Na współpracy banków i fintech-ów skorzystają klienci

08/06/17

Warszawa, 8 czerwca 2017 r. – 44% banków w Polsce deklaruje współpracę ze start-upami technologicznymi, czyli tzw. fintech-ami, ale jedynie 17% kupuje od nich usługi.

Ze względu na to, że Polska jest jednym z globalnych liderów pod względem zaawansowania bankowości, współpraca banków i fintech-ów pozostanie punktowa, najczęściej przybierając formę rozwiązań white label – wynika z najnowszego raportu firmy doradczej PwC „Banki i fintech-y – małżeństwo z rozsądku”.

Jak wynika z badania przeprowadzonego na potrzeby raportu PwC jedynie 17% banków w Polsce, a 31% na świecie, kupuje od fintech-ów gotowe produkty lub usługi. Z kolei 44% deklaruje współpracę, ale nadal dla większości graczy (56%) odpowiedzią na rosnącą konkurencję w sektorze finansowym jest jedynie monitorowania działań fintech-ów.

Autorzy raportu twierdzą, że Polska stanowi rodzaj poligonu doświadczalnego dla globalnych rozwiązań technologicznych. Pozwalają na to m.in. nowoczesne i elastyczne systemy IT, ale także skłonność Polaków do korzystania z nowinek technologicznych. Dodatkowo, jak zauważają eksperci PwC, banki wolą rozwijać innowacje ofertowe we własnym zakresie, tworząc na przykład specjalne programy dla pracowników, których efektem są nowoczesne rozwiązania i pomysły. Chociaż polskie banki już teraz same czują się fintech-ami, jak dotąd nie udało im się uzyskać efektu skali i wypromować swoich innowacji za granicą. Stąd zapewne ich pragmatyczne podejście i koncentracja głównie na rozwiązaniach dających przewagę konkurencyjną obecnie, nie oczekując większych zwrotów z inwestycji.

Czy jest więc szansa na szerszą współpracę banków i fintech-ów w Polsce? Z raportu PwC wynika, że tak, ale raczej punktowo, przede wszystkim w formie coraz bardziej popularnego rozwiązania typu white label. Większe zmiany w tym zakresie mogą spowodować nowe regulacje PSD2, które stworzą bankom szansę wyboru strategii w zależności od chęci otwartości na współdzielenie się danymi oraz budowania i dostarczania usług o wartości dodanej.

„Banki nie powinny traktować fintech-ów jak zagrożenie, raczej jak akcelerator własnego rozwoju. Pomiędzy nimi istnieje szeroki potencjał współpracy w budowie wspólnych innowacyjnych rozwiązań digitalowych – skorzystać mogą na tym banki, fintech-y i - co ważne - klienci. Innowacje i przyszłość to jednak nie tylko nowe technologie, ale również nowe umiejętności i kompetencje, np. oczyszczanie danych, zaawansowane modelowanie, biznesowa interpretacja wyników oraz oczywiście praca w trybie agile i wykorzystanie design thinking. Tu również z pomocą mogą przyjść fintech-y, bo same banki nie będą w stanie wystarczająco szybko zmienić swojego DNA i przyciągnąć tych „myślących inaczej.”

Łukasz Bystrzyński, partner w PwC, lider zespołu usług doradczych dla sektora finansowego

Współpraca banków i fintech-ów wiąże się też oczywiście z wyzwaniami. Respondenci badania PwC wskazywali w tym zakresie przede wszystkim na bezpieczeństwo IT, regulacje prawne oraz różnice kulturowe. Bez względu jednak na tego typu bariery, czy ostateczny zakres i rodzaj współpracy, już teraz jest jasne, że zarówno na świecie, jak i w Polsce, fintech-y na dobre zadomowiły się w sektorze finansowym.

„Od kilku lat mówi się, że ‘barbarzyńcy nadchodzą’, a kiedy nadejdą, będzie to koniec tradycyjnie rozumianej bankowości. Nie będzie już oddziałów, kont, pożyczek, tylko chaos. Mamy 2017 r. i widziałem już (kilka hord) barbarzyńców, ale, co zaskakujące, nie wyglądają groźnie i są witani z otwartymi ramionami. Odsetek instytucji finansowych zaangażowanych we współpracę z fintech-ami rośnie i będzie rósł nadal. Z perspektywy czasu jedynie takie rozwiązanie wydaje się rozsądne. Obie strony chcą czegoś, co ma ta druga – fintech-y posiadają inteligentne i innowacyjne technologie, a banki – pieniądze.”

Marek Chlebicki, starszy menedżer w zespole usług doradczych dla sektora finansowego w PwC

Nowe technologie w zasięgu banków

Wyniki przeprowadzonego badania pokazują, że dla polskich banków obecnie priorytetami są przede wszystkim wzmacnianie relacji biznesowych z klientami (aplikacje mobilne, wykorzystanie data analytics), cyberbezpieczeństwo oraz efektywność operacyjna (robotyka). Inwestycje w nowe technologie na świecie są bardziej długoterminowe, dlatego znacząca część nakładów jest przeznaczana dodatkowo na rozwiązania wykorzystujące sztuczną inteligencję.

Ciągle poza radarem sektora finansowego znajduje się natomiast blockchain – 35% respondentów z Polski i 17% na świecie nie wie, czym jest ta technologia i jakie może mieć znaczenie dla całej branży. Aż 57% banków w naszym kraju nie uwzględnia nawet blockchain’a w swoich strategiach (38% globalnie). Eksperci PwC podkreślają, że blockchain jest technologią przyszłości, choć skala tego typu rozwiązań jest na razie bardzo ograniczona. Ich zdaniem przełomem mogłoby być zastosowanie blockchain’a w systemach transakcyjnych (np. BLIK), do zawierania transakcji giełdowych, czy prowadzenia ksiąg wieczystych.

