Którym typem managera projektu jesteś?

ktorym-typem-pmo-jestes-hero

Efektywne zarządzanie projektami ma kluczowe znaczenie dla sukcesu i wydajności organizacji. To ono stanowi siłę napędową firm i pomaga im się rozwijać, umożliwiając jednocześnie dostosowanie się do stale zmieniających się wymagań rynku. Nieefektywne zarządzanie projektami prowadzi do przekroczenia budżetu, opóźnień w realizacji, spadku motywacji zespołów projektowych oraz utraty reputacji. Właśnie dlatego tak istotne jest znalezienie managera projektu odpowiadającego na potrzeby danego projektu i tym samym gwarantującego mu sukces.

Typów Project Managerów jest tyle, ilu jest ludzi, zaś każdy projekt ma odmienne uwarunkowania i inne wymagania w zakresie właściwego podejścia do zarządzania. Dla części osób kierujących projektami źródłem inspiracji jest skala zadania, podczas gdy inni mogą czuć się nią przytłoczeni. Niektórzy uwielbiają dreszczyk niepewności, inni wolą raczej trzymać się tego, co im dobrze znane.

Podczas lektury niniejszego artykułu dowiesz się, jakim typem Project Managera jesteś i jak możesz podnieść swoją skuteczność w świecie zarządzania projektami.

Którym typem managera projektu jesteś?

Wypełnij krótki test, którego celem jest wskazanie typu Project Managera najbardziej odpowiadającego Twoim codziennym działaniom i cechom charakteru.

W teście nie ma dobrych i złych odpowiedzi. Nie ma potrzeby przekazania danych osobowych w celu uzyskania wyników.

Quiz nie jest narzędziem diagnostycznym, a jego wyniki nie stanowią porady psychologicznej. Uzyskane rezultaty mogą służyć wstępnej ocenie preferowanego typu managera projektu i być punktem wyjścia do dyskusji i pogłębionej analizy.

{{ currentQuestion.questionText }}

Cechy Project Managera

Dobry Project Manager realizuje projekty w ustalonych ramach czasowych i budżetowych oraz spełnia oczekiwania interesariuszy i realizuje cele projektu. To minimum. Wymienione poniżej cechy są niezbędne, aby odnieść sukces w roli osoby zarządzającej projektem.

Zdolności przywódcze i wsparcie

Nie ulega wątpliwości, że skuteczne zarządzanie projektami wymaga doskonałych umiejętności przywódczych. Sprawny Project Manager nakreśla zespołowi wizję celów projektu i dba o to, by wizja ta nie zatarła się ani nie została porzucona wraz z postępem projektu. Niewątpliwie istotnym elementem roli dobrego lidera/liderki jest umiejętna ocena mocnych stron zespołu projektowego i decydowanie o tym, jak najlepiej wykorzystać je w całym procesie realizacji projektu. Jednak równie ważne jest rozpoznanie słabych stron zespołu i wspieranie go odpowiednimi wskazówkami w taki sposób, aby każdy i każda z członków był zmotywowany do osiągania jak najlepszych wyników. Dobry Project Manager dba o to, by wszyscy w zespole właściwie rozumieli, czego się od nich oczekuje i prowadzi swój zespół z entuzjazmem i pasją. Ponadto wierzy w zdolność swojego teamu do zrealizowania projektu.

Komunikacja

Wszystkie informacje związane z projektem oraz cała komunikacja projektowa muszą być zatwierdzane i koordynowane przez Project Managera. Jedynie dzięki skutecznej komunikacji z zespołem, klientami, użytkownikami i kierownictwem, Project Manager będzie w stanie zagwarantować, że wszyscy dokładnie rozumieją oczekiwania zespołu i cele projektu. Skuteczna komunikacja w zakresie oczekiwań, celów i obowiązków wspiera zespół projektowy w realizacji zadań i dotrzymywaniu terminów. 

Jednak skuteczna komunikacja to nie tylko przekazywanie zespołowi własnych wizji i konkretnych instrukcji, ale także udzielanie konstruktywnych feedbacków i aktywne słuchanie. Właśnie dlatego do pełnienia tej roli niezbędne są zarówno umiejętności komunikacji werbalnej, jak i niewerbalnej oraz pisemnej.

Delegowanie zadań i organizacja pracy

Praca zespołu projektowego determinowana jest decyzjami Project Managera. Zespół projektowy polega na nich w zakresie planowania i kierowania całością prac projektowych. Rola Project Managera nie sprowadza się jednak do samodzielnego wykonywania przez niego każdego zadania projektowego! Umiejętność rozdzielania zadań jest podstawowym elementem skutecznego zarządzania projektami, ale równie ważnym aspektem jest wspieranie zaangażowania zespołu, co wymaga, aby jego członkowie rozumieli swoje role i wnosili wartość dodaną do procesu. Dobry Project Manager jest w stanie ocenić, jakimi umiejętnościami dysponują członkowie zespołu i przydzielić im role i obowiązki na podstawie ich mocnych stron. Niewątpliwie skuteczne delegowanie zadań wiąże się z zaufaniem do zespołu i z przekonaniem, że będzie on w stanie wywiązać się ze swoich obowiązków. 

