Postrzeganie korupcji przez Polaków na niezmienionym poziomie – wciąż mamy wiele do zrobienia

W najnowszej edycji rankingu Indeks Percepcji Korupcji opublikowanym 25 stycznia br. przez Transparency International, międzynarodową organizację pozarządową działającą na rzecz zwalczania korupcji w życiu publicznym, Polska zajęła 29. miejsce. To awans o zaledwie jedną lokatę w stosunku do zeszłorocznego wyniku, przy jednoczesnym utrzymaniu poziomu punktowego (62 pkt).

Począwszy od 1995 roku, międzynarodowa organizacja pozarządowa Transparency International corocznie publikuje Indeks Percepcji Korupcji (Corruption Perception Index). Opracowywany ranking pokazuje poziom postrzegania korupcji w sektorze publicznym, w oparciu o badania i doświadczenia ekspertów zajmujących się tą tematyką w poszczególnych krajach.

Najnowsze zestawienie prezentuje postrzeganie korupcji w 176 państwach z całego świata, w tym w Polsce. Jak wskazują wyniki, ponad 2/3 krajów z tej puli uzyskało mniej niż połowę maksymalnej (100 pkt) możliwej do zdobycia punktacji. Natomiast średnia liczba punktów w ujęciu globalnym to 43, co autorzy rankingu uznają za próg powszechnej korupcji w sektorze publicznym w danym kraju.

W bieżącym rankingu Polska utrzymała liczbę uzyskanych punktów na tym samym poziomie co rok wcześniej – 62 pkt. Pozwoliło nam to awansować z 30. na 29. w całym zestawieniu, plasując nas na 16. pozycji wśród krajów europejskich. Za Polską znalazły się nie tylko kraje z regionu Europy Środkowo-Wschodniej, takie jak: Litwa (38.), Czechy (47.), Łotwa (40.), Słowacja (54.) i Węgry (57.), ale i kraje z Europy Zachodniej: Hiszpania (41.), Grecja (69.) czy Włochy (60.), które w większości przypadków zanotowały rankingowe spadki.

Po raz kolejny na samej górze zestawienia znalazły się kraje nordyckie: Dania (1. miejsce – 90 punktów), Finlandia (3. miejsce – 89 punktów), Szwecja (4. miejsce – 88 punktów), i Norwegia (6. miejsce – 85 punktów), a także odległa Nowa Zelandia (1. miejsce – 90 punktów) oraz Szwajcaria (5. miejsce – 86 punktów). Na przeciwległym biegunie ostatnie lokaty zajęły: Korea Północna, Południowy Sudan i Somalia, zdobywając odpowiednio 12, 11 i 10 punktów.

„Od momentu, kiedy w 2005 roku Polska pojawiła się w zestawieniu Transparency International, zajmując odległą 70. pozycję, wykonaliśmy mnóstwo pracy, by poprawić kondycję ekonomiczną kraju i uzdrowić mechanizmy zachodzące w naszym otoczeniu społeczno-gospodarczym. Choć jesteśmy przedstawiani jako jedni z liderów w regionie – wyprzedza nas tu jedynie Estonia (22. miejsce – 70 punktów), wciąż wiele przed nami, by dorównać standardom antykorupcyjnym w krajach nordyckich, Nowej Zelandii, czy w Szwajcarii. Niewielki wzrost, który notujemy, pokazuje, że korupcja jest odczuwana przez Polaków na co dzień i że w ciągu minionego roku prawdopodobnie niewiele się zmieniło w tym zakresie. Duży wpływ na skuteczność działań zapobiegających występowaniu zjawiska korupcji w Polsce będzie miała otwartość ze strony organów i instytucji państwowych na współpracę z przedstawicielami sektora prywatnego. Spójność w działaniu na rzecz tworzenia przejrzystych regulacji oraz konsekwencja w ich egzekwowaniu, a także wyraźny przykład z góry, to elementy, które w przestrzeni gospodarczej powinny być kreowane przez wszystkich jej uczestników bez wyjątku. Takie systemowe, konsekwentne podejście powinno nam zapewnić nie tylko awans w indeksie postrzegania korupcji w kolejnych latach, ale przede wszystkim odczuwalny wzrost jakości funkcjonowania naszej gospodarki.”

Angelika Ciastek-Zyska, menedżer w zespole usług śledczych i zarządzania ryzykiem nadużyć PwC

Działający w ramach PwC w Polsce zespół usług śledczych i zarządzania ryzykiem nadużyć na co dzień doradza firmom, jak przeciwdziałać nadużyciom oraz wspiera wewnętrzne śledztwa w sektorze prywatnym. Eksperci PwC opracowali też „Poradnik antykorupcyjny dla biznesu”, który jest praktycznym zestawem porad i rekomendacji antykorupcyjnych, do wykorzystania w działalności biznesowej – niezależnie od wielkości firmy, czy branży.

Skontaktuj się z nami

Jakub Kurasz

Jakub Kurasz

Head of Communications, PwC Polska

Tel.: +48 601 289 381

Piotr Kołomycki

Piotr Kołomycki

Ekspert ds. PR, PwC Polska

Tel.: +48 519 506 606

Mikołaj Mikuszewski

Mikołaj Mikuszewski

Specjalista ds. PR, PwC Polska

Tel.: +48 519 505 900

Obserwuj nas