Kolejne etapy cyfrowej transformacji wszystkich sektorów gospodarki, a także zmieniające się potrzeby klientów, pozwalają też zadawać pytania o przyszłość tradycyjnych oddziałów bankowych. Zdaniem autorów raportu PwC w najbliższych latach oddziały pozostaną znaczącym źródłem dochodów dla banków, zmieni się natomiast ich rola, format i lokalizacje. Oddziały skoncentrują się wyłącznie na sprzedaży, z pewnością zmniejszy się także ich liczba.

Jedną z technologii mogących w znaczący sposób wpłynąć na osiągane przez banki w przyszłości wyniki jest geolokalizacja. Dzięki niej możliwa jest optymalizacja posiadanej sieci placówek. Geolokalizacja pozwala odpowiedzieć na cztery podstawowe pytania związane z organizacją oddziałów: ile placówek, gdzie, w jakim formacie i ilu ludzi powinno pracować w oddziale. Technologia ta bazuje na analityce dużych zbiorów danych i porównaniu wyników osiąganych przez różne oddziały należące do sieci. Warto jednak pamiętać, że koszty nie zawsze mają pierwszorzędne znaczenie - dane mogą bowiem pokazać, że oddział leży w bardzo perspektywicznej lokalizacji i w określonej perspektywie czasowej jego wyniki mogą ulec znaczącej poprawie” – zauważa Michał Kliś, menedżer w dziale doradztwa biznesowego PwC.

Bankowy pracownik przyszłości

Dynamiczne przekształcenia zachodzące w sektorze finansowym mają istotny wpływ na procesy personalne. Zmienia się model funkcjonowania organizacji oraz potrzeby w zakresie rekrutacji pracowników. Nowe technologie to zmiana kompetencji pracowników w wielu obszarach bankowości. Banki walczą o przyciągnięcie i zatrzymanie pracowników o specyficznych, nowych kompetencjach, takich jak analityka danych big data (a przede wszystkim biznesowa interpretacja zaawansowanych analiz matematycznych), realizacja działań w internecie czy robotyka.

Kompetencje te banki mogą budować wewnętrznie poprzez programy innowacyjne oraz akceleracyjne lub rozwijać we współpracy z innymi podmiotami na rynku, czyli fintech-ami. Zadbanie o „nowe umiejętności” będzie stanowiło istotną przewagę konkurencyjną dla banków.

Jak wynika z raportu PwC „Zarządzanie kapitałem ludzkim. Perspektywa sektora finansowego”, w polskiej branży usług finansowych już od kilku lat mamy do czynienia z rynkiem pracownika, co oznacza, że poziom dobrowolnych rezygnacji przewyższa poziom zwolnień na wniosek pracodawcy. Średni czas rekrutacji w bankach w Polsce w ostatnich 5 latach wydłużył się o ponad 25%, a koszt rekrutacji jednej osoby z zewnątrz organizacji wzrósł o 30%.

Akceleracja 2.0 – współpraca banków z fintech-ami

Przykładem udanej współpracy korporacji i start-upów jest inicjatywa PwC w Europie Środkowo-Wschodniej, jaką jest program akceleracyjny Startup Collider, którego otwarcie zostało ogłoszone we wrześniu 2016 r.

Głównym celem PwC Startup Collider jest wspieranie całego ekosystemu start-upów w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Każdy roczny cykl tego programu obejmuje trzymiesięczny etap intensywnych szkoleń, tzw. bootcamp. Jego pierwsza edycja rozpoczęła się 9 stycznia 2017 roku. W trakcie bootcamp’u , start-upy wybrane do programu akceleracji przypisywane są do dwóch wybranych mentorów, spośród których jeden jest ekspertem niezwiązanym z PwC, drugi zaś – ekspertem PwC. Osoby te wspierają przedsiębiorców w rozwoju ich biznesu. Celem jest udoskonalenie biznesplanów i procesów, a także przekazanie twórcom start-upów wiedzy na temat odpowiednich rynków, potrzeb klientów, czy przepisów prawnych.

Dla najlepszych start-upów przewidziany jest etap wchodzenia na rynek, podczas którego mogą one łączyć się z PwC i korzystać z globalnej pozycji naszej marki w celu wprowadzenia swoich produktów czy usług na rynki Europy Środkowo-Wschodniej i dalsze. Bardziej zaawansowane startupy mają szansę od razu przejść do tego etapu.

W pierwszej edycji program Startup Collider był skoncentrowany na startupach oferujących rozwiązania dla sektora finansowego. Obecnie najlepsze start-upy pracują z PwC nad dalszym rozwojem swojego projektu i wypracowaniem wspólnej oferty.

O raporcie „Banki i fintech-y – małżeństwo z rozsądku”

Raport powstał na podstawie badania PwC Fintech Survey 2017 (ang. Redrawing the lines: FinTech’s growing influence on Financial Services), w którym wzięło udział 1308 ankietowanych z 71 krajów. Respondentami byli przedstawiciele kadry kierowniczej banków i fintech-ów, a także pośredników płatności oraz spółek ubezpieczeniowych. Najliczniejszą grupę stanowili prezesi organizacji (21%) oraz dyrektorzy departamentów (15%).

Skontaktuj się z nami

Obserwuj nas