W tym miejscu wkracza na scenę sprawna organizacja. Jest to kluczowy czynnik pozwalający stworzyć produktywne środowisko pracy, ponieważ odpowiednia organizacja pomaga skoncentrować się na szerszej perspektywie, ustalać priorytety zadań i obowiązków oraz rozwiązywać problemy pod presją czasu.

Uczciwość

Uczciwość może być również określana jako lojalność i przyzwoitość. Poprzez zachowanie lojalności i uczciwości wobec zespołu projektowego, manager/managerka może zyskać zaufanie jego członków, co istotnie przekłada się na zwiększenie wydajności zespołu, a w efekcie na powodzenie projektu. Uczciwość może również przyczynić się do wzrostu ogólnego poziomu zaufania wśród członków zespołu oraz stworzyć zdrowe i etyczne środowisko pracy. Postępujący uczciwie Project Manager jest wzorem do naśladowania dla zespołu. Musi on zadbać o to, by wszyscy jego członkowie przestrzegali tych samych, jasno określonych zasad przez cały czas trwania projektu.

Uczciwość jest dla zespołu projektowego dowodem na to, że manager bądź managerka jest osobą szczerze zaangażowaną w projekt i chętnie wspiera zespół na drodze do jego finalizacji.

Kompetencje

Zdolność do kierowania zespołem w sposób kompetentny jest kluczem do odniesienia ogólnego sukcesu przy realizacji projektu. Aby robić to skutecznie, potrzebna jest rozległa wiedza specjalistyczna z zakresu zarządzania projektami oraz bogate doświadczenie. Project Manager musi być postrzegany przez swój zespół jako osoba o odpowiednich kompetencjach - w przeciwnym razie może to niekorzystnie wpłynąć na efektywność zespołu i cele projektu. 

Dzięki właściwemu połączeniu umiejętności i wiedzy Project Managerowie mogą skutecznie koordynować projekty dążąc do osiągnięcia ich celów i dostarczenia odpowiednich wyników interesariuszom.

Rozwiązywanie problemów

Skuteczny Project Manager powinien być w stanie znaleźć właściwe rozwiązanie dla każdego problemu, który pojawi się w trakcie jego realizacji. Mogą to być problemy dotyczące zarówno członków zespołu, jak i klientów lub innych interesariuszy, a niekiedy mogą się one wiązać z koniecznością zwrócenia się o pomoc lub eskalowania ich do wyższej instancji. Skuteczne i szybkie rozwiązywanie sporów oraz znajdowanie rozwiązań to klucz do sprawnego i terminowego zrealizowania projektu. Ponieważ świadomość, że nie sposób być ekspertem w każdej dziedzinie jest ważną kompetencją, należy pamiętać, że nawet jeśli Project Manager jest liderem zespołu, rozwiązywanie problemów spoczywa na całym zespole. Tak naprawdę właściwe rozwiązanie może znaleźć nie tylko sam zespół projektowy (który składa się ze specjalistów i specjalistek w różnych dziedzinach), ale może wyjść również od innych ekspertów, konsultantów, a nawet interesariuszy. Takie działania budują poczucie zaufania i autorytet w zespole.

Współpraca i budowanie zespołu

Każdy wybitny Project Manager zdaje sobie sprawę, że niemożliwe jest osiągnięcie celów projektu bez wsparcia i zaangażowania ze strony całego zespołu. Zrozumienie dynamiki zespołu, utrzymanie odpowiedniego poziomu entuzjazmu i motywacji przez cały czas trwania projektu oraz stworzenie poczucia jedności są niezbędne, jeśli zespół projektowy ma być skuteczny. Ponadto osoba zarządzająca projektem powinna odnosić się z szacunkiem do pracy wykonywanej przez członków zespołu i doceniać ich mocne strony. To z kolei wiąże się z budowaniem relacji i celebrowaniem wspólnych sukcesów, jak również z przekonaniem, że kierownikowi projektu można zaufać nawet w obliczu trudności. Zyskamy w ten sposób pewność, że wszyscy członkowie zespołu będą wspólnie dążyć do tego samego celu.

Przyjrzyjmy się kilku typom Project Managerów

Mentor/Mentorka

Mentor bądź wspierający Project Manager wierzy w motywację i delegowanie zadań i nigdy nie pozwoli swojemu zespołowi stracić entuzjazmu. Wspierający Project Managerowie są dobrymi słuchaczami, ale także doskonale radzą sobie z udzielaniem trafnych rad. Ich dewizą jest swobodna komunikacja i efektywna współpraca. Są prawdziwymi mistrzami w sztuce podnoszenia morale członków zespołu w obliczu niepowodzeń. Ich więź z członkami zespołu opiera się na zaufaniu.

