Dialog techniczny

Postaw na innowacyjność i wzrost potencjału przedsiębiorstwa

Czy wiesz, że także przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia możesz się kontaktować z Wykonawcami?

Podjęcie optymalnej decyzji co do określonej technologii wymaga od zamawiającego szerokiej wiedzy na temat dostępnych na rynku rozwiązań. W celu uzyskania potrzebnych mu wiadomości zamawiający będzie musiał komunikować się z potencjalnymi wykonawcami, co jest znacznie utrudnione w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia. 

Dialog techniczny to nowa wartość w zamówieniach publicznych, pozwalająca na prowadzenie konsultacji jeszcze przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia, do którego Zamawiający zaprasza potencjalnych Wykonawców.

Cel dialogu technicznego

  • Zdefiniowanie najlepszych i najnowszych rozwiązań technicznych, organizacyjnych i ekonomicznych w dziedzinie właściwej dla przedmiotu zamówienia
  • Skonfrontowanie potrzeb zamawiającego z możliwościami ich realizacji przez podlegający ciągłym zmianom rynek dostawców
  • Przygotowanie do postępowania o udzielenie zamówienia oraz celowego, racjonalnego i oszczędnego wydatkowania środków publicznych
  • Określenie czynników determinujących techniczną jakość czy ekonomiczną wartość ofert
  • Zidentyfikowanie kosztów długoterminowych projektów
  • Ograniczenie do minimum postępowań o udzielenie zamówienia opartych jedynie o kryterium „ceny”

Dialog techniczny a dialog konkurencyjny

  • Dialog nie jest trybem postępowania o udzielenie zamówienia
  • Pozwala na zebranie informacji na potrzeby racjonalnego, celowego i oszczędnego wydatkowania środków publicznych 
  • Efektywniejsza niż w dialogu konkurencyjnym współpraca zamawiającego z biznesem
  • Zarówno czasochłonny jak i kosztowny
  • Nadmierne sformalizowanie

Sprawdź, jak możemy pomóc

Nasz zespół pomaga określić cele dialogu technicznego oraz zapewnia metodykę, regulamin, wzorce dokumentów, a także i samą organizację procesu, gwarantując sprawny przebieg dialogu bez naruszenia Prawa Zamówień Publicznych. Dzięki posiadanemu doświadczeniu moderowany przez nas dialog przynosi odpowiedzi na stawiane przez zamawiającego pytania.

Realizacja dialogu technicznego – zakres prac:

  • Określenie celów i zakresu dialogu
  • Przygotowanie zestawu dokumentów zapewniającego transparentność procesu oraz zachowanie zasad uczciwej konkurencji
  • Przeprowadzenie dialogu technicznego
  • Podsumowanie wraz z rekomendacjami
  • Przygotowanie informacji o przeprowadzeniu dialogu technicznego
  • Realizacja dialogu technicznego – zakres prac
  • Przygotowanie raportu z dialogu

Kluczowe korzyści dialogu technicznego

Efektywność realizacji długoterminowego projektu

  • Trafne określenie długoterminowych kosztów projektu oraz skrócenie czasu jego realizacji
  • Identyfikacja, w trakcie dialogu technicznego, ryzyk projektu oraz sposobów ich ograniczenia
  • Zmniejszenie prawdopodobieństwa wniesienia odwołania na czynności Zamawiającego wskutek ich lepszego przygotowania

Innowacyjność

  • Pozyskanie informacji w zakresie najlepszych, najnowocześniejszych i najkorzystniejszych technicznie, organizacyjnie oraz ekonomicznie rozwiązań
  • Określenie optymalnych kryteriów wyboru właściwej technologii

Sprawność postępowania po dialogu

  • Przygotowanie do następującego po dialogu postępowania o udzielenie zamówienia
  • Minimalizacja czasu realizacji postępowania o udzielenie zamówienia

Transparentność

  • Zastosowanie procesu i regulaminu zapewniających transparetność oraz zachowanie zasad uczciwej konkurencji.

Minimalizacja ryzyk w zamówieniach publicznych

Ryzyko przedłużającego się postępowania o udzielenie zamówienia

  • Szacuje się, że w 2011 r. przeciętny czas trwania postępowania powyżej progów unijnych wynosił 81 dni, natomiast postępowanie prowadzone w trybie dialogu konkurencyjnego trwało średnio 204 dni. Wskazuje to na potrzebę wprowadzenia rozwiązań usprawniających proces udzielania zamówień publicznych poprzez ich lepsze przygotowanie.

Ryzyko naruszenia przepisów ustawy

  • W toku 396 kontroli postępowań o udzielenie zamówienia publicznego przeprowadzonych w 2011 r. naruszenie przepisów ustawy stwierdzono w blisko 50% przypadków. Dane potwierdzają występowanie licznych nieprawidłowości w toku procesu udzielania zamówienia, które niejednokrotnie wynikają z braku jasnego, precyzyjnego, prawidłowego opisu przedmiotu zamówienia oraz innych naruszeń ustaw, które mogą się zdarzać również doświadczonym zamawiającym.

Ryzyko nieudzielenia zamówienia

  • Brak odpowiedniego przygotowania postępowania i właściwego opisu przedmiotu zamówienia może powodować, mimo wszczętego postępowania, nieudzielenie zamówienia z powodu niemożliwości złożenia przez wykonawców ofert, które będą zgodne z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

Skontaktuj się z nami

Obserwuj nas