnego dołączenia do systemu zbiórki opakowań i realizacji pełnego zakresu czynności związanych z systemem kaucyjnym

System kaucyjny - szansa czy kolejny obowiązek

System kaucyjny może skutecznie przyczynić się do istotnego podniesienia efektywności recyklingu w Polsce oraz poprawy ochrony środowiska tak jak to miało miejsce w innych krajach Unii Europejskiej. Ponadto stanowi on szansę na uzyskanie przewagi konkurencyjnej oraz wygenerowanie dodatkowych dochodów dla wszystkich podmiotów biorących udział w tym systemie.

Jesteśmy świadomi, że dostosowanie przedsiębiorstw, łańcuchów logistycznych oraz nawyków konsumentów do nowych regulacji jest procesem wymagającym i czasochłonnym. Jak pokazują doświadczenia z innych krajów, w których z sukcesem funkcjonują podobne systemy, do prawidłowej implementacji niezbędne są odpowiednie narzędzia informatyczne, rozwiązania technologiczne, optymalne procesy biznesowe, efektywna komunikacja, partnerstwa i umowy wzdłuż całego łańcucha wartości. W związku z tym już teraz liderzy branży prowadzą pilotażowe programy, które mają na celu zbadanie potencjału uczestnictwa w systemie, a także przetestowanie mechanizmów, które pozwolą na spełnienie wymagań wprowadzonych przez regulatora.

Newsletter sieci handlowe i dobra konsumpcyjne

Otrzymuj informacje prosto na maila

Skontaktuj się z nami

Krzysztof Wiński

Dyrektor, PwC Polska

+48 519 506 434

Email

Krzysztof Ptak

Dyrektor, PwC Polska

+48 571 778 693

Email

Przemysław Dziewiatowski

Starszy Menedżer, PwC Polska

+48 571 778 878

Email

Łukasz Pamuła

Menedżer, PwC Polska

+48 519 504 779

Email

Obserwuj nas