Wizjoner/Wizjonerka

Osoby z nastawieniem wizjonerskim w roli Project Managerów będą poszukiwać możliwości rozwoju w oparciu o badania i obserwację wyników rynkowych, nie zaś na podstawie wewnętrznych strategii biznesowych. Do swojej wizji będą musieli przekonać cały zespół projektowy, dlatego w ich zespole muszą znaleźć się osoby kierujące się liczbami, które pomogą im opracować strategię projektową opartą na danych. Wizjonerzy najlepiej sprawdzą się w zarządzaniu projektami, których głównym celem jest tworzenie eksperymentalnych i innowacyjnych rozwiązań.

Pokerzysta/Pokerzystka

Pokerzyści lub żądni przygód kierownicy projektów nie boją się podejmować ryzyka. Są niestrudzeni w poszukiwaniu okazji biznesowych. Nawet niepowodzenia nie zniechęcają ich do podejmowania ryzyka, ponieważ w dłuższej perspektywie służą one osiągnięciu celów strategicznych. Chętnie angażują się w projekty, które dotyczą nowych pomysłów, starając się dostosować cel projektu do celów biznesowych i wprowadzać nowe, niekiedy niesprawdzone rozwiązania do istniejącej strategii.

Ekspert/Ekspertka

To prawda, że nawet ekspertom zdarza się przekraczać wyznaczone strategiczne granice w poszukiwaniu okazji biznesowych, ale w przeciwieństwie do pokerzystów, ich decyzje opierają się na wiarygodnych i sprawdzonych danych. Ponieważ mogą polegać na własnym doświadczeniu i wiedzy, są w stanie określić, które możliwości biznesowe są warte realizacji, a które z nich lepiej porzucić. Umiejętnie wykorzystują różne metodologie zarządzania projektami, aby przełożyć możliwości biznesowe na konkretne korzyści finansowe.

Perfekcjonista/Perfekcjonistka

Perfekcjoniści mają pełną kontrolę nad projektem. Nie ustąpią nawet o krok, gdy stawką w grze będą kluczowe kamienie milowe czy wskaźniki wydajności. Ich dbałość o szczegóły jest wręcz legendarna. Potrafią łączyć umiejętności analityczne, strategiczne i zdolności rozwiązywania problemów z krytycznym myśleniem i umiejętnością szybkiego podejmowania decyzji. Na każdym kroku mogą polegać na swojej umiejętności dogłębnej analizy bieżącej sytuacji i przewidywania przyszłości.

Kombinacje różnych typów Project Managerów – jak je rozpoznać i wykorzystać? 

Powyższa lista nie jest rzecz jasna kompletna, ponieważ istnieje tyle typów Project Managerów, ile jest różnych ludzi i osobowości. Lista ta może być znacznie dłuższa, w zależności od zadań i obowiązków konkretnych Project Managerów oraz wymagań projektu, za który są odpowiedzialni. Co więcej, w rzeczywistym świecie częściej spotyka się kombinację dwóch, a czasem nawet trzech typów Project Managerów niż "czyste" typy opisane powyżej. Zatem posiadanie cech mentora nie wyklucza bycia perfekcjonistą, a w pewnych sytuacjach wizjonerem czy nawet pokerzystą. Niemniej jednak każdy typ Project Managera ma swoje mocne strony. Zrozumienie własnego stylu zarządzania projektami jest kluczowe do identyfikacji potencjalnych przeszkód i słabości oraz dopasowania odpowiednich projektów do tego stylu. To z pewnością znacznie ułatwi tobie i twojemu zespołowi osiągnięcie pożądanych założeń projektu.

Charakterystyczną cechą Project Managerów jest to, że ich praca wymaga szerokiego zakresu umiejętności. Jeśli potrafisz połączyć te kompetencje z własnym, niepowtarzalnym podejściem, zwiększysz swoje szanse na sukces w roli Project Managerów. I pamiętaj - największą przeszkodą na drodze do odniesienia sukcesu w roli Project Managera jest brak chęci, by tego dokonać!

 

Bądź na bieżąco

Zapisz się na newsletter: Project i Portfolio Management

Zarządzanie projektami

Więcej o PMO

Skontaktuj się z nami

Marysia Lachowicz

Director, Consulting, PwC Polska

+48 519 506 816

Email

Dominika Raczyńska

Starszy Specjalista ds. zarządzania projektami, PwC Polska

+48 519 506 060

Email

Agnieszka Pilarczyk-Pupiec

Senior Project Specialist, PwC Polska

+48 519 506 764

Email

Obserwuj nas